Notícies

Aleix Palau | 16 octubre 2018

Les programacions Sit Back i Jazz Sessions posen L'Auditori al capdavant de les propostes de música moderna de Barcelona

Sit Back potencia les músiques modernes en un format que prioritza les propostes artístiques i la qualitat de l'experiència del concert. L'Auditori consolida l'aposta per una programació estable de jazz i presenta una vintena de projectes i encàrrecs.

El proper 20 d'octubre L'Auditori donarà el tret de sortida a la segona edició del cicle Sit Back amb el cantautor nord-americà Damien Jurado. El dia 28 d'aquest mateix mes serà el punt d'inici de les Jazz Sessions amb el pianista, compositor, arranjador i director musical Christophe Chassol. Amb les Jazz Sessions L'Auditori consolida una programació estable de jazz i presenta una vintena de projectes i encàrrecs.


Sit Back, músiques modernes al servei de la qualitat i la innovació artística
L’Auditori, com a principal institució pública dedicada a fomentar i projectar la música en totes les seves vessants, consolida, temporada rere temporada, noves propostes que amplien la seva oferta i que l’apropen a públics cada vegada més diversos. El cicle Sit Back presenta deu concerts en els quals el públic podrà seure còmodament i gaudir de la música en les millors condicions acústiques i escèniques possibles.


Sit Back es va estrenar durant la temporada 2017-2018 i posa en valor la capacitat de L’Auditori com a entitat promotora i productora de propostes musicals que, per les seves característiques específiques, necessiten unes condicions acústiques, escèniques i d’escolta que altres espais no poden oferir.

L’encarregat d’obrir el Sit Back 2018-2019 serà el cantautor estatunidenc Damien Jurado. Amb gairebé vint-i-cinc anys de carrera, no es pot parlar dels cantautors urbans dels últims tres lustres sense mencionar el folk-rock sentit i dolgut de Jurado. El músic de Seattle arribarà al Sit Back de la mà de L’Afluent en el marc de la gira que el portarà també a Madrid i València. A L’Auditori, el podrem escoltar presentant el seu proper disc The Horizon Just Laughed, publicat el 4 de maig.

La segona col·laboració serà amb l’In-Edit Festival de Cinema Documental Musical de Barcelona mitjançant el projecte Indiamore de l’artista Chassol amb el qual celebrarem també els 50 anys del Festival de Jazz de Barcelona. A Indiamore, Chassol viatja a les ciutats índies de Calcuta i Benarés, de les quals extreu ambients, sonoritats i músiques que tradueix i elabora en directe i que converteix en un disc i un documental imprescindibles que es podran escoltar i veure a L’Auditori.

Tot el que toquen els dits de Nils Frahm es fa preciós. Tecles, perilles, switches o faders a les mans d'aquest compositor i productor alemany es converteixen en commutadors de bellesa. A qualsevol projecte en què participi, siguin discos propis o col·laboracions amb altres artistes, sempre s'aprecia un denominador comú: la voluntat de transformar la música en matèria intangible i etèria, en solaç. El sortilegi d'aquesta música que flota suspesa entre diferents mons tornarà a produir-se el 20 de novembre a les 21h a la Sala 1 de L'Auditori en un concert comissariat juntament amb el Primavera Sound.

Jai Alai Vol. 02 és el segon volum del projecte Jai Alai de Refree, iniciat l’any passat amb una entrega sobre la improvisació a guitarra i que té com a únics límits auto imposats que no hi ha límits. Jai Alai Vol. 02 ha acabat sent, a més, una mena de banda sonora per a la pel·lícula Entre dos aguas d’Isaki Lacuesta, recentment guanyadora de la Concha d’Or al Festival de Sant Sebastià.

La compositora i guitarrista MAVICA forma part d’una nova generació de dones que estan trepitjant fort en la nostra escena musical. Ha gravat el seu primer EP Gone a Londres, on resideix actualment, influenciada pel so d’artistes com Sufjan Stevens, Bon Iver, Daughter, Ben Howard o Amy Winehouse. El primer single Hot Sand parla del temps i la distància, de tancar èpoques i començar-ne de noves.

Enregistrat i produït per ell mateix, Blanc és el tercer treball en solitari de Ferran Palau. Un disc amb influències del soul, el hip hop, el vapor-ware, Twin Peaks i Julio Iglesias, d’una bellesa subtil i delicada que podrem gaudir el 21 de febrer a la Sala 3 Tete Montoliu de L’Auditori.

Joana Serrat és una de les cantautores catalanes més internacionals. El seu primer disc The Relief Sessions va cridar l’atenció a Nashville i el segon, Dear Great Canyon, va comptar amb Howard Bilerman com a productor. Amb Cross The Verge va madurar artísticament i amb Dripping Springs ha augmentat les seves virtuts: la composició, la interpretació i l’aura captivadora que desprèn.

El 12 d’abril de 2019 serà el torn de Sun Kil Moon, un projecte sui generis liderat per Mark Kozelek. La seva veu inimitable ha acompanyat uns textos sempre brillants, intensos, desassossegats, de quotidianitat lírica i d’una sensibilitat colpidora. A L’Auditori presentarà alguns dels temes del nou àlbum This is my Dinner, que veurà la llum aquest mes de novembre i que va enregistrar entre Europa i San Francisco.

