Notícies

Aleix Palau | 23 octubre 2018

El Museu de la Música inaugura l'exposició "Les guitarres d'en Quico Pi de la Serra" amb instruments cedits per l'artista

La mostra és fruit de la cessió per deu anys de la col·lecció de 115 instruments que Pi de la Serra ha recopilat durant la seva trajectòria vital i artística. L’exposició estarà oberta al públic fins al 28 d’abril de 2019.

“Les guitarres d’en Quico Pi de la Serra” és l’exposició que inaugura la temporada del Museu de la Música. Una mostra que es podrà veure fins al 28 d’abril de 2019 i que recull la magnífica col·lecció de guitarres que Quico Pi de la Serra, un dels músics de més relleu en la historia sonora i col·lectiva del país, ha anat recollint a diversos continents durant la seva trajectòria vital. Objectes tots ells íntimament lligats a la seva labor musical i la seva experiència artística i de vida.

Malgrat Quico Pi de la Serra ha dedicat la seva vida artística a la cançó d’autor i al blues, el seu interès pels instruments musicals va molt més enllà d’aquests estils. Així ho demostra la seva col·lecció personal, amb peces de nombrosos estils musicals, èpoques o localitzacions, i que tenen un gran interès organològic, històric i social.

Quico Pi de la Serra ha anat adquirint aquests instruments al llarg dels seus viatges, sempre amb la intenció d’aprendre de la cultura musical de cada lloc, i els ha anat utilitzant en els seus discos o en els programes de ràdio o televisió que ha conduït. Així doncs, són peces clau dins la seva trajectòria professional, i estan estretament relacionades a les seves vivències personals.

Destaquen les seves primeres guitarres, el sitar amb el qual va aprendre a tocar música hindú o el llaüt-guitarra alemany que apareix a la portada d’un dels seus discs. També hi trobem instruments de Centre-Amèrica i Sud-Amèrica, com un singular guitarrón de San Juan de Chamula o els cordòfons de Puertro Rico. Altres instruments destacables són les magnífiques guitarres archtop, una de les quals va pertànyer a George Benson.

Per tal d'aprofundir més en la figura de Pi de la Serra, el dia 16 de desembre el músic farà un concert a la sala de teclats del Museu. Aquesta activitat es completarà amb dues visites guiades per Quico Pi de la Serra els dies 24 de gener i 21 de març de 2019.

La col·lecció estarà al Museu de la Música durant un període de deu anys
L’exposició “Les guitarres d’en Quico Pi de la Serra” neix de l’acord de cessió de la col·lecció que l’intèrpret i el Museu de la Música han signat per un període de deu anys. D’aquesta manera, fins l’any 2028 la col·lecció completa de 115 instruments de Pi de la Serra romandrà en els fons de la institució, on s’ha inventariat, condicionat, documentat, fotografiat i es preveu la seva inclusió en el catàleg en línia del Museu de la Música.


Quico Pi de la Serra, més de 50 anys dedicat a la música
Francesc Pi de la Serra i Valero (Barcelona, 6 d’agost de 1942), conegut com a Quico Pi de la Serra, és un guitarrista i cantautor català, considerat un dels representants històrics de la Nova Cançó. Interessat per la música des de la seva joventut, l’any 1962, passa a formar part del grup Els Setze Jutges com a guitarrista i és amb aquesta formació amb què debuta en un concert en directe a La Seva del Camp. Una mica més tard, forma el grup Els 4 gats, de caràcter blues-rock, amb qui enregistra quatre discs. L’any 1964 obté el Gran Premio del Disco Español per la cançó L’home del carrer, una de les seves peces més populars que també ha estat interpretada per Jaume Sisa i Joan Manuel Serrat. El 1968 actua al Palau de la Música juntament amb Ovidi Montllor i Raimon.

Després d’aquesta primera etapa, Pi de la Serra canta en espectacles juntament amb Lluís Llach, Maria del Mar Bonet, Pere Tàpies o Joan Isaac, sempre en llengua catalana. L’any 1974 actua al Teatre Olympia de París, on grava un disc en directe que posteriorment presenta a Santo Domingo, Portugal, Alemanya, Estats Units, Anglaterra, Mèxic, Cuba i Canadà. Aquest mateix any es publica la seva primera biografia, escrita per Josep Maria Espinàs.

El 1979 grava un disc amb Maria del Mar Bonet i continua de gira per Europa. L’any 1988 publica un disc en solitari “Quico, rendeix-te!” i el 1989 enregistra un doble disc en directe al Palau de la Música, amb col·laboradors com Ana Belén, Aute, Sabina i Serrat.
A partir dels anys 90 el ritme de gravacions de discs disminueix i l’any 1993 inicia el programa setmanalT’agrada el blues? a Catalunya Ràdio. Al 2011 edita el seu disc número 22: Quico Labora, gravat juntament amb Amadeu Casas, guitarra, i Joan Pau Cumellas, harmònica, on hi apareixen alguns temes propis de la seva trajectòria en clau de blues.