COVID-19. Mesures de Seguretat per accedir a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Notícies

Aleix Palau | 9 de gener 2020

Una marató de 14 hores ininterrompudes de música dona el tret de sortida al Festival Beethoven250

Més de 500 artistes i 60 obres, 37 concerts, 10 xerrades i converses i una exposició repassaran l’extens llegat de Beethoven amb grans cicles simfònics, peces vocals, produccions, solistes i directors de renom. A més, s’estrenaran obres d’encàrrec inspirades en la figura del geni de Bonn. El Festival dotarà d’accessibilitat algunes de les seves propostes per tal d’arribar a col·lectius que perceben l’art des de perspectives diferents tot facilitant un ampli servei de subtitulació, bucles magnètics, audiodescripcions i programes de mà en Braille.

L’any en que es commemora el 250è aniversari del naixement de Ludwig van Beethoven (Bonn, 1770-Viena, 1827), L’Auditori presenta una temporada inspirada en l’inabastable llegat musical del geni alemany: el Festival Beethoven250.

La programació arrencarà amb una insòlita Marató Beethoven en que destacats artistes del nostre país ens oferiran 14 hores ininterrompudes amb obres de música de cambra del compositor alemany, que inclouran les interpretacions integrals de trios amb piano, de sonates per a violí i piano i de sonates per a violoncel i piano, amb artistes com el Trio Ludwig, Vera i Claudio Martínez Mehner, Miguel Colom, Arnau Tomàs, Enrique Bagaría, Josep Colomer o el Trio Fortuny.

La Marató Beethoven serà el proper dissabte 11 de gener a la Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori i l’entrada serà gratuïta. A més, també amb entrada lliure, durant tot el dissabte es podrà veure a la Sala 3 Tete Montoliu la 9BeetStretch, una instal·lació sonora en que l’artista escandinau Leif Inge alenteix la Novena simfonia de Beethoven fins a 24 hores de durada que es podrà seguir en streaming a través del web de L’Auditori.

Juntament amb la Marató Beethoven, la temporada de Música de Cambra acollirà, en el marc del Festival Beethoven250, els pianistes Evgeni Kissin, el qual presentarà un programa monogràfic de sonates i variacions de Beethoven, i Nicolai Lugansky, que tornarà a L'Auditori en coproducció amb BCN Clàssics. A més, celebraran Beethoven el Calidore String Quartet acompanyats de la oboista Cristina Gómez Godoy i el Trio Barragán, Soltani, Floristán.

Al Festival Beethoven250, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya presentarà gran part de la producció simfònica de Beethoven sota la direcció de Kazushi Ono, Jan Willem de Vriend i Rudolf Buchbinder, incloses les seves simfonies, el concert per a violí i orquestra, el triple concert per a violí, violoncel i piano, i la integral dels concerts per a piano i orquestra. Obres interpretades per solistes tan destacats com Alisa Weilerstein, María Dueñas, Guy Braunstein o Michaela Kaune. L’OBC també sortirà de L’Auditori per a fer un concert especial al Palau de la Música acompanyada per l’Orfeó Català.

La Banda Municipal de Barcelona interpretarà la música completa que Beethoven va compondre per a la representació teatral del drama de Goethe Egmont. Proposta que comptarà amb la narració de l’actor Àlex Casanovas.

En l’apartat orquestral, rebrem en coproducció amb Ibercàmera, la Royal Philharmonic Orchestra dirigida per Pinchas Zukerman.

Les Jazz Sessions s’endinsen en el Festival Beethoven250 de la mà de Xavi Torres, un dels músics de jazz més destacats del panorama nacional. Amb motiu d’aquest aniversari L’Auditori li ha encarregat revisitar algunes de les sonates del mestre en format de trio. A partir d’un gran respecte per l’obra original, Torres la portarà al seu terreny i ens l’explicarà mitjançant l’exuberància rítmica, la riquesa tímbrica i la profunditat textural que caracteritzen el seu llenguatge.

