COVID-19. Mesures de Seguretat a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Notícies

Aleix Palau | 4 de maig 2022

Ludovic Morlot s’incorpora al projecte artístic de L’Auditori com a director titular de l’OBC en una temporada 2022-23 que reflexiona sobre el concepte de ‘Mort o Retorn’

L’Auditori de Barcelona presenta la temporada 2022-23, que amb el títol de 3r moviment: Mort o Retorn, posarà el punt i final a un relat artístic articulat en tres temporades consecutives.

Ludovic Morlot s’incorpora al projecte artístic de L’Auditori com a director titular de l’OBC en una temporada 2022-23 que reflexiona sobre el concepte de ‘Mort o Retorn’

Els Quartets Casals, Ebène, Jerusalem i Belcea, caps de cartell de la Biennal de Quartets, que inaugurarà la temporada. 

Sofia Gubaidulina i Hans Abrahamsen, compositors convidats de la temporada.

Marta Gardolińska serà la nova Principal Directora Convidada i el violoncel·lista Nicolas Altstaedt l’Artista Convidat de la temporada.

Jordi Savall, Teodor Currentzis, Salvador Brotons, Juanjo Mena, Matthias Pintscher, Elim Chan, Isabelle Ruf-Weber, Trevor Pinnock, Jörg Widmann, Vasily Petrenko i Anja Bihlmaier són alguns dels directors convidats de la temporada 2022 de L’Auditori.

Yuja Wang, Sarah Connolly, Maria Joao Pires, Javier Perianes, Yo-Yo Ma, Andreas Ottensamer, Heidi Melton, Albert Guinovart, Lea Desandre, Pinchas Zukerman, Isata Kanneh-Mason, Vilde Frang, Seon-Jin Cho, Martín García García, Bertrand Chamayou, Narek Hakhnazaryan, Alina Ibragimova, Emily d’Angelo, Marta Infante, Audrey Luna, Marta Mathéu, Serena Sáenz, Jorge Navarro Colorado, Pablo Sáinz Villegas i Emmanuel Pahud destaquen entre els solistes que s’uniran al relat artístic de la propera temporada. 

Jon Hopkins, Sandra Monfort, Arnau Obiols, Niño de Elche, Za! & La Transmegacobla i Low, protagonitzen els cicles Sit Back i Sessions.

L’Auditori se suma a la celebració del centenari de la mort de Felip Pedrell i presentarà fins a 40 projectes de patrimoni musical català, a més de 50 estrenes.


L’Auditori de Barcelona presenta la temporada 2022-23, que amb el títol de 3r moviment: Mort o Retorn, posarà el punt i final a un relat artístic articulat en tres temporades consecutives. Un viatge que va començar amb la Creació (2020-21), va seguir amb Amor i Odi (2021-22) i acabarà amb aquest darrer episodi que situarà l'oient en l’inevitable final, tot explorant diferents aproximacions a la mort. D’aquesta manera, la temporada arriba plena de grans obres mestres concebudes al voltant de les reflexions de maduresa de les etapes finals de la vida. Els Kindertotenlieder de Mahler, el Quartet per a la fi dels temps de Messiaen, el Cant del destí de Brahms, les Quatre últimes cançons de Strauss o els rèquiems de Victoria, Morales, Guerrero i Mozart en són només alguns exemples.

El tret de sortida el donarà la segona edició de la Biennal de Quartets de Barcelona, cocomissariada amb el Quartet Casals. La present edició, centrada en L’Art de la Fuga de Bach, reunirà onze formacions, com els quartets Ebène, Jerusalem o Belcea, i proposarà, a més, estrenes d’Octavi Rumbau, Núria Giménez-Comas, Daniel Apodaka i Joan Arnau Pàmies.

