El Museu de la Música inaugura l’exposició Granados, de París a Goya

21-Sep-2017 – Lisi Andrés

Es recupera l’obra oblidada La Nuit d’Octobre que interpretaran Albert Guinovart i Sergi Belbel

La digitalització del fons Granados permet consultar més de 3600 documents a través d’internet


El Museu de la Música de Barcelona inaugura avui la gran exposició commemorativa Granados, de París a Goya que descobreix l’Enric Granados més europeu, innovador i modernista. L’arribada a Barcelona de la mostra suposa la culminació de l’Any Granados que es va iniciar el 2016, amb motiu del centenari de la mort del compositor, i que continua tot el 2017, en què es compleixen 150 anys del seu naixement.

La mostra, que es podrà veure fins al 20 de maig de 2018 i que en el seu pas pel Museu de Lleida ha recollit un gran èxit de públic, convida a entrar a un estudi d’artista, l’espai on objectes i idees es barregen en favor de la creació. El moment en què Granados arriba a París el 1887 és el punt de partida d’aquest viatge que s’estructura en set àmbits: París, Teatre, Dante, Liliana, Tartana, Gest i Goya. Cada etapa permet al públic descobrir la connexió de Granados amb les avantguardes culturals europees i reivindica el vincle del compositor amb el Modernisme. A través de partitures i documents originals del compositor com cartes, fotografies i esborranys els visitants es poden submergir en l’ambient dels museus que Granados acostumava a visitar i els tallers d’artistes que tant li agradaven. Uns ambients que es reforcen amb les olors característiques de cada bloc com la llinassa del taller o els llimoners que l’acompanyaven a la cabana des d’on va compondre part de l’òpera Goyescas. Els fons que s’hi poden veure inclouen també algunes reproduccions encarregades especialment per a la mostra que s’han aconseguit gràcies a la col·laboració amb institucions d’alt nivell, internacionals, nacionals i locals, com la Bibliothèque Nationale de France, els museus d’Orsay i Carnavalet de París, Museo del Prado, Biblioteca de Catalunya, Filmoteca de Catalunya, Arxiu Fotogràfic de Barcelona, Museu d’Art Jaume Morera de Lleida i el mateix Museu de la Música de Barcelona.

Des dels anys d’estudi a París fins a les últimes composicions inspirades en Goya, la vida i l’obra d’Enric Granados (1867-1916) va ser un recorregut literari i pictòric. La seva música era poètica i plàstica, plena d’imatges sorprenents i de descripcions líriques. En el 150è aniversari del seu naixement, l’exposició celebra l’artista modern, el músic que llegia, el pianista que pintava, el compositor de gestos delicats que va fer-se escoltar a Barcelona i a Nova York.

Per crear aquesta exposició s’ha comptat amb el suport de la Generalitat de Catalunya i de Acción Cultural Española (AC/E).

Gran cap de setmana inaugural de La Mercè i una quinzena d’activitats paral·leles

Coincidint amb les festes de La Mercè el Museu de la Música ha preparat un gran cap de setmana inaugural que inclou jornades de portes obertes i activitats especials gratuïtes els dies 24 i 25 de setembre. Totes aquelles persones que s’acostin al Museu durant el cap de setmana trobaran un piano instal·lat al vestíbul on un pianista els ensenyarà a tocar passatges de Granados al piano. L’activitat s’anomena Tens 3 motius per tocar Granados i no és necessari cap coneixement musical previ per participar-hi. A més, es faran visites comentades a l’exposició i s’han programat dos recitals de lied en col·laboració amb la Fundación Victoria de los Ángeles en el marc del Festival Live Victoria 2017.
A més de les activitats programades per al cap de setmana inaugural, el Museu de la Música ha preparat una quinzena de propostes que complementen l’exposició i permeten descobrir altres facetes d’Enric Granados. La més destacada serà el concert La Nuit d’Octobre que recuperarà aquesta obra oblidada d’Enric Granados amb la complicitat d’Albert Guinovart i Sergi Belbel. La peça, amb text d’Alfred de Musset, es conserva al Museu de la Música i va ser interpretada l’any 1904 a Barcelona pel mateix Granados al piano. Més de cent anys després, es reproduirà aquella vetllada màgica amb la complicitat d’aquests dos creadors actuals de renom. També destaca el concert Granados plays Granados en què es podran escoltar enregistraments de Granados en disc i rotlle de pianola combinats amb els comentaris i interpretacions de Luca Chiantore. A més, s’ha organitzat un cicle de converses al voltant de la figura del compositor i activitats escolars.
La música de Granados es respirarà en diferents propostes a L’Auditori. El 18 de març el geni del piano Lang Lang actuarà a la Sala 1 amb repertori de Granados i l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya també interpretarà obra seva en dues ocasions. La primera el 4 i 5 de novembre dins del programa El amor brujo es podrà escoltar Tres danzas españolas i el dia 21 d’abril de 2018 l’OBC oferirà un concert centrat en el compositor a Lleida.