Dins la temporada de Música Antiga Jordi Savall culminarà juntament amb Le Concert des Nations la interpretació de la integral de les simfonies de Beethoven, oferint-ne una interpretació amb criteris històrics que contrastarà amb la visió simfònica moderna de la producció beethoveniana per part de l’OBC. També podrem gaudir (a la propera temporada) de l’òpera Fidelio en versió concert i de la participació especial del Quartet Casals en la temporada de l’OBC.

A les Sampler Sèries es presentaran projectes concebuts entorn la figura de Beethoven: l’òpera Prisoner of the State de David Lang, basada en el llibret original de Fidelio ‒coencàrrec amb institucions tan rellevants com ara l’Orquestra Filharmonica de Nova York‒ i una obra estrena de l’artista sonora Christine Sun Kim ‒que pateix sordesa de naixement‒ presentada per l’Ensemble Contrechamps, a més de la instal·lació de Leif Inge que es veurà aquest dissabte.

Respecte a la temporada d’Escenes, les germanes Clara i Ariadna Peya presenten SUITE TOC núm. 6, una reflexió sobre l’aïllament que sofreixen diferents col·lectius, com les persones amb trastorns mentals o amb problemes de sordesa, i la seva percepció de l’art i la realitat.

El Servei Educatiu de L’Auditori també serà present al Festival Beethoven250 amb el concert familiar ZOOM, que compta amb els alevins de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, la direcció de Manel Valdivieso i la coreografia i direcció escènica de Cesc Gelabert. Un espectacle amb el que Gelabert desafia la tècnica i la imaginació dels joves intèrprets amb músiques de Britten, Stravinsky, Toldrà, Rameau i, com no, Beethoven tot fent un zoom sobre els músics, els seus moviments i les seves emocions.


Repensant Beethoven: el Festival Beethoven250 al Museu de la Música
El violinista i professor Jonathan Brown conduirà un cicle de sèrie de tres converses amb el ballarí i coreògraf Cesc Gelabert, el sommelier Josep Roca i la filòsofa Eulàlia Bosch.
Repensant Beethoven posarà en comú les tres personalitats del món de la cultura i la creació i figura del compositor alemany. Tot plegat a partir d’una conversa amb el violinista del Quartet Casals al Museu de la Música.
A més, el Museu de la Música prepara l’exposició Muzio Clementi, the Father of the Pianoforte, que recorre la vida i obra d’aquest gran músic imprescindible en la història del piano, i també en la seva relació amb Beethoven. Es podrà veure del 13 de febrer al 12 d’abril.

Un Festival accessible
El Festival Beethoven250 ha fet una aposta per dotar de serveis d’accessibilitat la majoria de propostes del festival i adequar-los a les seves característiques artístiques i escèniques. Aquesta idea parteix de la sordesa de Beethoven i de la seva particular percepció de l’art.

Durant el festival s’oferirà subtitulació, llengua de signes i bucle magnètic per a les persones sordes, es realitzaran audiodescripcions i programes en Braille per a les persones cegues i s’ampliaran les zones reservades per a cadires de rodes. En els programes s’utilitzaran criteris de lectura fàcil i s’han utilitzat pictogrames per indicar quins serveis estan disponibles en cada concert.

L’Auditori vol donar un pas més per avançar cap a l’accessibilitat universal i crear un espai de cultura per a tothom. Per aquest motiu, està treballant, entre altres projectes, en la creació de dues àrees de relax destinades a persones amb necessitats especials que s’instal·laran als vestíbuls de la Sala 1 Pau Casals i la Sala 2 Oriol Martorell.

Aquest projecte ha estat cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través de l’Interreg V-A Espanya, França, Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu de POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra. La seva ajuda es concentra en el desenvolupament d’activitats econòmics, socials i mediambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.

Materials de descàrrega
Programa de mà del Festival Beethoven

Programa de mà de la Marató Beethoven

Imatge del Festival Beethoven250