COVID-19. Mesures de Seguretat a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Notícies

Aleix Palau | 27 de setembre 2022

Ludovic Morlot obre la temporada de L’Auditori dirigint el seu primer concert com a titular de l’OBC

El mestre francès dirigirà l’OBC amb la Quarta de Mahler i i Let me tell you de Hans Abrahamsen, compositor convidat de la temporada, accompanyat de les sopranos Carolyn Sampson i Audrey Luna.
El Foyer de la Sala 1 Pau Casals acollirà la monumental peça Phonos de l’artista visual i sonor Marc Vilanova fins el 29 de gener.

Ludovic Morlot obre la temporada de L’Auditori dirigint el seu primer concert com a titular de l’OBC

L'Auditori dona el tret de sortida a la temporada 22-23 amb el primer concert de Ludovic Morlot com a director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Una temporada que porta per títol 3r moviment: Mort o retorn i que serà l’última parada de la trilogia a mode de cicle vital proposada per Robert Brufau, director de L’Auditori, i que va començar la temporada 2020-21 amb 1r moviment: La creació i va seguir la temporada passada amb 2n moviment: Amor i odi.

El concert inaugural serà el divendres 30 de setembre i el programa es podrà veure també els dies 1 i 2 d’octubre. En aquesta primera cita amb l’OBC, Ludovic Morlot dirigirà la Simfonia núm. 4 en Sol major de Gustav Mahler i Let me tell you del compositor convidat d’aquesta temporada -al costat de Sofia Gubaidulina- Hans Abrahamsen, obra encarregada per la Filharmònica de Berlín. Un concert que comptarà amb dos noms propis dintre del circuit vocal internacional com són les sopranos Carolyn Sampson -que cantarà a l’obra de Mahler- i Audrey Luna -que interpretarà Abrahamsen.

Amb l’arribada de Ludovic Morlot al capdavant de l’OBC per les properes quatre temporades, L’Auditori culmina un procés de recerca que impulsa el nou projecte artístic de la casa. La decisió va ser fruit d’un treball intens de la direcció artística de L’Auditori i va comptar, també, amb la  implicació i complicitat dels membres de l’Orquestra.

Entre els ambiciosos projectes d’aquesta nova etapa, Ludovic Morlot impulsarà la presència de l’orquestra a l’entorn digital, els enregistraments discogràfics, les residències internacionals, els programes de desenvolupament de talent i el creixement de l’orquestra, amb la incorporació de nous talents a la família de l’OBC.

El programa d’aquest concert inaugural ens permetrà descobrir la comoditat amb la que Morlot es mou del repertori tradicional a la nova creació.

A la Quarta simfonia, Gustav Mahler fa un viratge creatiu i situa la riquesa tímbrica de l'orquestra al servei d'una visió lluminosa, nostàlgica i beatífica del cel, expressada per un infant. L'obra culmina a l'últim moviment amb un lied sobre un poema popular procedent de Des Knaben Wunderhorn (El corn màgic de la joventut) després d'un llarg tercer moviment de profunditat tràgica. Es tracta d'una peça simfònica d'espiritualitat íntima, incompresa a la seva època, que ens revela la imaginació inesgotable d'un compositor que va marcar la història d’aquest gènere.

El segon encàrrec de la Filharmònica de Berlín a Hans Abrahamsen es materialitza a Let Me Tell You (Deixa'm explicar-te), un cicle de cançons d'escriptura refinada i precisa amb moments de gran lirisme sobre la novel·la homònima de Paul Griffiths que té l'Ofèlia de Hamlet com a protagonista. És una partitura de temperament teatral que ha rebut reconeixements a tot Europa des de la seva estrena.

El Foyer acull Phonos, de Marc Vilanova
De forma paral·lela, el Foyer de la Sala 1 Pau Casals acollirà fins el 29 de gener la instal·lació Phonos, de l'artista visual i sonor Marc Vilanova. Una escultura monumental realitzada a partir d'altaveus reciclats. Cada altaveu, en lloc de produir so, realitza un moviment elegant a freqüències infrasòniques; freqüències que existeixen per sota del nostre rang audible.

És així com Marc Vilanova, saxofonista i artista sonor, ens ofereix una espectacular peça que juga amb els límits de la nostra percepció auditiva. Treballa amb 26 targetes de so, 104 amplificadors i 208 altaveus desmembrats, “des-membranats”, per mostrar-nos el moviment dels electroimants ballant en freqüències per sota el nostre llindar auditiu (per sota de les 20 pulsacions per segon ja no percebem cap to continu, només el vaivé independent, regular i seqüencial de cada moviment oscil·lant).

Les coreografies de les sacsejades dels altaveus, la fragilitat dels components, el grau de fricció entre els elements i altres variables, fan de la instal·lació escultòrica un nou instrument musical que segurament ens resultarà sorprenent.

Anar al principi