Notícies

Lisi Andrés | 16 maig 2017

Dijous estrena mundial d’Empor, de Luis Codera, a Sampler Sèries

L’obra ha estat concebuda conjuntament pel compositor català i l'escriptora francesa Irène Gayraud i comptarà amb un ensemble liderat per la soprano Sara Mariah Sun

Les Sampler Sèries de L’Auditori enfilen la recta final de la temporada amb un dels concerts més esperats: l’estrena mundial d’Empor, del compositor català Luis Codera Puzo. El compositor convidat de Sampler Sèries aquesta temporada, presenta una obra de llarga durada per a soprano solista i ensemble realitzada en col·laboració amb el festival ECLAT de Stuttgart i la Fundació Ernst von Siemens Musikstiftung. Empor és una experiència unitària de literatura i música concebuda de manera conjunta pel compositor català Luis Codera Puzo i l’escriptora francesa Irène Gayraud. A Empor, Codera Puzo cerca el màxim nivell d’interconnexió entre la música i el text de Gayraud, creat simultàniament a la composició de l’obra i basat en la pròpia idea de creació artística. Un ensemble inusual, dissenyat per a l’ocasió –tres flautes, tres sopranos i tres contrabaixos– i format per músics dels millors ensembles europeus, acompanya l’excepcional soprano alemanya Sarah Maria Sun. L’obra s'interpretarà també a Stuttgart al juny de 2017.


Empor en paraules dels seus creadors

Gènesi d'un text- Irène Gayraud
“El punt de partida de l’escriptura del text d’Empor ha estat la idea de centrar el text entorn de la creació com a tema. Tot el procés d’escriptura del text, elaborat al mateix temps que la música, és el resultat d’un treball estret amb el compositor, bé sia incorporant les seves propostes d’estructures i de materials musicals per orientar l’escriptura, bé sia suggerint materials i estructures textuals represes pel compositor.
El text, articulat en nou parts distintes, construeix en diverses etapes i a través de diferents maneres i perspectives una aproximació a la idea de procés de creació. Crec que la creació no parteix d’un esdeveniment necessàriament extrem, com un big-bang, sinó més aviat d’una atenció concentrada, des de l’escolta, cap al que és ínfim. El procés creatiu comença amb l’escolta, amb una disponibilitat interior absoluta que permet que el món s’esdevingui en un mateix, alhora que, fent el trajecte invers, un mateix s’esdevingui en el món.
El text d’Empor explora les diferents maneres d’aproximar-se a l’escolta com a punt de partida del procés creatiu. Està, des del principi, fonamentat sobre un treball sonor precís que condueix a constrènyer l’oïda de l’espectador dins de l’escolta. Aquest treball sonor vol sorprendre l’oïda de l’espectador, conduir-la per nous camins. L’escolta intervé igualment, en el text, com a temàtica, de vegades amb reflexions gairebé teòriques que demanen quin és el lloc del silenci, que precedeix a l’escolta i alhora la segueix. El text d’Empor intenta reflexionar sobre l’escolta com a fonament del procés creatiu, i fer-la viure, empíricament, a l’espectador.”

L’écoute est une perte de frontière- Luis Codera
(L’escolta és una pèrdua de frontera)
“El procés d'escolta que planteja Irène i les seves conseqüències es fan evidents en una frase de la segona part d'Empor: l'écoute est une perte de frontière. Aquesta pèrdua de frontera significa que escoltar/crear és acceptar quelcom extern, acceptar el que un encara no és o, tanmateix, acceptar trencar la definició del que un era i deixar de limitar-se pel que un s’ha convençut que és. Imagino que, tal com avança la peça, s'escolta com em dirigeixo cap a un lloc que m’és estrany. Al final del segon moviment, hi ha una part que, dins de la peça, sembla quelcom aliè, i no em refereixo a una música en un altre estil; sinó que sembla que la pròpia idea d’aquella part sigui específicament “una altra” part, concebuda amb la idea de ser escoltada com si fos “una altra”. No sé si he encertat o no, amb aquesta intenció. Per extensió, podria ser que gairebé tot el tercer moviment també consistís en això.
Els elements musicals emprats crec que són radicalment clars. He procurat ser concís i no permetre que hi hagi cap farciment prescindible. De fet, moltes idees o textures són homofòniques, amb una insistència marcada. He intentat ser conscient de la magnitud de tanta insistència, i també apurar els límits del tolerable.”

Dijous 18 de maig doble proposta Sampler Sèries amb Keith Fullerton
Després de l’estrena d’Empor, Keith Fullerton Whitman, una de les principals figures de l’escena dels sintetitzadors modulars recuperarà el seu aclamat àlbum Playthroughs en una sessió única. El compositor nord-americà ha publicat més d’una vintena d’àlbums de música electrònica des dels anys noranta (molts d’ells sota el pseudònim de Hrvatski, la paraula croata per referir-se als croates). Playthroughs (Kranky, 2002), un dels seus discos més aclamats, és una obra de subtils transformacions sonores, una delicada composició de drones creats a partir de mostres pregravades de guitarres acústiques i elèctriques, processades amb ordinador mitjançant moduladors, algoritmes granulars, delays i altres processos. Quinze anys després de la seva publicació, Keith Fullerton Whitman recupera aquest àlbum en una sessió única.

Sampler Sèries és l’aposta de L’Auditori per la nova creació sonora i constitueix l’única temporada estable de Barcelona dedicada a l’R+D en l’àmbit de la música. Aquesta programació s’articula des de L’Auditori en col·laboració amb els principals espais de la ciutat dedicats a l’art contemporani. Aquesta temporada ho faran amb el MACBA, el CCCB, la Fundació Tàpies, la Fundació J Miró i el Centre d’Arts Santa Mònica. Sampler Sèries rep el suport de Fundació Banc Sabadell.