El Festival Llums d’Antiga obre les portes a la Temporada de Primavera de L’Auditori

30-Mar-2022 – Aleix Palau

El Festival Llums d’Antiga, que organitza L’Auditori a diversos espais històrics de Barcelona, torna amb una quarta edició que es farà als recintes medievals de la Capella de Santa Àgata, la Basílica de Santa Maria del Pi i el Monestir de Sant Pau del Camp.

Tres indrets excepcionals que reuniran sis concerts entre el 20 d’abril i el 5 de maig i que comptaran amb destacats especialistes en l’àmbit de la música antiga. En la present edició tindrà un pes important la figura del compositor Carlo Gesualdo, que protagonitzarà el programa de dues de les formacions vocals més apreciades del moment: Exaudi Vocal Ensemble i Graindelavoix.

La Grande Chapelle d’Albert Recasens obrirà el Festival i Jordi Savall, en format cambrístic, explorarà l’art de la variació i la improvisació del segle XVII europeu. Le Consort, amb la soprano Emmanuelle de Negri, viatjarà per les melodies del barroc francès. Per acabar, els germans Zapico, líders del conjunt Forma Antiqva, interpretaran, acompanyats pel contratenor Carlos Mena i la soprano Eugenia Boix, duets de Steffani.

La programació del Festival Llums d’Antiga segueix la temàtica de la temporada de L’Auditori, amb l’Amor i l’Odi com a tòpics centrals, i s’uneix a la transversalitat de la seva proposta artística amb la incorporació al Festival dels dos compositors convidats de la temporada: Joan Magrané i Bernat Vivancos. De Magrané es farà una estrena mundial, obra encàrrec de L’Auditori, mentre que de Vivancos viurem una estrena nacional.
El concert inaugural, amb La Grande Chapelle i la direcció d’Albert Recasens, oferirà un programa centrat en les lamentacions que trobem en les músiques de la península Ibèrica dels segles XVI i XVII, principalment la dels hereus de Palestrina, com Tomás Luis de Victoria, Alonso Lobo, Pedro Riumonte i el portuguès Manuel Cardoso.
Jordi Savall debuta al Festival Llums d’Antiga amb Hespèrion XXI i un repertori format per llàgrimes, planys i follies dels segles XVI, XVII i XVIII. Un concert amb alguns dels seus músics més fidels, com Xavier Díaz-Latorre a la guitarra i tiorba, Andrew Lawrence King a l’arpa barroca i Pedro Esteban a les percussions. Una proposta de músiques lligadesa la música popular i a la vegada un viatge per diferents tradicions i maneres de fer en l’art de la variació i la improvisació.
La magnífica soprano Emmanuelle de Negri i l’ensemble Le Consort, que dirigeix el clavecinista Justin Taylor – que ja ha visitat el Festival amb anterioritat – reforçaran el relat d’amor i odi amb un viatge a l’univers poètic del barroc francès del segle XVIII.
Un dels contratenor espanyols de referència al nostre país, Carlos Mena, amb una trajectòria sòlida, llarga i constant, al costat de la soprano Eugenia Boix i de Forma Antiqva, plantegen un programa amb músiques d’Agostino Steffani. Una música que, a part de requerir un virtuosisme vocal de primer ordre, també demana una gran sensibilitat per tal de fer-nos empatitzar amb les emocions i els sentiments que els textos expressen.
Dos dels conjunts vocals internacionals de referència tornen a la programació de L’Auditori per celebrar la figura de Carlo Gesualdo. Es tracta de l’Exaudi Vocal Ensemble i Graindelavoix, que interpretaran, respectivament, madrigals i les Tenebrae responsoria del compositor italià. Dues formacions que, a més, es mouen còmodament tant en el terreny de la música antiga com en el de les noves músiques. De fet, Exaudi Vocal Ensemble, formació dirigida per James Weeks, farà l’estrena nacional de Nigra es, pulcra sum de Bernat Vivancos, mentre Graindelavoix realitzarà l’estrena mundial del Miserere de Joan Magrané, obra encarregada per L’Auditori de Barcelona.

Temporada de primavera
La recta final de la temporada de L’Auditori proposa més de seixanta concerts entre l’1 d’abril i el 16 de juliol. Una temporada de primavera amb grans moments simfònics i la visita de destacats artistes, com el pianista Nikolai Lugansky i Jordi Savall, i la interpretació de la Tercera de Bruckner, la Segona de Mahler, el Rèquiem de Mozart o la Missa Solemnis de Beethoven.

