L’AUDITORI CELEBRA EL SEU 25È ANIVERSARI REIVINDICANT EL GRAN SIMFONISME, REFORÇANT EL SEU COMPROMÍS AMB EL PATRIMONI MUSICAL I OBRINT-SE A NOUS PÚBLICS AMB INICIATIVES DE NOVA CREACIÓ

  • Els màxims responsables de l’equipament públic nacional han presentat aquest migdia la programació de la temporada vinent que té com a fil temàtic “Poder o revolta”
  • La musculatura de L’Auditori s’expressa amb una temporada que inclou més de 500 concerts i fins a 23 cicles – festivals diferenciats, entre producció pròpia i coproducció, que interpel·len públics diferents.
  • Figures internacionals com Daniele Gatti, Patricia Kopatchinskaja, Alisa Weilerstein, Kirill Gerstein, Nicholas Collon i grans veus com Vivica Genaux o la mezzosoprano Fleur Barron, que acompanyarà l’OBC en els seus concerts a l’Elbphilharmonie d’Hamburg i el Konserthuset d’Estocolm, noms propis de la temporada vinent.
  • L’OBC, amb el seu titular Ludovic Morlot al capdavant, oferirà programes com l’Heroica de Beethoven, La consagració de la primavera i Romeu i Julieta de Prokófiev, la Patètica de Txaikovski o el Rèquiem de Verdi al costat d’una clara aposta pel patrimoni musical català, que figurarà en tots els concerts del director titular de l’orquestra.
  • Pel que fa a la temporada de cambra, destaca la Integral de quartets de Xostakóvitx a càrrec del Quartet Casals i la invitació dels mítics Hagen Quartett, sense oblidar el suport al talent del país que s’expressa amb la Marató de cambra, que tindrà una rèplica amb una primera Marató de jazz.
  • En l’àmbit educatiu destaca l’espectacle de l’OBC, Toy Box, amb direcció escènica de Marta Pazos, i una nova edició de la Cantània, a més a més de la consolidació d’iniciatives d’èxit com Sit Back, Sampler Sèries, Sessions i Escenes, entre d’altres.

Barcelona, a 4 de maig de 2023, L’Auditori de Barcelona ha presentat aquest migdia la seva temporada més ambiciosa tant des del punt de vista artístic com social, entès aquest últim com la voluntat explícita de la institució d’accés a la ciutadania en el seu conjunt, així com posant en valor el seu primer quart de segle de trajectòria a favor de la música i dels músics del país. Així ho han expressat els seus màxims responsables, encapçalats per Robert Brufau, director de L’Auditori; el Mestre Ludovic Morlot, titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), en la que serà la seva segona temporada al capdavant de la formació; també el Mestre José R. Pascual-Vilaplana -que acaba de renovar per a dues temporades més com a titular de la Banda Municipal de Barcelona (BMB)- i el director del Museu de la Música, Jordi Alomar.

El fet que la temporada vinent, la 2023-2024, coincideixi amb el 25è aniversari de L’Auditori (la celebració s’escaurà de manera exacta la primavera de 2024) explica perquè l’equipament, amb dimensió i vocació nacionals, ha aprofitat per fer balanç i compartir algunes xifres molt rellevants: entre les principals hi ha que durant aquests 25 anys han tingut lloc un total de 10.520 concerts, amb un còmput d’assistents xifrat en 8.567.441. Si centrem el focus en l’activitat de l’OBC, tenim que des del 23/03/1999 i fins a 31/03/2023, s’han realitzat 1.945 concerts que han aconseguit convocar un públic total de 3.026.564 assistents.

«El nostre és un projecte que defensa l’accés universal a la música i que vol continuar creant vincle amb la ciutadania», explica Brufau, que un cop compartides les xifres “macro”, fruit d’aquest aniversari rodó, ha centrat el discurs en la temporada 2023-2024.