Més de 3.600 documents del fons Granados disponibles en línia

El Museu de la Música, a més, ha digitalitzat el fons Granados per posar-lo a disposició de tothom qui vulgui consultar-lo a través de la xarxa. Es tracta d’un fons de més de 3600 documents, dels quals més de 1200 es poden veure completament digitalitzats. Gran part de la digitalització ha estat possible gràcies al projecte BCN Open Challenge, liderat per l’ICUB. Amb Open Challenge s’han digitalitzat entre 2015 i 2016 més de 4500 documents amb més de 13000 pàgines escanejades.
El fons conté la documentació generada i aplegada per Enric Granados i la seva família entre 1862 i 2008. Es conserva documentació de diferent mena: partitures (obra pròpia i aliena, manuscrits, edicions, esbossos, etc.); retalls de premsa i programes de concerts i esdeveniments musicals; ampli i interessant epistolari que recull la diversitat de relacions que Granados va mantenir en els diversos àmbits de la cultura i la societat tant catalanes com estrangeres; nombroses fotografies personals i familiars i moltes imatges dedicades de personatges coetanis del món de la música i la cultura; i també enregistraments sonors del propi Granados en rotlles de pianola, com el rotlle Aeolian amb una improvisació que va enregistrar a Nova York pocs dies abans de morir i que es pot veure a l’exposició. També destaquen: la partitura manuscrita de l’orquestració de Goyescas, l’esbós per al poema simfònic Dante, el reglament de l’Acadèmia Granados, manuscrits inèdits del Método teórico práctico del pedal, o l’abundant documentació relativa a la mort del mestre i a l’impacte d’aquest succés en la família i el món artístic del moment.
El Museu conserva a més un fons d’instruments, objectes personals i obres d’art d’Enric Granados, també donats per la família, que es poden consultar a través del catàleg del Museu a la xarxa.



ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES A L’EXPOSICIÓ TEMPORAL “GRANADOS, DE PARÍS A GOYA”

CAP DE SETMANA INAUGURAL
Coincidint amb les festes de la Mercè, i amb motiu de la inauguració de l’exposició temporal “Granados, de París a Goya”, el Museu programa jornades de portes obertes i activitats especials gratuïtes els dies 24 i 25 de setembre:
Portes obertes
Diumenge 24, de 10 a 19h
Dilluns 25, de 10 a 18h
Visites comentades a l’exposició temporal
Diumenge 24, a les 11, 13, 17 i 18h
Dilluns 25, a les 11 i 13h
Recital ‘Univers Granados’
Diumenge 24, a les 12h
Intèrprets:
Guillermina Gallardo, mezzosoprano
Carmen Santamaría, piano
Obres d’Enric Granados, Manuel de Falla i Arturo Dúo Vital
Amb motiu de l’exposició “Granados, de París a Goya”, la mezzosoprano Guillermina Gallardo i la pianista Carmen Santamaría oferiran un concert dins dels actes de les Festes de la Mercè.
Aquest recital forma part de la programació del Festival Life Victoria 2017.
Col·labora: Fundación Victoria de los Ángeles
Recital de lied
Dilluns 25, a les 12h
Concert final dels participants a les classes magistrals de Sholto Kynoch
Sholto Kynoch, pianista, fundador i director de l’Oxford Lieder, és un referent liederístic a Europa. En aquest concert escoltarem els alumnes de les seves classes magistrals, centrades en una interpretació de lied que atribueix el mateix pes al piano que a la veu.
Aquest recital forma part de la programació del Festival Life Victoria 2017.
Col·laboren:
Fundación Victoria de los Ángeles

Tens 3 motius per tocar Granados

Diumenge de 24 setembre, de 10.30 a 14h i de 16.30 a 18.30h
Dilluns 25 de setembre, de 10.30 a 14h
Proposta participativa per aprendre a tocar diversos passatges al piano.