I és que les estrenes seran, un cop més, un dels pilars fonamentals de la propera temporada de L’Auditori, a més de la gran aposta que la casa fa pels projectes patrimonials. D’aquesta manera, hi haurà una cinquantena d’estrenes (de les quals 23 estrenes mundials) i quaranta projectes de patrimoni


En aquest marc, cal destacar la commemoració del centenari de la mort del compositor tortosí Felip Pedrell. Una commemoració que vindrà acompanyada de la recuperació de la seva obra I trionfi, que interpretarà l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya tant a L’Auditori com a la gira de territori que farà per Catalunya. Pedrell va ser una de les figures musicals més importants de l’Espanya del seu temps, mestre d’Isaac Albéniz, Enrique Granados, Cristòfor Taltabull, Joaquín Turina, Manuel de Falla o Robert Gerhard. Per això, la celebració de la seva figura culminarà, a més dels concerts, amb un enregistrament simfònic dedicat a la seva obra i una exposició monogràfica al Museu de la Música de Barcelona que indagarà, precisament, en l’empremta del compositor català.<

En el camp de la nova creació, L’Auditori tindrà com a compositors convidats de la temporada 2022-23 Sofia Gubaidulina (1931) i Hans Abrahamsen (1952), dos autors que han desafiat, cadascú a la seva manera, els corrents hegemònics de la composició. 

Gubaidulina, tòtem indiscutible de la composició dels segles XX i XXI, va començar a compondre als anys seixanta. Decisió arriscada a l’atea Unió Soviètica i amb el pes de la censura –especialment dura als setanta–, Gubaidulina va buscar incansablement el seu propi llenguatge molt proper a l’espiritualitat catòlica, com es fa evident a The Lyre of Orpheus. La barreja inusual de timbres apareix en algunes de les seves peces des del començament de la seva carrera: li interessa explorar el canvi en la sonoritat no com a exercici merament intel·lectual, sinó com a part de la connexió amb el món interior, amb l’espontaneïtat. Exemples d’això són Music for flute, strings and percussion o Hour of the soul, en què l’ús principal i sinistre de la percussió es combina amb el chang, un instrument uzbek. De Gubaidulina escoltarem vuit obres, tres de les quals estrenes nacionals. 

Format inicialment com a trompa, el danès Hans Abrahamsen es va endinsar en la composició en la dècada de 1970. Va renunciar aviat als corrents postavantguardistes per integrar-se a l’anomenada Nova simplicitat. El seu bagatge es posarà de manifest en l’estrena nacional que acollirà L’Auditori: el seu Concert per a trompa (2019). En alguns dels seus treballs –Nacht und Trompeten–, el vent metall es torna al·legòric: com una crida que convoca diferents veus del passat. Abrahamsen és un compositor prolífic, d’una banda pel seu treball a la Reial Acadèmia Danesa de Música, on treballa des de 1982, i d’una altra pel seu interès a repensar el seu treball o a orquestrar peces de compositors com Bach o Schumann. De Hans Abrahamsen s’interpretaran tres obres durant la propera temporada. 


L’OBC inicia una nova etapa de quatre anys amb la titularitat de Ludovic Morlot, que arrenca la propera temporada i que suposarà un dels moments més importants del projecte artístic actual de L’Auditori. A més, la temporada 2022-23 comptarà també amb la incorporació de Marta Gardolińska com a Principal Directora Convidada. A aquests dos noms, cal afegir el del violoncel·lista i director Nicolas Altstaedt, que s’unirà a la propera temporada de L’Auditori com Artista Convidat. Totes tres són apostes de l’OBC per l’excel·lència del projecte artístic de la formació. 

Entre els artistes que passaran per la temporada de l’orquestra, destaquen grans noms d’abast local i internacional, com la mezzosoprano Sarah Connolly, el violoncel·lista Narek Hakhnazaryan, el clarinetista Andreas Ottensamer; la violinista Sara Ferrández; les sopranos Heidi Melton, Marta Mathéu i Serena Sáenz; el tenor Jorge Navarro Colorado; o el flautista Emmanuel Pahud, entre altres. 

Pel que fa a les batutes que visitaran l’OBC, Ludovic Morlot dirigirà deu programes i Gardolińska en farà tres. A ells se sumaran Zoi Tsokanou, Rebecca Tong, Anja Bihlmaier, Elim Chan, Trevor Pinnock, Vasily Petrenko, Roderick Cox, Juanjo Mena, Cristian Macelaru, Matthias Pintscher, Jörg Widmann, Nacho de Paz, Pablo Rus Broseta i Jordi Francés.