I és que les xifres de la temporada vinent són també molt rellevants. Compartim les principals:

Temporada 23-24 – L’Auditori de Barcelona:

Nombre total de concerts: més de 500
Nombre total de cicles – festivals (sigui producció pròpia o en coproducció): 23
Nombre d’obres patrimonials programades: 54
Nombre d’estrenes absolutes (s’entén mundials): 15
Nombre d’estrenes nacionals: 7
Nombre d’encàrrecs: 14
Nombre de directors/es convidats/des (entre OBC i BMB): 26
Nombre de solistes convidats/des (entre OBC i BMB): 48
Nombre d’artistes convidats: 369

OBERTURA D’UN NOU DÍPTIC TEMÀTIC: “PODER O REVOLTA”

“Poder o revolta” (Temporada 2023-2024)
“Contra natura” (Temporada 2024-2025)

Més enllà de les efemèrides, L’Auditori continua articulant la seva temporada i donant solidesa a tota la seva programació gràcies a un relat artístic unitari. Conclòs el primer cicle de tres temporades inspirades en el procés vital -que ha permès donar coherència al contingut programat i afavorir-ne la seva comunicació-, els responsables de L’Auditori plantegen ara un díptic de dos temes que giren, l’un, al voltant de la disjuntiva “Poder o revolta” (temporada 2023-2024) i, l’altre, la “Contra natura” (temporada 2024-2025), uns conceptes que proposen reflexionar sobre els grans reptes de la societat del segle XXI.

Aquesta nova temporada, “Poder o revolta”, ens ofereix una programació que indaga en les relacions humanes, en la lluita, la diferenciació jeràrquica, la competència o el monopoli de la violència; però també en l’organització de l’estat modern, els nacionalismes, la identitat, la memòria i el diàleg, l’exili i les migracions, la tradició i la modernitat, la contracultura i el codi imperant, la cort, l’església i el laïcisme, o en l’ordre i la llibertat.

LA REIVINDICACIÓ DEL GRAN SIMFONISME

Coincidint amb aquest primer quart de segle de trajectòria, L’Auditori s’ha reivindicat com una institució pública de primer ordre que reflecteix la riquesa cultural del moment; un projecte de referència internacional i una institució garant del futur de la vida musical gràcies al seu arrelament en la tradició i a la fidelitat pel gran repertori universal.

«Després de 25 anys, ens cal posar en valor que L’Auditori ha assolit un volum d’activitat de producció pròpia incomparable amb cap altre centre musical de l’estat: estem parlant d’una temporada que supera els 500 concerts», ha recordat Brufau. I rebla: «Hauríem d’anar a l’estranger per trobar una institució assimilable a la nostra: Amsterdam, Viena, Luxemburg o Estocolm, per exemple».

Per festejar aquest aniversari, tindran lloc accions de caràcter extraordinari en totes i cadascuna de les programacions i cicles de L’Auditori. Els més destacats són:

Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya

ORQUESTRA SIMFÒNICA DE BARCELONA I NACIONAL DE CATALUNYA (OBC)

Cal contextualizar que L’Auditori va ser creat ara fa 25 anys com a gran sala simfònica, atenent les necessitats de desenvolupament artístic de l’orquestra de la capital catalana i emmirallant-se en models d’èxit d’altres ciutats de referència, com el de la Cité de la musique de París. En aquest sentit, la temporada vinent l’OBC, amb el lideratge del seu titular, Ludovic Morlot, i igualment seguint amb Marta Gardolińska com a principal directora convidada, posa l’accent en el gran repertori simfònic de tots els temps, que no només és la raó de ser de la pròpia orquestra sinó que identifica la Sala 1 Pau Casals com una referència per al públic melòman i n’explica la seva capacitat de mobilització.

D’aquesta manera, la temporada inclou moltes de les grans obres mestres com la simfonia Heroica de Beethoven, La consagració de la primavera de Stravinsky, Romeu i Julieta de Prokófiev, la Patètica de Txaikovski i l’Escocesa de Mendelssohn, La creació de Haydn, el Rèquiem de Verdi o la Quarta simfonia de Brahms.

