Notícies

Aleix Palau | 8 abril 2019

Un projecte pioner sobre la composició musical a l’aula de primària on intervé el compositor desperta la sensibilitat a alumnes que acaben composant obres musicals

El projecte -coproduït per la UAB i L’Auditori- permet que alumnes d’entre 7 i 12 anys participin en el procés de creació d’una peça musical pròpia de la mà d’un compositor reconegut i del professorat de música de les escoles.

Els dies 9,10 i 11 d’abril es faran a L'Auditori els concerts finals d'aquest projecte en el que hi ha participat 24 escoles i 1.700 alumnes de tot Catalunya al llarg dels seus cinc anys de funcionament.
La novetat pedagògica i innovadora del projecte “Els compositors entren a l’aula” s’ha recollit en una tesi doctoral que s’acaba de presentar i alhora ha motivat la publicació d’un article a la revista científica “Music Educators Journal”, on es destaquen els beneficis pedagògics per a l’alumnat i per al professorat d’aquesta iniciativa pionera a l’Estat espanyol.



El projecte “Els compositors entren a l’aula” -que coprodueixen la UAB i el Servei Educatiu de L’Auditori- fa que la música contemporània es faci present a les aules de primària a través de la presència del compositor. L’audició de les obres del compositor a l’aula i la posterior anàlisi permeten processos de creació musical per part dels alumnes, que debaten un dia en una trobada amb el mateix compositor, i finalment interpreten en públic a L’Auditori mostrant les obres musicals creades.

Es tracta d’una experiència pedagògica innovadora a l’Estat espanyol que porta funcionant cinc anys i que es construeix sobre tres pilars: la música contemporània, el procés compositiu dels alumnes i la intervenció d’un compositor a l’aula.

L’Auditori acollirà els concerts finals de les composicions creades pels alumnes els dies 9, 10 i 11 d’abril, al matí. Les 15 escoles que han participat aquest curs en el projecte oferiran les seves creacions, al costat dels compositors que hi han participat: Oliver Rappoport, Pablo Carrascosa, Agustí Charles, Bernat Vivancos, Fabià Santcovsky, Joan Magrané i Fritz Hauser.

El projecte està coordinat per la professora Assumpta Valls del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB i l’impulsa el grup de treball Músiques del món contemporànies i modernes del ICE de la UAB format per cinc mestres de música d’escoles de primària i dos professores de la UAB.



El projecte es va iniciar el curs 2014-15 amb cinc escoles. Durant el curs 2016-2017, l’Auditori de Barcelona es va sumar a la iniciativa. Actualment l’Auditori s’ha implicat amb força, ha incorporat el projecte en el cicle Sampler Sèries (músiques de nova creació), s’encarrega de proporcionar l’accés als compositors que van a les escoles i ofereix la seu on tenen lloc els concerts finals.


Des de l’inici del projecte, hi han participat un total de 24 escoles de primària de diferents poblacions catalanes i 1.697 nens i nenes.
Al llarg dels cinc cursos del projecte han estat 13 els compositors que s’hi han implicat: Bernat Vivancos, Ramon Humet, Agustí Charles, Josep Maria Guix, Raquel García-Tomás, Joan Magrané, Oliver Rappoport, Hèctor Parra, Carlos de Castellarnau, Pablo Carrascosa, Octavi Rumbau, Fabià Santcovsky i Fritz Hauser.

Un dels efectes més positius de l’entrada del compositor a l’aula en relació a l’aprenentatge “és que la presència del compositor dona lloc a una vivència única del què s’aprèn però sobretot pel com ho aprèn, és a dir per qui ho diu i com ho diu”, explica la professora de la UAB, Assumpta Valls.

La visita del compositor desencadena un tipus de motivació molt potent i diferent al voltant de l’aprenentatge del procés compositiu: “apropa la realitat del compositor tant a l’alumnat com al professor, el compositor introdueix noves idees sobre com fer avançar i desenvolupar el sentit musical i es converteix en una manera d’aprendre a desenvolupar el potencial creatiu de cadascú”, explica la coordinadora del projecte.

Per als compositors que hi han participat “veure que la llavor creativa i sensorial de nens brolla amb sinceritat i entusiasme és un regal per mestres, professors i creadors”.

La innovació pedagògica que representa el projecte li ha valgut el reconeixement de la revista científica “Music Educators Journal” , que ha publicat un article sobre el projecte titulat “The composer goes to the classroom” (desembre 2018), signat per Julia Getino, Cristina González y Assumpta Valls. També Julia Getino ha fet una tesi doctoral sobre el projecte, titulada “Els compositors entren a l’aula. Estudio de la intervención del compositor en el proceso de creación musical en la etapa de primaria”.