Entre la música que sentirem i que articula el relat artístic de la temporada, destaquen la Quarta i la Cinquena de MahlerMidday Witch (La bruixa del migdia) de DvorakL'Île des morts (L'illa dels morts) de Rakhmàninov, la Quarta de Nielsen, la Simfonia dels salms de StravinskiPelléas und Mélisande de Schoenberg, les Quatre últimes cançons de StraussL’Ascension de MessiaenMort i transfiguració de Strauss, la Inacabada de Schubert o el Requiem de Mozart. Grans títols del repertori als que cal sumar obres menys conegudes, com el Psalm 130 "Du fond de l'abîme" de Lili BoulangerThrenody for the Victims of Hiroshima de PendereckiMemorial to Lidice de Martinů Requiem for strings de Takemitsu. A aquestes obres cal sumar-hi estrenes mundials d’Octavi Rumbau, Luis Codera Puzo, Maner Ribera, Jörg Widmann i Albert Guinovart

A més, el Festival Mozart Nits d’Estiu ens aproparà els grans títols del Classicisme i el seu àmbit d’influència, com veurem amb el Rèquiem de Mozart o el Concert per a violoncel de Haydn

Es recuperaran alguns dels projectes que s’havien hagut d’ajornar a causa de la pandèmia, com l’intercanvi amb l’Orquestra Nacional d’Espanya acompanyada del seu titular, David Afkham, que serà a L’Auditori de Barcelona mentre l’OBC serà a l’Auditorio Nacional de Madrid. De la mateixa manera, es recuperarà l’estrena nacional i encàrrec de L’Auditori de l’òpera Prisoner of the State de David Lang, basada en el Fidelio de Beethoven, que es podrà veure al Festival Grec.

Juntament amb l’OBC, la Sala 1 Pau Casals de L’Auditori acollirà grans formacions internacionals, com la Philharmonia Orchestra, l’Orquestra Nacional Belga, l'Orquestra Simfònica de Milà Giuseppe Verdi, la Filharmònica de Munich, l’orquestra del Mozarteum de Salzburg, Sinfonia Varsovia i MusicAeterna.


La Banda Municipal de Barcelona tindrà també la seva temporada a la sala gran de L’Auditori amb setze programes que destacaran per integrar també el relat artístic de Mort o Retorn en la seva temàtica. És així com la Banda oferirà quate rèquiems: l’Urban Requiem de Michael Colgrass, els rèquiems de Davis Maslanka i John Rutter i Un rèquiem per a Brussel·les de Bert Appermont, a més d’obres estretament vinculades a la Banda, com Mort i transfiguració de Richard Strauss. I és que, una vegada més, la formació que encapçala José R. Pascual-Vilaplana presentarà uns concerts que posaran en valor  el repertori original per aquest instrument.

A més, des de l’òptica patrimonial, es commemorarà el 150è aniversari del naixement de Joan Lamote de Grignon i el centenari de Manuel Oltra. També es farà l’estrena mundial d’una obra encàrrec de Barcelona Creació Sonora a Agustí Charles i es realitzarà l’estrena nacional d’una obra de Gubaidulina. 


La programació de Música Antiga comptarà amb quatre projectes del cicle El So Original, que lidera Jordi Savall amb les seves formacions. La Vuitena i la Novena de Schubert es trobarà amb el Te Deum de Charpentier, la Missa Solemnis de Beethoven i Les set últimes paraules de Schütz i Haydn. Aquestes últimes també les veurem en la lectura que en farà l’Ensemble O Vos Omnes i el Quartet Gerhard amb la direcció de Xavier Pastrana, a la temporada de Cambra. 

El Festival Llums d’Antiga tornarà a il·luminar de música les esglésies medievals barcelonines amb algunes de les grans formacions vocals de casa nostra, com el Cor Cererols, Cantoría, el Cor Francesc Valls o també O Vos Omnes. Rebrem a la mezzosoprano Lea Desandre al costat del llaütista i tiorba Thomas Dunford i viurem el debut al Festival de Tiento Nuovo, que dirigeix Ignacio Prego. Tot plegat amb obres tan significatives com els rèquiems de Victoria, Morales o Guerrero


Un nou cicle de programació naixerà la propera temporada. Es tracta de Trànsits, un cicle articulat des del Museu de la Música de Barcelona amb la complicitat de l’Oficina d’Afers Religiosos de l’Ajuntament de Barcelona i que oferirà un recorregut per sis ritus religiosos de diferents comunitats de la ciutat. Aquests rituals es faran als temples religiosos de cada culte i acompanyaran el ritus. D’aquesta manera, espais com la Sinagoga de Barcelona o l’església ortodoxa de Sant Jordi acolliran aquests esdeveniments acompanyats de música.