A més, l’Orquestra convida alguns dels artistes més rellevants del circuit internacional actual; figures del violí com James Ehnes, Patricia Kopatchinskaja o Augustin Hadelich; del violoncel com Alisa Weilerstein, Narek Hakhnazaryan i Jean Guihen Queyras; del piano com Kirill Gerstein, Lucas Debargue o Denis Kozhukhin i directors de la talla de Nicholas Collon -titular de la Finish Radio- o la titular de l’Òpera de San Francisco, Eun Sun Kim, a més de batutes habituals, però no per això menys destacades, com Juanjo Mena, Matthias Pintscher o David Afkham. Un dels moments estelars de la temporada serà sens dubte la visita de Daniele Gatti al capdavant de la Mahler Chamber, en un concert extraordinari que se suma a les cites imprescindibles protagonitzades per directors com Ádám Fischer o Andrés Orozco-Estrada, entre d’altres i en el capítol d’orquestres visitants.

Una altra de les accions importants programades en motiu de la celebració d’aquest 25è aniversari és la difusió, convençuda i sense pal·liatius, del patrimoni musical català. D’aquesta manera, en una aposta sense precedents, el director titular de l’OBC, el mestre Morlot, incorporarà a cadascun dels seus programes (sense excepció) obres d’autors de referència al nostre país, com Baltasar Samper, Frederic Mompou, Josep Soler, Jordi Cervelló, Xavier Montsalvatge, Eduard Toldrà o Joan Lamote de Grignon, entre d’altres. A més, L’Auditori recordarà el concert inaugural de l’equipament programant la Fanfàrria de Joan Guinjoan, com a obertura de la temporada, talment com es va fer durant l’estrena de la Sala 1 en aquell concert històric.

Encara vinculat a l’OBC, la temporada 23-24 s’inicia el projecte extraordinari d’enregistrament de la integral de les obres orquestrals de Maurice Ravel amb motiu del 150è aniversari del seu naixement (publicació de 6 CD fins a finals de 2025).

Aquests enregistraments són resultat del projecte Ravel Edition, iniciat per un col·lectiu internacional de musicòlegs i artistes de renom, tots ells reconeguts experts en aquest repertori, que configuren un comitè de lectura que aporta la seva experiència i coneixement. Ludovic Morlot forma part d’aquest comitè al costat d’artistes com François-Xavier Roth, George Benjamin o Cristian Macelaru, entre d’altres.

EL SUPORT A LA CREACIÓ, MÉS PLURAL I CONVENÇUT QUE MAI

La celebració d’aquests 25 anys es tradueix en l’articulació d’una fotografia absolutament coral, polièdrica de la creació musical del país. D’aquesta manera, a més de l’esforç patrimonial, L’Auditori vol assenyalar els autèntics protagonistes, artífexs de la generació dels nous repertoris que garanteixen el futur de la música clàssica actual: Josep Maria Guix, Oriol Saladrigues, Núria Giménez Comas, Joan Magrané, Octavi Rumbau, Raquel García-Tomás, Salvador Brotons i Hèctor Parra. Tots ells han rebut encàrrecs que s’estrenaran al llarg de la temporada vinent.

BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA (BMB)

Pel que fa a la Banda Municipal de Barcelona, amb l’empenta del seu titular, José R. Pascual-Vilaplana, destaca l’aposta per les grans obres mestres del repertori original per a banda simfònica: des del Concert per a gran orquestra de vents d’Ida Gotkovsky a la Simfonia del Senyor dels anells de Johan de Meij (retrat d’artista de la Banda), o Joan de l’Ós de Ricard Lamote de Grignon, sense oblidar l’enorme Novena simfonia de James Barnes o The Power of Rome de Percy Grainger. A més, la Banda també oferirà propostes extraordinàries del simfonisme més reconegut, com l’Obertura 1812 de Txaikovski, el Magnificat de John Rutter, els Planetes de Holst, L’ocell de foc de Stravinsky o estrenes mundials com la Simfonia Gaudí d’Albert Guinovart, a més de comptar amb grans solistes del circuit com Judith Jauregui o una inauguració d’alt nivell convidant una de les figures internacionals més destacades del jazz llatí, Paquito D’Rivera.

