Notícies

Lisi Andrés | 31 maig 2017

L’Auditori i el Museu de la Música presenten en concert el primer disc enregistrat en un claviorgue del segle XVI

Juan de la Rubia interpreta un repertori format íntegrament per obres d’Antonio de Cabezón dins la temporada de Música Antiga

Dimecres 31 de maig tindrà lloc a la Sala 2 Oriol Martorell un concert únic: la presentació del primer disc enregistrat amb el claviorgue Hauslaib del Museu de la Música de Barcelona. Es tracta d’una ocasió molt especial, ja que a més és el primer cop en què el claviorgue Hauslaib es pot escoltar en un auditori. De la vintena de claviorgues històrics que es conserven al món, el Hauslaib és l’únic exemplar que es conserva en funcionament, gràcies a un procés d’investigació i restauració dut a terme pel mateix Museu, el taller d’organeria Gerhard Grenzing i el constructor de clavicèmbals Joan Martí.

El disc Cabezón, de Juan de la Rubia, està dedicat a la figura d’Antonio de Cabezón (1510-1566), el músic cec que durant 40 anys va acompanyar el rei Felip II en la cort espanyola i va viatjar per tota Europa i les Illes Britàniques. El monarca, amb la música de Cabezón, mostrava les capacitats d’un regne que acabava de descobrir Amèrica. Això va permetre al compositor conéixer de primera mà la música que s’hi feia, assimilar-la i incorporar-la al seu estil, que cal veure com una part indestriable de l’art produït en el primer Siglo de Oro.

Aquest concert a la sala Oriol Martorell permetrà escoltar i veure en directe com funciona aquest instrument, que a més de la participació d’un organista requereix l’assistència d’un manxaire que subministri contínuament aire als tubs. Aquest claviorgue va ser construït a Nuremberg al voltant de 1590 per encàrrec de Baltasar de Zúñiga, un dels homes forts de la cort espanyola, i tot i que no hi ha testimonis determinants, és probable que Hernando de Cabezón, fill d’Antonio, l’arribès a tocar en algun moment quan va succeir el seu pare com a organista del monarca.

Juan de la Rubia és un dels organistes amb més prestigi del panorama europeu actual. La seva activitat concertística és incessant i el porta a actuar habitualment als principals orgues d’Espanya, França, Alemanya, Itàlia i Regne Unit, entre d’altres països. Recentment ha impulsat el seu propi segell discogràfic, amb què ha editat el CD Bach, un enregistrament que ha recollit elogis unànimes per part de la crítica i el públic. Aquest Cabezón és el segon llençament del segell.