Notícies

Lisi Andrés | 22 maig 2018

El Quartet Casals completa la integral Beethoven a L'Auditori amb quatre concerts que tanquen la temporada de Música de Cambra

Actuaran a la sala Oriol Martorell els dies 25, 27, 29 i 30 completant d'aquesta manera el cicle Beethoven amb el qual han rubricat el seu XX aniversari.

El Quartet Casals, que està tocant en directe aquesta integral en els principals escenaris internacionals, estrenarà en el concert de diumenge un encàrrec fet al compositor Benet Casablancas.
Els concerts coincideixen amb la presentació mundial del primer CD de la integral editada per Harmonia Mundi Internacional.

El Quartet Casals que formen Vera Martínez Mehner i Abel Tomàs Realp, violins; Jonathan Brown, viola i Arnau Tomàs Realp violoncel, finalitzaran aquesta setmana a L'Auditori de Barcelona la seva integral dels quartets de corda de L.v. Beethoven que van iniciar l'octubre passat en el marc de la temporada de cambra de L'Auditori i a manera de celebració del seu vintè aniversari (1997–2017). Un projecte que L’Auditori desenvolupa en col·laboració amb el Wigmore Hall de Londres, el Konzerthaus de Viena, la Philharmonie de Berlín, el Konserthuset d’Estocolm i el Centro Nacional de Difusión Musical.

El Quartet, que va suspendre un dels tres concerts que tenia previstos a l'inici de la temporada amb motiu de l'aturada de país del 3 d'octubre passat, tocarà el proper divendres 25 a les 20.30 hores, diumenge 27 a les 19 hores , dimarts 29 a les 20 hores i dimecres 30 de maig a les hores, a la sala 2 Oriol Martorell. Quatre concerts que posaran el punt i final a una temporada de cambra marcada per la visita d’alguns dels artistes més indiscutibles del circuit com és el cas del clarinetista Martin Fröst, els pianistes Daniil Trifonov i Yuja Wang amb la Chamber Orchestra of Europe, Patricia Kopatchinskaja o el violoncel·lista Andrei Ionita, entre molts d’altres.

Un dels grans al·licients de la interpretació en directe d’aquest projecte ha sigut l’estrena a cada concert d’un encàrrec que ha realitzat cadascun dels sis socis d’aquest ambiciós partenariat internacional i que el compositor escollit ha creat especialment per a l’ocasió per acompanyar els quartets de Beethoven. En aquest quatre concerts el Quartet estrenarà l’obra composta pel català Benet Casablancas (27 de maig) i l’obra encàrrec de L’Auditori al compositor Mauricio Sotelo (25 de maig).

El Quartet Casals, que continua presentant la integral de quartets de corda de Beethoven als principals escenaris d'arreu del món, ja l'ha finalitzada amb gran èxit de crítica i públic al Konzerthaus de Viena i a Lisboa (Fundação Gulbenkian) i properament ho farà a Berlín (Berliner Philharmonie), a Londres (Wigmore Hall), a
Brussel·les i a Torí, entre altres. Durant el proper mes de juny també la interpretarà a Tòquio (Suntory Hall).

Els concerts a L’Auditori coincideixen amb la presentació mundial del primer volum d'aquesta integral Beethoven que els Casals estan enregistrant per a la seva discogràfica, Harmonia Mundi Internacional. L'aposta de la companyia resulta especialment rellevant atès que editarà de manera progressiva diversos volums d'aquesta integral fins a l'any 2020, Any Beethoven, en el qual es completarà la presentació d'aquesta edició especial.


Jonathan Brown ofereix l’últim Seminari Beethoven

Aprofitant la interpretació de la integral dels quartets L’Auditori i el Quartet Casals han creat el Seminari Beethoven. Durant tres sessions a càrrec de Jonathan Brown, viola del quartet, s’ha ofert una aproximació a la música de Ludwig van Beethoven per ajudar a entendre la magnitud del geni, l’evolució de la seva música i la influència que aquesta encara suposa, a través dels quartets de corda.

Dimecres 23 de maig a les 19h a la Sala 3 s’oferirà l’última d’aquestes xerrades que comptarà amb el pianista Joan Ramon Salamó i que se centrarà en la fuga. El 1821, quan ja havia perdut l’oïda completament, Beethoven era un visionari radical i un reaccionari musical al mateix temps, el compositor que més va definir la música del futur i alhora el més lligat a les formes antiquades del passat. Per entendre aquest últim període cal conèixer la fuga: un procés compositiu sublimat per Johann Sebastian Bach on veus diferents repeteixen i manipulen els mateixos temes bàsics, creant així una retòrica musical extraordinàriament densa. Amb ajuda d’una de les obres més desafiadores per a qualsevol instrumentista (i oient), el públic podrà comprendre aquesta lògica emocional interna de la fuga examinant-la motiu per motiu i identificant-ne els seus indicadors estructurals més importants.

Descarrega’t fotografies