Banda Municipal de Barcelona

CAMBRA: INTOCABLES, INTEGRAL QUARTET CASALS I MARATÓ

La programació de música de cambra inclou la presentació del nou cicle Intocables que vincula 4 solistes extraordinaris convidats per l’OBC a oferir també concerts de cambra. Són retrats d’artista en què L’Auditori prescriu uns pocs noms propis del circuit internacional que visitaran Barcelona en diferents ocasions. Els protagonistes d’aquesta primera edició són el pianista Denis Kozhukhin, que ens oferirà el Concert n. 2 per a piano de Brahms amb l’OBC i grans sonates de Liszt i Schubert en recital; la violoncel·lista Alisa Weilerstein, que interpretarà la virtuosíssima Simfonia concertant de Prokófiev, dedicada a Mstislav Rostropóvich i la proesa de la integral de les sonates de Beethoven en un sol concert i, per arrodonir-ho, el violinista Sergei Dogadin i el violoncel·lista Narek Hakhnazaryan, que ens oferiran el Concert per a violí de Brahms i el de Dvorák per a violoncel respectivament, i es trobaran en un concert en què conjuntament abordaran dues de les obres per aquesta formació més virtuoses del repertori, com són la Sonata de Ravel i el Duo de Kodály.

A més, la institució planteja una altra fita històrica: la celebració de la integral de quartets de corda de Xostakóvitx a càrrec del Quartet Casals. 6 cites memorables al llarg de la temporada del 25è aniversari. Finalment, la cirereta del pastís serà la visita del mític Hagen Quartett, amb un programa dedicat a Haydn i Beethoven.

Pel que fa a la Marató de música de cambra del mes de desembre, amb accent patrimonial i suport als músics locals, comptarà amb artistes com Albert Cano Smit, Roger Padullés i Tomeu Moll, el Trio Fortuny, l’Azahar Ensemble i el pianista Javier Laso.

© Marco BorggreveDenis Kozukhin
Denis Kozhukhin
© Decca-Harald HoffmanAlisa Weilerstein
Alisa Weilerstein
© Anastasia SteinerSergei Dogadin
Sergei Dogadin
© Narek Haknazaryan cellist Photo: Marco Borggreve
Narek Haknazaryan

NOUS PROJECTES PER A NOUS PÚBLICS: EL FESTIVAL SUBSÒNIC i TAST D’ORQUESTRA

Fent el seu repte d’acostar la música en tota la seva dimensió a un públic cada vegada més divers i exigent, L’Auditori presenta de manera regular projectes de nova creació. És en aquest sentit que la temporada vinent crea el nou Festival Subsònic, de caràcter multidisciplinar i que explora l’experiència musical més enllà del so. Escenografia, videocreació, il·luminació, instal·lació sonora… la música entesa com a vehicle i els recursos tècnics més avançats al servei de cinc propostes en què diverses disciplines conflueixen en una mateixa creació artística. Subsònic acollirà artistes tan diversos com l’ensemble de música medieval Sollazzo, el duo de música electrònica b1n0, el col·lectiu d’artistes visuals Cube, els conjunts de música de nova creació Frames Percussion, Synergy Vocals, Contrechamps o CrossingLines, la companyia de dansa Mal Pelo, el grup vocal de música antiga Cantoria, o l’escultor i performer francès Olivier de Sagazan. Per inaugurar el Festival, s’interpretarà la icònica obra de Steve Reich, Music for 18 musicians, que no s’ha pogut escoltar de nou a Barcelona des de 2011 -any en què va sonar per primera vegada a la capital catalana, també a L’Auditori. 

També neixen noves iniciatives com l’original Tast d’orquestra amb l’objectiu d’acostar, d’una manera planera, la realitat de l’orquestra mitjançant accions que es desplegaran durant 5 dissabtes repartits al llarg de tota la temporada. Tast d’orquestra oferirà obres tan icòniques del repertori com La consagració de la primavera, la Patètica de Txaikovski o el Bolero de Ravel, entre d’altres, amb una introducció a càrrec d’un mestre de cerimònies que desgranarà les claus per a poder viure l’experiència amb molts més recursos.

