COVID-19. Mesures de Seguretat a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Notícies

Aleix Palau | 18 de maig 2022

El Quartet Casals culmina la temporada de Cambra de L'Auditori i escalfa motors per la Biennal que inaugurarà la propera temporada

La formació, que celebra enguany el seu 25è aniversari, interpretarà demà el Quartet de corda n. 15 de Mozart i el Quintet per a cordes de Schubert acompanyat del cellista Santiago Cañón.

El Quartet Casals culmina la temporada de Cambra de L'Auditori i escalfa motors per la Biennal que inaugurarà la propera temporada

El Quartet Casals, una de les formacions de cambra més internacionals i estretament vinculades a L'Auditori, farà demà la cloenda de la temporada de Cambra amb un concert a la Sala 2 Oriol Martorell

Aquest concert serà una prèvia de luxe de la Biennal de Quartets de Barcelona, que comissarien conjuntament L'Auditori i els Casals i que portarà, del 14 al 18 de setembre, a algunes de les formacions més prestigioses d'aquest camp, com els quartets Jerusalem, Ébène o Belcea.

El concert de demà i la Biennal seran dues de les dates claus del Quartet Casals durant aquest 2022, any en que celebren el seu 25è aniversari d'exitosa trajectòria.

Respecte a les obres del programa de demà, el Quartet Casals interpretarà el Quintet per a cordes de Schubert acompanyat del cellista Santiago Cañón i el Quartet de corda n. 15 de Mozart.

Dos mesos abans de morir, Schubert va escriure al seu editor per oferir-li unes sonates per a piano, el cicle de cançons El cant del cigne i un quintet per a cordes. La resposta de Probst va ser reclamar més cançons i ignorar completament l’extraordinari Quintet per a cordes, la darrera obra de cambra —i l’única per a aquesta formació instrumental— del compositor vienès.

Schubert afegeix al quartet clàssic un segon violoncel, en lloc d’una segona viola, un recurs que també havia utilitzat Luigi Boccherini. La intensitat emocional i dramàtica contrasta amb la brillantor de la tonalitat general de do major, que s’ha atribuït a un gest d’homenatge als admirats Mozart i Beethoven, autors de quintets de corda en la mateixa tonalitat.

Mozart, al seu torn, venerava musicalment i apreciava personalment el gran Joseph Haydn, que a finals del segle XVIII era el compositor més famós d’una Europa que bullia en el tràfec de la revolució industrial. Els sis Quartets russos, op. 33, de Haydn, van impressionar profundament un Mozart atrafegat entre fills i recitals de piano, que va assumir el repte de compondre sis quartets com a resposta musical d’admiració i homenatge a l’amic i mestre. El Quartet n. 15 n’és el segon i l’únic en tonalitat menor.

Anar al principi