RICARDO MOLLÁ 
Caudete, Albacete 1992

Concert per a dos trombons i banda

(2015) – 20’

I. Maestoso / Presto
II. Lento
III. Vivo

 

PAUSA 20’

 

SERGUEI PROKÓFIEV
Sontsovka, Ucraïna, 1891 – Moscou, 1953

Romeu i Julieta

Selecció del ballet – Arranjament de Johan de Meij

1. Introducció
2. Arribada dels convidats. Minuet (Arrival of the guests)
3. La baralla. Allegro brusco (The Quarrel)
4. La lluita. Presto (The Fight)
5. Andante pomposo
6. Teobaldo reconeix Romeu. Allegro (Tybalt recognizes Romeo)
7. Allegro giocoso
8. Divertiment públic. Vivo (Public Merrymaking)
9. Festes públiques. Allegro giocoso (Further Public Festivities)
10. Trobada de Teobaldo i Mercutio. Moderato (Meeting Tybalt and Mercutio)
11. El duel. Precipitato (The Duel)
12. Mort de Mercutio. Moderato (Death of Mercutio)
13. Mort de Teobaldo. Andante. Animato (Romeo decides to avenge Mercutio’s Death)
14. Finale (Cortège with Tybalts Body)

BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA
POLINA TARASENKO, TROMBÓ
IVÁN PLAUS, TROMBÓ
HENRIE ADAMS, DIRECCIÓ

 

CLARINETS Àngel Errea, concertino / José Miguel Micó, solista / Natàlia Zanón, solista / Joana Altadill / Eduard Betes / Valeria Conti / Joan Estellés / Victòria Gonzálvez / Montserrat Margalef / Javier Olmeda / José Joaquín Sánchez / Joan Tormo / Maria Rubio*, requint / José Vicente Montesinos, clarinet baix  SAXÒFONS Maurici Esteller, alt / Dani Molina, alt solista / Marta Romero, alt / Armand Franco, tenor / José Jaime Rivera, tenor / Joan Soler, baríton FLAUTES Manuel Reyes, solista / Paula Martínez / Josep Maria Llorens, flautí  OBOÈS Pilar Bosque, solista / David Perpiñán / Carla Suárez, corn anglès FAGOTS  Daniel Ortuño, solista / Xavier Cervera / Laura Guasteví* contrafagot TROMPES Oleguer Bertran, solista / German Izquierdo, solista / Manuel Montesinos / Josep Miquel Rozalén / Miguel Zapata TROMPETES I FISCORNS Jesús Munuera, solista / Patricio Soler, solista / Maurici Albàs / Santiago Gozálbez / Jesús Pascual / José Joaquín Salvador TROMBONS Emilio Almenar / Francesc Ivars / Héctor Penades / Francisco Palacios, baix BOMBARDINS Rubén Zuriaga, solista / David Pantín TUBES Antonio Chelvi, solista / Francisco Javier Molina CONTRABAIXOS Enric Boixadós / Noemí Molinero TIMBALES Ferran Carceller, solista PERCUSSIÓ Mateu Caballé, solista / Ferran Armengol / Alejandro Llorens / Mario Garcia* / Carme Garrigó* ARPA Laura Boschetti* PIANO Jordi Farran*

DIRECTOR TÈCNIC Joan Xicola
COORDINADORA EXECUTIVA Susanna Gamisel 
ENCARREGAT DE LA BANDA Josep Miquel Rozalén
ARXIVER Àlex Fernández
SERVEIS AUXILIARS Airun Serveis Culturals

 * Col·laborador

COMENTARI

per Miquel Gené

La Banda Municipal de Barcelona té el plaer de presentar dos joves talents del trombó. Es tracta, d’una banda, de la ucraïnesa Polina Tarasenko, formada en saxòfon, trompeta, orgue i composició a la prestigiosa Gnesin Russian Academy of Music i especialitzada en trombó clàssic, àmbit que perfecciona a la Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover amb el professor Jonas Bylund. I, de l’altra, Iván Plaus, que amb només 17 anys té una sòlida experiència com a solista i completa els seus estudis al Conservatori Superior de València sota els ensenyaments de Rafael Tortajada.

Tots dos músics interpretaran el Concert per a dos trombons i orquestra de Ricardo Mollá en l’arranjament per a banda que el mateix compositor en va fer el 2018. L’obra va ser un encàrrec de l’International Trombone Festival 2015 i està dedicada als dos trombonistes que la van estrenar, Jörgen van Rijen i Michel Becquet. Hi podem reconèixer l’estil compositiu de Mollá, que manlleva materials de corrents diversos com el Romanticisme, l’expressionisme i el jazz, i els desenvolupa mitjançant un fort sentit melòdic i l’experimentació rítmica. L’inici contemplatiu del primer moviment del concert contrasta amb una segona secció fresca, lluminosa i d’aromes jazzístiques. El segon moviment es construeix sobre un motiu melòdic que solistes i banda s’alternen, i brilla per l’ús d’una rica paleta instrumental. L’obra conclou de manera guspirejant, amb un darrer moviment ple de jocs rítmics i d’accentuació.

El programa es completa amb la suite del ballet Romeu i Julieta de Serguei Prokófiev. Tot i tractar-se d’una obra de referència del ballet clàssic, va tenir serioses dificultats per viure la seva primera representació pública. Després de diverses anades i vingudes entre els teatres Kirov de Sant Petersburg (actualment, Mariinski) i Bolxoi de Moscou, es va estrenar finalment a la ciutat de Brno al desembre del 1938. La suite, arranjada per a banda per Johan de Meij, se centra en el conflicte de les dues famílies i el duel que condueix a les morts de Mercutio i Teobaldo. Amb una partitura magistral, Prokófiev aconsegueix no només introduir-nos en les diferents escenes (l’arribada dels convidats al ball, les lluites, els enamorats), sinó també transmetre’ns la magnitud del drama de William Shakespeare a través d’uns temes contundents i una instrumentació poderosa (“La lluita”, “Teobaldo reconeix Romeu”). Així mateix, dibuixa la complexitat psicològica dels personatges i de les situacions que viuen mitjançant l’oposició d’estats d’ànim, en un entorn en el qual amor, odi, conflicte i tendresa esdevenen cares oposades d’una mateixa moneda.

CARREGANT…
Calendari sessions
Sessions del dia

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.