CONSOLIDACIÓ DE PROJECTES D’ÈXIT COM SIT BACK, SESSIONS I ESCENES

Artistes com el pianista Ethan Iverson amb el seu trio o Marius Neset amb el seu quintet seran caps de cartell de les propostes de jazz; Nils Frahm, Nico Roig, Oso Leone o Carles Belda i Sanjosex sonaran amb força al Sit Back i La Sullivan o la Cia Miquel Barcelona treballaran de zero noves creacions per la programació Escenes.

Particularment en el camp del jazz, L’Auditori celebrarà una Marató de jazz protagonitzada per artistes locals com Martín Leiton Quartet, Òscar Latorre, Alba Careta Group, Gorka Benítez Trio i Los Fumeros. Tots ells, amb projectes nous o recentment estrenats.

EL SO ORIGINAL I LLUMS D’ANTIGA

En el capítol de música antiga, l’empremta universal de la residència de Jordi Savall amb El So Original, dedica els seus programes a autors de referència com Haydn i Vivaldi, a més de projectes que indaguen en el relat de temporada, l’un centrat en la mar, com a vehicle d’intercanvi i diàleg cultural, i l’altre, de radical actualitat, en la guerra i la pau. A més, la temporada presenta projectes tan atractius com l’òpera de Händel Aci, Galatea e Polifemo, on Dani Espasa es posa al capdavant d’un repartiment de luxe encapçalat per la mezzosoprano Vivica Genaux, i el Festival Llums d’Antiga, que oferirà des dels sis motets de Bach a un programa dedicat a Jean-Baptiste Lully, amb artistes de referència com l’Ensemble O Vos Omnes, El Gran Teatro del Mundo, Forma Antiqva o la virtuosa flautista de bec Lucie Horsch.

SAMPLER SÈRIES I NOVA MÚSICA

En el terreny de la música de nova creació, L’Auditori fa una aposta decidida també per nodrir la seva col·laboració amb el Festival Mixtur, presentant 3 jornades en què podrem escoltar des de clàssics del repertori com György Ligeti amb el Quartetto Maurice fins a estrenes de Joan Magrané, Ramon Humet i Hèctor Parra, amb artistes tan diversos com l’Ensemble O Vos Omnes, el contratenor Carlos Mena o l’actor Pere Arquillué.

També en el marc de Sampler Sèries hi destaca el Focus Gerard Griséy amb Frames, la GIO Symphonia i l’Orquestra de l’ESMUC, en què es presentaran per primera vegada a Barcelona dues obres cabdals de l’espectralisme francès: Le Temps et l’Écume i la monumental Les Espaces Acoustiques, amb el violista Jonathan Brown com a solista.

Quartetto Maurice
Quartetto Maurice

SERVEI EDUCATIU, MÉS ENLLÀ DE LA CANTÀNIA

Com a marca de la casa i projecte de referència europea, L’Auditori segueix desenvolupant noves propostes per als més petits, en una nova temporada en que, a més dels projectes que li han donat la rellevància actual, com Mambo!!!, Händel & Friends, Ma Me Mi Mozart o Monstres, entre d’altres, la gran novetat serà el nou espectacle de l’OBC, anomenat Toy Box, amb músiques al voltant de l’icònic ballet de Debussy La boîte à joujoux i direcció escènica de Marta Pazos.

PENSANT EN EL PÚBLIC MÉS JOVE: LA MÚSICA, A L’ABAST

La construcció del públic del futur és un dels motors d’aquest equipament, que no només treballa estretament amb més de 1.000 escoles d’arreu del país, sinó que impulsa iniciatives com la Tarifa Plana, que dona accés a tots els concerts de la temporada a menors de 25 i 35 anys. Més de 750 joves s’han sumat aquesta temporada a la iniciativa que es reflecteix ja a les grades dels concerts, amb una regularitat d’assistència molt elevada, de 50 concerts de mitjana.

TRÀNSITS

La diversitat cultural a través de la música també trobarà el seu espai en una segona edició de Trànsits, posant l’accent en els ritus litúrgics i religiosos de les diferents comunitats presents a Barcelona, on la música esdevé un element central.

