COVID-19. Mesures de Seguretat per accedir a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Notícies

Aleix Palau | 23 d'octubre 2020

La Banda Municipal, José R. Pascual-Vilaplana i María Hinojosa interpreten El llibre d'Urizen

La monumental obra de Jacob de Haan per a banda, soprano i narrador.
La soprano María Hinojosa torna a L'Auditori de Barcelona per cantar aquesta partitura acompanyada de Moisés Évora com a narrador.
Completen el programa, que es podrà veure diumenge a les 18 h a la Sala 1 Pau Casals i en directe a través de L'Auditori Digital, obres de Johan de Meij i James Curnow.

La Banda Municipal, José R. Pascual-Vilaplana i María Hinojosa interpreten El llibre d'Urizen

El proper diumenge 25 d'octubre la Banda Municipal de Barcelona torna a l'escenari de la Sala 1 Pau Casals de L'Auditori de Barcelona per interpretar un programa amb obres de Johan de Meij i James Curnow i l'espectacular El llibre d'Urizen de Jacob de Haan.

El concert estarà dirigit per José R. Pascual-Vilaplana i comptarà, en aquesta darrera obra, amb l'aclamada soprano catalana Maria Hinojosa i Moisés Évora com a narrador.

Enceta el concert l’obertura Spring de Johan de Meij, que narra l’arribada màgica de la primavera a Suècia a partir de dues cançons populars d’aquell país, i en tanca la primera part Càntic de les criatures de James Curnow, una suite inspirada en els textos de Sant Francesc d’Assís a partir de l’amor que sentia per totes les criatures, l’expressió musical d’una cosmogonia que descriu el sol, la lluna, les estrelles, el foc i la mare terra.

El llibre d’Urizen, un poema visionari del polifacètic autor anglès William Blake (1757-1827), és el fil conductor de la música homònima de Jacob de Haan, una barreja entre el Gènesi i l’Èxode bíblics, per on desfilen els personatges d’una cosmogonia del mateix Blake —Enitharmon, Los i Orc—, i on Urizen és la unitat de la saviesa i la llei.

José R. Pascual-Vilaplana, director titular de la Banda Municipal de Barcelona, explica el concert d'aquesta manera:
"Des dels inicis dels temps, cercar l’origen de la humanitat ha estat un ressort fonamental en la creació filosòfica i artística. L’experiència empírica d’observar la natura ens fa preguntar-nos sobre la magnificència d’allò que ens envolta sense saber molt bé per què.
Spring (2009), obertura del mestre holandès Johan de Meij (1953), ens evoca els colors i els ambients de la primavera a Suècia. Potser la primavera siga l’època de l’any que convida a renàixer i que ens mostra, de forma més crua, l’origen de la natura. Diverses melodies populars sueques, tamisades pel llenguatge del mestre De Meij, ens descriuen un ressorgir a la vida simbolitzat amb textures d’eco i amb frenètiques i joioses rítmiques. Aquest ritus iniciàtic de la natura i el seu respecte com a creació divina fou la base per al famós cant litúrgic del Càntic de les criatures, escrit per sant Francesc d’Assís entre finals de 1224 i principis de 1225. Basat en alguns dels versos d’aquesta obra poètica, el mestre nord-americà James Curnow (1943) ens proposa una suite eclèctica en la qual cadascun dels sis moviments es desenvolupa en altres tants estils o estètiques, de la música textural a la modal, tot passant pel dodecafonisme o la politonalitat. Realment, la partitura és tot un compendi de tècniques de creació musical, des de l’origen de les primeres formes polifòniques (properes a les que escoltaria Francesc a Assís) fins a l’actualitat. D’aquesta guisa, els pentagrames de Curnow recreen de forma sonora la descripció que el sant italià fa de la natura, en un dels primers textos de reivindicació ecològica que es coneixen a la història.
I si la natura no donava respostes fàcils per a explicar allò que ens envoltava, la mitologia generava històries entre les llegendes i l’empirisme. Un intent d’exploració dins de l’epistemologia i de l’ontologia és el poemari The Book of Urizen, escrit en 1794 pel poeta, pintor i gravador anglès William Blake (1757-1827). Aquesta mena de relectura del Gènesi, en què es barregen i fusionen històries tant de la Bíblia com de l’Alcorà, ens parla de la història d’Ulisses, un messies particular que representa la saviesa i la llei. Aquesta narració poètica rep un embolcall musical de gran envergadura de la mà del mestre holandès Jacob de Haan (1959), un dels autors més prolífics i interpretats de música bandística arreu del món.
La banda ací es combina amb música concreta enregistrada i amb les veus d’una soprano i un narrador, tota una original proposta creativa. A més, hi podrem gaudir de les imatges d’alguns dels gravats a burí que el mateix Blake crea per al seu llibre de poemes. La música de De Haan hi presenta diverses influències, des de la música incidental fins al teatre musical o l’òpera.
Tres obres que parlen del viatge a l’origen de qui som, des de l’empirisme d’observar la natura i reflexionar, de forma diversa, sobre allò que ens envolta. I tot, per solidificar i refermar el projecte constant de futur que mou la nostra vida. En aquest viatge vital, la música esdevé bagatge per a l’esperit, el nodreix, el fa reflexionar i l’ompli de sensacions. A més a més, la creació musical de totes tres partitures ens demostra la versatilitat de l’idioma bandístic, un llenguatge per descobrir, reivindicar i reinventar. Bon viatge a tothom".

El concert es podrà seguir en live streaming a través de L'Auditori Digital* aquest diumenge a les 18 h.
*Subscripció a L'Auditori Digital per només 1 € durant el primer mes.

La música no para a L'Auditori de Barcelona
En vistes de les noves mesures de seguretat establertes pels òrgans competents, des de L’Auditori de Barcelona volem recordar que la nostra programació segueix endavant tal i com estava prevista, ja que la normativa decretada pel Departament de Salut no afecta els propers concerts. De la mateixa manera, volem destacar que L’Auditori de Barcelona compleix el límit d’aforament del 50%, així com la resta de mesures de prevenció contingudes en els plans sectorials que regulen l’activitat dels equipaments culturals.

D'aquesta manera, el públic haurà de portar la mascareta posada en tot moment, tant per accedir a l’edifici com durant el concert. A més, la distància entre persones haurà d’estar d’acord amb el que indiquen les autoritats sanitàries i l’ús de l’ascensor es limitarà a una persona. Tampoc es donaran programes de mà o fulletons, que es podran consultar al web i a través dels codis QR repartits per diversos espais de L'Auditori, ni estarà habilitat el servei de guarda-roba. Des d'aquest cap de setmana el servei de restauració estarà tancat. Els concerts es faran sense pausa.

L’Auditori de Barcelona, com a institució que aplica totes les directrius establertes, garanteix que la cultura arribi a tothom de forma segura.