En aquest sentit, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya oferirà obres colossals del repertori, com la Quarta de Brahms, que dirigirà Ilan Volkov, la Simfonia Fantàstica de Berlioz, que dirigirà Juanjo Mena, o la Missa Solemnis de Beethoven. Aquesta última amb la batuta de Salvador Mas, el Cor Liedercamera, el Cor Madrigal, el Cor de Cambra del Palau i un repartiment vocal encapçalat per la soprano Siobhan Stagg, que debuta a Barcelona.
La música d’Anton Bruckner tindrà un paper important amb la interpretació de la seva Tercera i Setena simfonies, a mans de Giedrė Šlekytė i Kazushi Ono, respectivament. I el tancament de la temporada de l’OBC es produirà amb la interpretació de la Segona, “La resurrecció”, de Mahler. Ocasió en la qual acomiadarem a Kazushi Ono com a titular de l’orquestra després de diverses temporades. El concert comptarà amb les veus de la soprano Lydia Teuscher i la cèlebre mezzosoprano Mihoko Fujimura, al costat de l’Orfeó Català.
Durant la Temporada de Primavera de L’Auditori cal destacar l’estrena mundial de diversos encàrrecs, com Abglanz per a soprano, cor i orquesta, de Joan Magrané o la Suite of Myself de Raquel García-Tomás.
A més, amb l’arribada de l’estiu i per segon any, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya suma a les seves forces el bo i millor dels intèrprets i directors mozartians del moment, tant de fora com de casa, per endinsar-se en la música i el context de Wolfgang Amadeus Mozart.

El Festival Mozart Nits d’Estiu oferirà tres programes entre el 30 de juny i el 16 de juliol amb les batutes de Lionel Bringuier, Dani Espasa i Stephanie Childress.

Tot plegat amb solistes tan consolidats com són el violoncel·lista Kian Soltani, la violinista Nicola Benedetti i la soprano Julia Lezhneva. Músiques de Mozart, Haydn, Beethoven, Gluck i Thomas Adès ompliran l’estiu barceloní amb concerts a la Sala 1 Pau Casals de L’Auditori i el Palau de la Música Catalana.
En l’apartat de les orquestres internacionals, dintre de la temporada que L’Auditori coprodueix amb Ibercamera rebrem l’Orquesta Simfònica de Düsseldorf amb la direcció d’Ádám Fischer i amb Sir András Schiff al piano, que interpretarà L’Emperador de Beethoven.
Pel que fa a la Banda Municipal, destaquen els programes dedicats a les danses simfòniques de West Side Story, la sarsuela Cançó d’amor i de guerra amb la Polifònica de Puig-Reig i la direcció de Salvador Brotons, i la Simfonia de la Carmen de Georges Bizet. A més, la Banda Municipal farà l’estrena mundial de Tres paisatges pictòrics per a marimba i banda, un encàrrec que L’Auditori ha realitzat al compositor Albert Guinovart.
El cicle de música de Cambra de L’Auditori viurà la culminació del Festival Rakhmàninov amb la visita del genial pianista rus Nikolai Lugansky, que farà una selecció de Preludis d’aquest compositor, a més del Études-tableaux, op. 39.

Dos quartets, el Hanson i l’Arod, uniran esforços per l’estrena mundial de Ritual I per a doble quartet de corda de Bernat Vivancos i el Quartet Casals interpretarà el Quintet de Schubert acompanyat del violoncel·lista Santiago Cañón.

En el camp de les músiques modernes, cal destacar el concert que faran el cantaor Israel Fernández i el guitarrista Diego del Morao dintre de les Sessions de L’Auditori, a més del concert en que Quimi Portet celebrarà els seus 25 anys de carrera i la visita del genial pianista de jazz armeni Tigran Hamasyan, que presentarà el seu disc Standart.

Respecte al cicle Escenes, Clara Aguilar presentarà l’espectacle L’amour toujours. La peça és un ritual escènic sobre l’acte d’amor; un espai de litúrgia on s’encarnen alguns actes expressats per diferents artistes escènics del seu entorn teatral. L’última immersió en les Escenes la tindrem amb l’espectacle Desert, que parteix de la peça Timber (2009) del compositor americà Michael Gordon (1956-), obra va ser estrenada a Espanya per l’ensemble de percussió FRAMES Percussion l’any 2016. A través d’una nova posada en escena del ballarí i coreògraf Albert Quesada i amb un innovador disseny de so, es proposa una relectura de la peça a més d’una experiència única.

La temporada Sampler Sèries, ens aproparà la música d’Easy Alice + Song Distortions, així com 48 Variations for two pianos de John McGuire, que interpretaran al piano Mark Knoop i Roderick Chadwick. També viurem l’estrena nacional de Monadologie XVIII “Moving Architecture” de Bernhard Lang.

Per últim, com a part del Projecte Educatiu de L’Auditori, del 20 d’abril al 17 de juny se celebrarà una nova edició de la Cantània, que enguany porta per nom Clara. L’art per dins i ha estat encarregada al compositor Josep Maria Guix i compta amb poemes de Jordi Llavina i la dramaturgia de Marc Donat.

CARREGANT…

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.