CONCERT LA NUIT D’OCTOBRE
Dijous 5 d’octubre, 19h
Diumenge 8 d’octubre, 12h
Intèrprets:
Albert Guinovart, piano
Sergi Belbel, veu
Tenim el privilegi d’assistir a la recuperació de La nuit d’octobre, una obra oblidada d’Enric Granados amb text d’Alfred de Musset que es conserva al Museu de la Música i que va ser interpretada l’any 1904 a Barcelona pel mateix Granados al piano. Més de cent anys després, reproduïm aquella vetllada màgica amb la complicitat de dos creadors actuals de renom.
Concert inaugural de l’exposició temporal “Granados, de París a Goya”. Inclòs en el cicle La Música del Museu.

GRANADOS, 4 DIÀLEGS
Cicle de converses al voltant de la figura d’Enric Granados conduit per Joaquim Rabaseda
De la mà del comissari de l’exposició “Granados, de París a Goya” i de diversos especialistes, ens acostem a les múltiples facetes vitals i professionals del compositor.
Dijous 25 gener 2018 -> Antoni Dalmau, escriptor i investigador
Enric Granados i Clotilde Godó: la maja i el músic
Descobrirem tot el que se sap i s’ha dit al voltant de la relació entre el compositor i la seva alumna.
Dijous 1 de febrer 2018
A càrrec de Marisa Ruiz Magaldi, Cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música
‘Resseguint Granados: diversos fons, un gran llegat’
Dijous 8 de febrer 2018
A càrrec de Màrius Bernadó, musicòleg i professor de la Universitat de Lleida.
Transcripció de les memòries (1910) i escrits personals de Granados
Dijous 15 de febrer 2018
A càrrec de Josep Maria Rebés, cronista musical i biògraf d’Enric Granados
Inventariant la vida i la mort de Granados.

GRANADOS PLAYS GRANADOS
Diumenge 18 de febrer, a les 12h
Enregistraments de Granados en disc i en rotlle de pianola, combinats amb els comentaris i interpretacions d’un especialista
A càrrec de Luca Chiantore, pianista i musicòleg
El Fons Sonor del Museu de la Música conserva enregistraments d’Enric Granados en disc i en rotlle de pianola que tindrem ocasió d’escoltar guiats pels comentaris i les il·lustracions al piano de Luca Chiantore, figura de referència en l’estudi de la teoria i la història de la interpretació pianística, en una aproximació a la tècnica, l’estil i la pedagogia del pianista i compositor lleidatà.
Concert inclòs al cicle La Música del Museu

VISITES COMENTADES A L’EXPOSICIÓ
Disponibles per a grups (amb reserva)

ACTIVITATS ESCOLARS
Enric Granados i les noves tecnologies… de l’època
Els anys d’infantesa i joventut de Granados van coincidir amb l’etapa de descobriments i experimentació d’aparells i tècniques d’enregistraments i reproducció del so. En l’etapa adulta ell mateix va enregistrar discos de gramòfon i rotlles de pianola.
Vine a trobar el teu instrument amic
Recorregut pels espais del Museu que parteix d’un joc participatiu on els diferents equips en què s’hauran dividit el grup aula, busquen, identifiquen i reconeixen el so dels instruments proposats ajudats per les imatges dels instruments protagonistes.
Novetat any Granados! Farem saltar el pellanga amb la música d’Enric Granados


ALTRES
Concert de Lang Lang a L’Auditori (18 de març)

Concert OBC – El amor brujo (4 i 5 de novembre)

Concert OBC dedicat a Granados a Lleida (21 abril)

ELS TEXTOS DE L’EXPOSICIÓ

París
Entre el setembre de 1887 i el juliol de 1889, Granados va residir a París. Per primera vegada va trobar el context ideal per estudiar, viure la ciutat, visitar-ne els museus. Va ser un testimoni privilegiat de la Belle Époque i dels espais emblemàtics d’una capital cultural que redefinia el seu perfil sota l’ombra de la Torre Eiffel, construïda entre el gener de 1887 i el març de 1889. Allí va descobrir els tallers dels artistes, els bulevards i també la música espanyola. Perquè Espanya era un exotisme de moda. A París, Granados es va inventar com artista modern. I es va deixar bigoti.

