Un projecte pioner sobre la composició musical a l’aula de primària on intervé el compositor desperta la sensibilitat a alumnes que acaben composant obres musicals

08-Apr-2019 – Aleix Palau

Els dies 9,10 i 11 d’abril es faran a L’Auditori els concerts finals d’aquest projecte en el que hi ha participat 24 escoles i 1.700 alumnes de tot Catalunya al llarg dels seus cinc anys de funcionament.
La novetat pedagògica i innovadora del projecte “Els compositors entren a l’aula” s’ha recollit en una tesi doctoral que s’acaba de presentar i alhora ha motivat la publicació d’un article a la revista científica “Music Educators Journal”, on es destaquen els beneficis pedagògics per a l’alumnat i per al professorat d’aquesta iniciativa pionera a l’Estat espanyol.



El projecte “Els compositors entren a l’aula” -que coprodueixen la UAB i el Servei Educatiu de L’Auditori– fa que la música contemporània es faci present a les aules de primària a través de la presència del compositor. L’audició de les obres del compositor a l’aula i la posterior anàlisi permeten processos de creació musical per part dels alumnes, que debaten un dia en una trobada amb el mateix compositor, i finalment interpreten en públic a L’Auditori mostrant les obres musicals creades.

Es tracta d’una experiència pedagògica innovadora a l’Estat espanyol que porta funcionant cinc anys i que es construeix sobre tres pilars: la música contemporània, el procés compositiu dels alumnes i la intervenció d’un compositor a l’aula.

L’Auditori acollirà els concerts finals de les composicions creades pels alumnes els dies 9, 10 i 11 d’abril, al matí. Les 15 escoles que han participat aquest curs en el projecte oferiran les seves creacions, al costat dels compositors que hi han participat: Oliver Rappoport, Pablo Carrascosa, Agustí Charles, Bernat Vivancos, Fabià Santcovsky, Joan Magrané i Fritz Hauser.

El projecte està coordinat per la professora Assumpta Valls del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB i l’impulsa el grup de treball Músiques del món contemporànies i modernes del ICE de la UAB format per cinc mestres de música d’escoles de primària i dos professores de la UAB.



El projecte es va iniciar el curs 2014-15 amb cinc escoles. Durant el curs 2016-2017, l’Auditori de Barcelona es va sumar a la iniciativa. Actualment l’Auditori s’ha implicat amb força, ha incorporat el projecte en el cicle Sampler Sèries (músiques de nova creació), s’encarrega de proporcionar l’accés als compositors que van a les escoles i ofereix la seu on tenen lloc els concerts finals.


Des de l’inici del projecte, hi han participat un total de 24 escoles de primària de diferents poblacions catalanes i 1.697 nens i nenes.
Al llarg dels cinc cursos del projecte han estat 13 els compositors que s’hi han implicat: Bernat Vivancos, Ramon Humet, Agustí Charles, Josep Maria Guix, Raquel García-Tomás, Joan Magrané, Oliver Rappoport, Hèctor Parra, Carlos de Castellarnau, Pablo Carrascosa, Octavi Rumbau, Fabià Santcovsky i Fritz Hauser.

Un dels efectes més positius de l’entrada del compositor a l’aula en relació a l’aprenentatge “és que la presència del compositor dona lloc a una vivència única del què s’aprèn però sobretot pel com ho aprèn, és a dir per qui ho diu i com ho diu”, explica la professora de la UAB, Assumpta Valls.

La visita del compositor desencadena un tipus de motivació molt potent i diferent al voltant de l’aprenentatge del procés compositiu: “apropa la realitat del compositor tant a l’alumnat com al professor, el compositor introdueix noves idees sobre com fer avançar i desenvolupar el sentit musical i es converteix en una manera d’aprendre a desenvolupar el potencial creatiu de cadascú”, explica la coordinadora del projecte.

Per als compositors que hi han participat “veure que la llavor creativa i sensorial de nens brolla amb sinceritat i entusiasme és un regal per mestres, professors i creadors”.

La innovació pedagògica que representa el projecte li ha valgut el reconeixement de la revista científica “Music Educators Journal” , que ha publicat un article sobre el projecte titulat “The composer goes to the classroom” (desembre 2018), signat per Julia Getino, Cristina González y Assumpta Valls. També Julia Getino ha fet una tesi doctoral sobre el projecte, titulada “Els compositors entren a l’aula. Estudio de la intervención del compositor en el proceso de creación musical en la etapa de primaria”.

CARREGANT…

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.