En aquesta ocasió, i per posar l’exemple de ritus marcats per les dimensions del poder i la revolta, podrem compartir amb la comunitat luterana la celebració del Dia de la Reforma, amb la participació cantada en una litúrgia que comptarà amb diverses cantates de Bach. Igualment, i travessant la riba mediterrània, de la mà de la comunitat Gnawa podrem participar en una lila o ritual de purificació a través del trànsit sonor i corporal. Trànsits compartirà també amb comunitats com la Murid del Senegal o la diàspora filipina de Barcelona fites clau del seu calendari litúrgic.

MUSEU DE LA MÚSICA: MOLT MÉS QUE UNA COL·LECCIÓ IMPRESCINDIBLE

En el terreny expositiu, i seguint amb la seva voluntat com a centre de reflexió i pensament sobre la música, el Museu de la Música proposa dues grans exposicions temporals centrades en dues revolucions que han transformat el fet musical: l’enregistrament sonor i el sorgiment de la polifonia. Amb “Escoltar amb les Mans. Suports obsolets, missatges efímers”, posa l’accent en la manera en què els diferents formats analògics d’enregistrament sonor han condicionat tant les experiències d’escolta com de creació musical, una indagació sobre els límits de la preservació i consistència dels suports materials del que és efímer i que podrem veure fins al mes de desembre. El mes de març es presentarà “Time Regained”, una projecció de l’imaginari de l’historiador de l’art Aby Warburg i el seu Atlas Mnemosyne –que pretenia explicar la història de la memòria de la civilització europea a través d’imatges– al món de la música antiga i les revolucions que van fer possible el sorgiment de noves maneres de concebre la música. Aquest projecte, de la mà de Björn Schmelzer –ànima de Graindelavoix– i Margarida Garcia, ens interroga sobre la vigència d’unes ruptures que han donat forma al que actualment podem entendre com a “música”.

NOVA ACÚSTICA PER ESTRENAR

Com a darrera novetat i, en aquest cas, més enllà de la programació artística, un dels molts projectes d’inversió que L’Auditori ha estat treballant i que veurà la llum la temporada vinent és una intervenció acústica destinada a millorar les condicions d’escolta a l’escenari per als músics que actuen a la Sala 1 Pau Casals. Una novetat que podrem gaudir en el marc de la celebració del 25è aniversari de L’Auditori.

Found Tape Archive
Found Tape Archive

FERMALL

Més enllà dels aspectes destacats fins al moment, la temporada 2023-2024 de L’Auditori també farà un pas endavant per:

  • reforçar la col·laboració amb agents que operen en el territori: això vol dir des d’acollir gires d’orquestres visitants en col·laboració amb promotors externs fins a reforçar el vincle amb festivals de referència com Mixtur, que es desenvoluparà en un 50% de la seva activitat a L’Auditori. Però també en el terreny de les músiques modernes, atès que la institució continua col·laborant amb actors com el Primavera, el Sónar, Festival de Jazz de Barcelona, etc.
  • seguir impulsant la mobilitat de l’orquestra durant una setmana anual en què l’OBC ofereix concerts al territori català així com la seva gira centre europea en què hi destaca el pas per sales com l’Elbphilharmonie d’Hamburg i Konserthuset d’Estocolm.
  • continuar impulsant les d’inversions que, al llarg dels darrers tres anys, ja superen els 6 milions d’euros. Entre d’altres actuacions, destaquem que L’Auditori serà un dels edificis de Barcelona amb més plaques solars instal·lades (compromís amb la sostenibilitat i les renovables).
  • seguir facilitant l’accessibilitat i assistència de persones en situació de vulnerabilitat i de l’àmbit de la discapacitat a auditoris, teatres, festivals i museus d’arreu de Catalunya amb l’embranzida del programa Apropa Cultura, amb més de 15 anys de trajectòria. El compromís social va més enllà amb projectes específics com Un matí d’orquestra amb l’OBC o el cicle de concerts en sessions matinals i relaxades La Banda ens Apropa.

*Abans de descarregar qualsevol material cal que llegiu els termes legals.

CARREGANT…
Calendari sessions
Sessions del dia

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.