Aquesta exploració de músiques d’altres tradicions, com per exemple els ritus funeraris d’Indonèsia o a la música tradicional hindú, o fins i tot a propostes que treballen idees evolucionades d’autors del passat, es completaran amb sessions a la Sala 4 Alicia de Larrocha.


Pel que fa al cicle Sampler Sèries, la idea cíclica de l’existència, de l’etern retorn, ens portarà a descobrir, per exemple, creadores com Maryanne Amacher, precursora dels fenòmens psicoacústics o Éliane Radigue, referent de l’electrònica.

El cicle començarà amb un monogràfic d’Enno Poppe i ens permetrà viure estrenes  d’obres per a ensemble de Montserrat Lladó i José Mora amb Frames Percussion i Crossing Lines. A més, el prestigiós Latvian Radio Choir farà l’estrena de l’obra Llum de Ramon Humet, que es va veure interrompuda per la pandèmia. Cal destacar també una jornada que Ricardo Descalzo i el Barcelona Modern Ensemble dedicaran a Sofia Gubaidulina


A les programacions de músiques modernes i creació multidisciplinar de L’Auditori, les Sessions, Sit Back i Escenes, la proposta artística incidirà en l’explotació de nous llenguatges que aportaran noves visions avantguardistes

En aquest sentit, cal destacar noms com els d’Arnau Obiols, Brutter, Jakob Bro i Arve Henriksen, Thomas Stronen, Jamie Branch i dos grans ensembles, el Barcelona Art Orchestra i el liderat per Toni Vaquer. A més de Sandra Monfort, Low, Jon Hopkins, Niño de Elche o b1n0, que es presentarà acompanyat d’artistes com Tarta Relena, Ferran Palau o El Petit de Cal Eril.


Les Escenes integraran el concepte de la Mort o Retorn, encarregat a tres equips de creació que treballaran sobre el tòpic que defineix la programació de la temporada 2022-23: Constanza Brncic, Aurora Bauzà i Pere Jou, i Los Sara Fontán i Sònia Gómez.


Els joves talents de la música tindran novament el seu espai a L’Auditori amb el Festival Emergents Barcelona, quatre dies dels que cal destacar, un any més, una Marató de Cambra gratuïta de vuit concerts a la Sala 2 Oriol Martorell.  


Respecte al Projecte Educatiu de L’Auditori, a més d’alguns dels espectacles clàssics de la casa, cal posar en valor l’estrena del nou espectacle Monstres que està inspirat en les mitologies de diferents cultures al voltant dels monstres. A més, s’estrenarà la Cantània Les portes del món, encàrrec a la compositora Premi Nacional de Música, Raquel García-Tomás. Del també Premi Nacional, però en aquest cas de Dansa, Antonio Ruz, es recuperarà a la Sala 1, l’espectacle l’OBC balla Ravel.  


Paral·lelament i de la mà del Museu de la Música, cada trimestre s’estrenarà una gran instal·lació sonora que ocuparà el Foyer de la Sala 1 Pau Casals de L’Auditori. La primera serà Phonos, de Marc Vilanova.


Per últim, la plataforma de contingut digital de L’Auditori passarà a denominar-se L’Auditori Play i reunirà des dels streamings de concerts fins a contingut que girarà al voltant de les produccions que es duen a terme a L’Auditori. De la mateixa manera, serà el portal des del que s’articularà el segell discogràfic de L’Auditori. Per a la propera temporada, es faran, aproximadament, 35 concerts en streaming i està previst l’enregistrament de tres treballs discogràfics de l’OBC al costat de Ludovic Morlot

DESCARREGA EL LLIBRE DE LA TEMPORADA 2022-23

DESCARREGA IMATGES DELS ARTISTES DE LA TEMPORADA

Anar al principi