PIERLUIGI BILLONE
(Itàlia 1960)
Sgorgo Y
(2013) – Estrena nacional – 20′
PABLO CARRASCOSA LLOPIS
(València 1979)
L5
(2024) – Estrena absoluta – 10′
HUGUES DUFOURT
(Lió 1943)
La Cité des Saules
(1997) – 10′
FAUSTO ROMITELLI
(Gorizia, Itàlia 1963 – Milà 2004)
Trash TV Trance
(2002) – 10′
Àlex Tentor, guitarra elèctrica
COMENTARI
per Àlex Tentor
ZOOMS & LOOPS
Aquest programa presenta quatre peces basades en diferents processos de limitació del material musical. A través dels eixos contrastants de la ressonància i la repetició, els extrems dels tempos més lents i els obstinats més insistents es troben en el punt en comú d’un espai d’escolta profunda on trobar vistes noves del món sonor de la guitarra elèctrica.
Sgorgo Y (2012), de Pierluigi Billone, proposa al guitarrista una limitació d’execució: tota la peça s’articula amb la mà esquerra, mentre la dreta es limita a controlar l’afinació de les ressonàncies de les cordes, estirades i detingudes en el temps. La peça d’Hugues Dufourt, La Cité des saules (1997), pren aquest relleu i presenta un espai sonor inspirat en els experiments de la música electrònica francesa, en què la dissolució progressiva de l’atac de la nota convida a una escolta acusmàtica de les ressonàncies electròniques que forma part de l’ADN del moviment espectralista.
A L5 (2024, estrena), de Pablo Carrascosa, es continua la cerca de l’última sèrie d’obres de l’autor vers una destil·lació absoluta del material musical. En contrast amb Dufourt, Carrascosa ens enfronta a la repetició implacable d’un motiu simple, desplaçat per un cicle rítmic en què els petits detalls queden subratllats i elevats a esdeveniments formals. Seguint aquesta idea de repetició, el concert es tanca amb Trash TV Trance (2001), de Fausto Romitelli, que utilitza el pedal de loop per, des de la repetició i la saturació del seu material, desconstruir les influències populars que formen part de l’aura de la guitarra elèctrica.