Una de les novetats d’enguany és que el cicle Sit Back s'uneix a les celebracions del desè aniversari del festival MUTEK a Barcelona en col·laboració amb el programa A / Visions que es presentarà a L'Auditori i que comptarà amb dos espectacles, estrenes a Espanya, d'implacable impacte sonor i visual.

Herman Kolgen torna a MUTEK amb la seva obra de so, projecció i fusió científica, ¨ISOTOPP¨. Treballant amb passadissos de llum i dades radioactives rebudes en temps real, l'¨ISOTOPP¨ en blanc i negre és un bombardeig sensorial de matèria impactant que meravella a l'espectador amb la detonació de polsos de llum i energia davant els seus propis ulls.

L’altra proposta és la de Line Katcho, que fusiona diferents estils, gèneres i mètodes de tecnologia aplicada per a crear composicions electroacústiques amb paisatges visuals. En la seva presentació audiovisual en viu, Immortelle, Katcho vincula la llum i el so en una metamorfosi constant i dramàtica a mesura que explora les canviants relacions entre la imatge i la música i entre els éssers humans i els nostres entorns.

El cicle Sit Back ens apropa a músics que parteixen de múltiples substrats sonors, estètics i conceptuals i que conformen una programació lligada sota una idea comuna: l’escolta. Amb Sit Back, L’Auditori reivindica la qualitat de l’escolta com a valor essencial i posa de relleu la necessitat de plantejar-nos no només què escoltem, sinó també de quina manera ho fem.

La programació s’elabora conjuntament entre L’Auditori i promotors consolidats del panorama català de la música moderna, com són l’In-Edit Festival de Cinema Documental Musical de Barcelona, la cooperativa cultural L’Afluent, el festival Primavera Sound i la plataforma cultural Lapsus.

La primera edició del cicle Sit Back va oferir una desena de projectes que tingueren una molt bona rebuda per part del públic –tres dels concerts amb entrades exhaurides i un 83% d’ocupació mitjana-, amb nits tant memorables com els concerts de Jóhann Jóhannsson, la revisitació que GoGo Penguin va fer de la banda sonora del documental Koyaanisqatsi dins del Festival In-Edit, la presentació dels darrers treballs de Hauschka i de Wolfgang Voigt, més conegut com a GAS, o els directes d’Exquirla, Newton Faulkner, Núria Graham, Maria Rodés i Pau Vallvé.

Els millors artistes internacionals, de casa i les estrelles emergents es troben a les Jazz Sessions

Des de fa tres temporades, L’Auditori proposa, amb les Jazz Sessions, una extensa i variada programació de jazz en la qual tenen cabuda els millors artistes internacionals, els grans músics de casa, les joves promeses emergents que any rere any sorgeixen en el jazz estatal i produccions pròpies amb encàrrecs d’obra nova.

Un dels principals projectes de la temporada és el Retrat d’Artista que enguany dediquem al pianista i compositor Brad Mehldau amb dos importants projectes: l’encàrrec d’un concert per a piano que estrenarà l’OBC i el concert que interpretarà amb el tenor Ian Bostridge. El primer forma part d’un ambiciós coencàrrec en que L’Auditori es posa al costat d’institucions tant rellevants com Los Angeles Philharmonic, la Philharmonie de Luxembourg o el London Jazz Festival.

Dins les Jazz Sessions L’Auditori aposta per la nova creació i pels encàrrecs a través dels anomenats “revisitings” que ofereixen una nova mirada al repertori clàssic o a enregistraments imprescindibles de la història de la música passant-los pel prisma del jazz. Aquesta temporada comptarem amb la proposta del saxofonista Gianni Gagliardi, qui treballarà la música de Claude Debussy; la relectura de la Suite Iberia d’Isaac Albéniz amb una big band de luxe liderada pel mestre Lluís Vidal; i la revisitació de l’àlbum mític de Pink Floyd, Dark Side of the Moon, a càrrec del compositor i guitarrista David Soler.

Durant la tardor L’Auditori se sumarà a la celebració del 50è aniversari del Festival Internacional de Jazz de Barcelona, del qual produirà i acollirà diversos concerts com Ignasi Terraza, Omar Sosa, Chicuelo i Mallu Magalhaes.

A la primavera viurem de nou la intensa setmana del Festival Emergents, l’espai més important de l’any per descobrir de primera mà els nous valors del jazz i el flamenc en col·laboració amb l’ESMUC, Taller de Músics i Conservatori del Liceu. I també amb l’inici del bon temps arribarà el tradicional Vermut Jazz als espais exteriors de L’Auditori, amb una selecció dels millors artistes de casa nostra feta conjuntament amb l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna de Catalunya.

Finalment, el jazz dóna la mà al cicle Sampler Sèries, dedicat a les músiques de nova creació, amb dos projectes que visitaran centres d’art contemporani de la ciutat. El primer serà Knknighgh, la proposta a quartet del trompetista Nate Wooley, un dels músics més interessants de l’escena de la improvisació actual, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. El segon, Phosphorescence, el darrer disc del quartet de música improvisada Dans les arbres, a la Fundació Antoni Tàpies.