Teatre
Al tombant de segle, la modernitat es trobava al teatre. Pintors, escriptors i músics volien reformar la societat a cop d’escenari. Pretenien desbancar els productes lírics més populars, que consideraven vulgars i tòxics. També tenien l’esperança de trobar una manera digna de guanyar-se la vida. Fills de Wagner, el seu desig d’època era obrir el país a Europa. Les empreses no van acabar de funcionar i els inversors van desanimar-se. Però malgrat tot, les il·lusions escèniques de les dècades de 1890 i 1900 van ser un far cultural que va agrupar els creadors en un somni d’obra d’art total.

Dante
Una de les obres més importants de Granados és el poema simfònic que va dedicar a Dante i la Divina Comedia a partir dels versos originals i una pintura de Rossetti. La composició, inicialment pensada com una simfonia en quatre parts, era una demostració modernista de la voluntat d’unificar les arts en un tot: poema, pintura i música. L’orquestra de Dante retratava les ombres de l’infern de la mateixa manera que les imatges posaven un rostre als condemnats i els versos representaven el seu lament. Així l’Humanisme va arribar al segle XX, com una peça de concert gairebé cinematogràfica.

Liliana
Apel·les Mestres va ser un dels amics de Granados i l’escriptor amb qui més va treballar. L’univers iconogràfic del poeta va acompanyar sovint la imaginació lírica del compositor. Els dos defensaven els lligams íntims entre poesia i dibuix, pintura i música, art i creació, a partir d’una apologia de la natura. Liliana és el llibre objecte que va culminar aquesta estètica preciosista. Publicat luxosament el 1907, Granados va voler convertir el poema en un drama líric, estrenat el 9 de juliol de 1911 al Palau de les Belles Arts de Barcelona, en el marc d’una Exposició d’Art.

Tartana
Per trobar un entorn tranquil, Gustav Mahler es va fer construir un cabana a Steinbach, on va treballar en la segona i tercera simfonies. Dotze anys després va repetir l’exercici a Dobbiaco. Igualment, Edvard Grieg va aixecar una cabana amb vistes al mar per a compondre a Troldhaugent. L’estiu de 1915, també Granados es va fer construir una cabana enmig d’un paisatge. L’anomenava «la tartana» o «la tartanita». Allí va escriure part de l’òpera Goyescas. El taller del compositor havia passat a ser una arquitectura de jardí, una finestra oberta a l’olor fresca i evocadora de les fruites i les flors.

Gest
Granados va ser sempre un músic atent als avenços tecnològics. La seva inquietud pel progrés era deguda a la consciència del valor en la projecció pública d’un mateix. A París va aprendre la importància de tenir un bon retrat fotogràfic per regalar a programadors i a mecenes. El neguit per editar les partitures perseguia el mateix objectiu d’anunciar-se, de propagar-se. Igualment ho feien els rotllos de pianola i els discs de gramòfon que va enregistrar. Lluny de la imatge de músic romàntic i regional, Granados va ser un ciutadà cosmopolita que parlava francès i creuava Barcelona en moto.

Goya
Goya va ser l’últim pintor de Granados. El va descobrir el 1894, al Museu del Prado. Però no va ser fins l’estiu de 1909 que l’univers goyesc va passar a ser el seu tema predilecte. La mort d’Albéniz i la Setmana Tràgica van impactar-lo profundament. Aleshores el compositor es va refugiar en el pintor, en els cartons amables i els tapissos lluminosos, en la crítica clara i obscura dels gravats. Primer va ser Goyescas, una obra magistral per a piano; després una òpera en tres actes, el seu gest final. I des de llavors, Goya va trobar les melodies de la seva paleta, el company perfecte per a la història de la cultura.

Descarrega’t fotografies i àudio

Descarrega’t la nota de premsa en .pdf

CARREGANT…
Calendari sessions
Sessions del dia

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.