Notícies

Aleix Palau | 6 juny 2019

Un estudi determina que Joan Manén va ser el primer violinista en enregistrar els concerts de ‎Beethoven, Bruch i Mendelssohn

La descoberta és fruit d'una investigació de quatre anys duta a terme per Jaume Ayats i Sara ‎Guasteví amb la col·laboració d'Enric Giné. Els arxius sonors d'aquests concerts es troben ‎repartits entre la Biblioteca del Museu de la Música, la Stats Biblioteket de Copenhaguen i la ‎Deutsche Nationale Bibliothek de Leipzig.‎

El Museu de la Música de Barcelona ha determinat que el primer intèrpret que va enregistrar ‎la integral de concerts per a violí de Ludwig van Beethoven, Max Bruch i Felix Mendelssohn ‎va ser el virtuós violinista català Joan Manén (1883-1971).‎

Aquesta conclusió és fruit d'una recerca de quatre anys que han dut a terme des del Museu ‎de la Música de Barcelona el seu director, Jaume Ayats, i la seva bibliotecària i documentalista, ‎Sara Guasteví, amb la participació del sonòleg Enric Giné. ‎

Col·laboració amb altres institucions europees
Els exemplars físics dels discos es troben repartits a diverses institucions europees. Al Museu ‎de la Música de Barcelona conservem tres exemplars de regal del concert de Beethoven, un ‎disc comercialitzat dels tres que completen Mendelssohn (versió de 1921), i dos dels tres de ‎Bruch.‎

A Barcelona, la Biblioteca de Catalunya conserva una digitalització de les parts 3-4-5-6 (dos ‎discos) del concert de Beethoven, però no els discos físics d’on procedeix. La digitalització de ‎les parts 3-4 han completat els discos de regal conservats al Museu de la Música.‎

La Stats Biblioteket de Copenhaguen conserva la versió completa del concert de ‎Mendelssohn, que va ser enregistrat el 1931 a Hayes, mentre que el concert de Bruch apareix ‎complet a la Deutsche Nationale Bibliothek de Leipzig. Es tracta en aquest cas d'un ‎enregistrament de 1921 fet també a Hayes. ‎

Trobareu l'estudi complet en aquest enllaç.‎


Sobre Joan Manén
El Museu de la Música conserva un valuós fons del compositor barceloní Joan Manén (1883-‎‎1971), que també va destacar com un dels violinistes europeus més virtuosos a l’inici del ‎segle XX. El llegat de Manén inclou, a més de partitures i manuscrits originals, el violí amb el ‎qual, l’any 1904, va inaugurar a Berlín una reeixida trajectòria internacional com a concertista. ‎El 1964, el mateix Manén va donar al Museu aquest violí, construït per Étienne Maire Clarà ‎cap al 1890.‎

De formació essencialment autodidacta, als set anys oferí el seu primer recital de violí. Aquell ‎recital fou l’inici d’una important carrera musical que el portà a destacades actuacions en ‎importants centres musicals i on tocà al costat de noms com Pau Casals, Richard Strauss o ‎Antonin Dvorâk, entre d’altres, i treballà amb directors com ara Bruno Walter i Clemens ‎Krauss.‎

El 1900 inicià la seva carrera compositiva amb la realització d’una extensa obra que inclou ‎òperes, música orquestral, música de cambra i sardanes. Aquesta obra denota una forta ‎petjada del post romanticisme germànic, en especial de la música de Richard Strauss. Des del ‎‎2011 existeix l’Associació Joan Manén que impulsa i reivindica la seva obra.‎