El Festival Mozart de L’Auditori arrenca la temporada de festivals d’estiu de clàssica de Catalunya

28-Jun-2022 – Aleix Palau

El Festival Mozart Nits d’Estiu celebra la seva segona edició amb tres concerts que es podran veure entre el 30 de juny i el 16 de juliol a L’Auditori de Barcelona i el Palau de la Música Catalana.

El violoncel·lista Kian Soltani, la violinista Nicola Benedetti i la soprano Julia Lezhneva són tres solistes de luxe per un festival que comptarà amb la direcció musical de Stephanie Childress, Lionel Bringuier i Dani Espasa i amb el protagonisme absolut de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya.

El Festival Mozart Nits d’Estiu vol posar en valor l’obra del compositor de Salzburg, així com explorar la connexió amb els seus contemporanis i amb aquells autors que s’han inspirat en la seva música. El tret de sortida el donarà, el proper dijous 30 de juny, el celebrat violoncel·lista Kian Soltani i la jove directora britànica Stephanie Childress, una de les batutes emergents més destacades del panorama actual, que torna al capdavant de l’OBC després de l’exitosa gira per Catalunya de la present temporada.

El programa estarà format per dues de les simfonies més conegudes del geni de Salzburg: la dramàtica i tempestuosament sincopada Simfonia n. 25 i la contundent i tràgicament majestuosa Simfonia n. 38.

Enmig, escoltarem una parella d’obres concertants amb el vitalista violoncel de Kian Soltani: el Concert per a violoncel en Do de Haydn, galant i contingut en els dos primers moviments i amb la sorpresa d’una darrera part elèctrica, i els Lieux retrouvés (Llocs trobats) del singular i eclèctic compositor britànic Thomas Adès, que són una suite de paisatges musicals.

La segona cita l’encapçalaran la violinista Nicola Benedetti i el director Lionel Bringuier el 7 de juliol per interpretar plegats el Concert per a violí n. 3, que Mozart va escriure amb dinou anys, tot i que ja en feia vuit de les seves primeres incursions creatives al terreny del concert. L’autor va revolucionar el gènere com ningú no ho havia fet, i aquesta partitura pertany al cor del període de més dedicació a la composició per a violí i orquestra. Però també forma part de la interpretació, ja que la va compondre el mateix any en què va escriure els seus cinc concerts..

El programa seguirà amb l’Adagio i fuga per a cordes, que Mozart va fer a partir d’una fuga per a dos pianos del 1783 a la qual va afegir un adagio. Una partitura que ens descobreix les claus d’una època dominada per la textura contrapuntística, tal com ocorre en els quartets de corda coetanis, i que serà determinant en la seva obra tardana. Tancarà la cita la Quarta simfonia de Beethoven, obra que l’autor va treballar en un moment de gran productivitat i maduresa creativa en què va donar a llum obres essencials com els seus cèlebres quartets Razumovski. El resultat és una simfonia brillant i de gran innovació formal, estrenada a la casa del príncep i mecenes Lobkowitz, i només eclipsada per la fama de la Tercera i la Cinquena simfonia.

El darrer concert se celebrarà al Palau de la Música el 16 de juliol i suposarà el retorn de la soprano Julia Lezhneva a la programació de L’Auditori i al Palau de la Música. Amb la direcció de Dani Espasa, Lezhneva abordarà àries de concert i d’òpera de Mozart, com l’ària de concert Ch’io mi scordi di te?, o Parto, ma tu bien mio, una de les àries estel·lars de La clemenza di Tito, on el personatge de Sesto, enamorat de Vitellia, accepta l’encàrrec d’aquesta de posar fi a la vida de Tito. A més, Lezhneva interpretarà, al costat de l’OBC, una sel·lecció d’àries de l’òpera Orfeo ed Euridice de Christoph Willibald Gluck. El recital es completarà amb el ballet-pantomima en tres actes Don Juan i amb la colossal obertura de l’Idomeneo mozartià.

CARREGANT…

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.