Notícies

Aleix Palau | 28 març 2019

L’Auditori presenta les temporades 2019-2020 de l’OBC, Música Antiga i Música de Cambra amb Beethoven com a protagonista

L’Auditori unificarà el discurs artístic amb el Festival Beethoven250, una programació transversal dedicada al gran compositor alemany. Ramon Humet i Pablo Carrascosa són els compositors convidats i tindran presència a les diverses temporades de L’Auditori. L’artista Perejaume signa la imatge de la temporada i L’Auditori consolida el diàleg entre la música i les altres arts.

L’Auditori presenta les temporades 2019-2020 de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Música Antiga i Música de Cambra, que tindran com a eix central la figura de Ludwig van Beethoven, músic del qual l’any 2020 se celebren 250 anys del seu naixement.

Amb una imatge gràfica creada per l’artista Perejaume, L’Auditori unificarà el discurs artístic de tots els cicles de la casa a través de la música de Beethoven i amb la presència dels compositors convidats, que aquesta temporada són Ramon Humet i Pablo Carrascosa.

Entre les novetats de la temporada, l’OBC ha creat un nou cicle d’abonament els dijous i es llançarà la Tarifa Plana 25, un abonament per a menors de 25 anys que consistirà en obtenir accés il·limitat als concerts de L’Auditori.


Festival Beethoven250, una programació transversal

La gran novetat d’aquesta temporada és que L’Auditori obre una nova etapa amb l’objectiu de construir un projecte artístic unificat i transversal, de manera que s’elabora un discurs que impregnarà totes i cadascuna de les seves línies de programació. És així com, amb motiu del 250è aniversari del naixement de Ludwig van Beethoven, el Festival Beethoven250 proposa una extensa lectura de la música i les influències d’aquest compositor de forma transversal.

L’obra del compositor de Bonn parla de la humanitat en el seu conjunt i simbolitza d’igual forma la tradició i la modernitat. L’Auditori, com a altaveu de la modernitat musical i equipament públic, troba en Beethoven una figura de referència a tots els nivells.
Així doncs, la institució presenta una temporada inspirada en l’inabastable llegat musical del geni alemany, des de la seva vocació humanista i l’esperit clàssic de la seva primera etapa compositiva, a la profunditat i la universalitat de les seves idees musicals i la radical recerca formal de la seva darrera etapa creativa.

Al Festival Beethoven250, l’OBC interpretarà gran part de la producció simfònica de Beethoven sota la direcció de Kazushi Ono, Jan Willem de Vriend i Rudolf Buchbinder. Aquest últim dirigirà des del piano la integral de cinc concerts d’aquest autor. A més, podrem sentir dues obres vocals poc conegudes de Beethoven, l’escena i ària Ah, pèrfid! i el tercet Tremate, empi tremate. A això cal sumar un gran nombre de simfonies i el triple concert per a violí, violoncel i piano, que comptarà amb solistes com la violoncel·lista Alisa Weilerstein.

A més, s’estrenarà l’òpera Prisoner of the State de David Lang, basada en el llibret original de Fidelio, un coencàrrec de L’Auditori amb institucions tan rellevants com la Filharmònica de Nova York o el Barbican de Londres.

La temporada següent, encara amb l’OBC, es completarà aquesta integral simfònica amb l’òpera Fidelio, la Novena simfonia i dues obres contemporànies inspirades en el geni de Bonn: Absolute Jest de John Adams i Two episodes de Magnus Lindberg.

En el marc de la temporada de Música de Cambra, podrem assistir a una insòlita marató en què destacats artistes del nostre país oferiran 14 hores ininterrompudes d’obres de música de cambra del compositor alemany, amb la integral dels trios amb piano i les sonates per a violí i piano i per a violoncel i piano, amb artistes com el Ludwig Trio, Vera i Claudio Martínez Mehner, Miguel Colom, Arnau Tomàs o el Trio Fortuny, entre altres.

La temporada de Música Antiga, a banda de seguir amb la integral de les simfonies amb la interpretació historicista de Jordi Savall, tindrà el segell Beethoven a la segona edició del Festival Llums d’Antiga, que girarà entorn a un tòpic tan beethovenià com és el concepte de llibertat. Per tant, el Festival portarà per títol Llibertat. Entre el caos i l’ordre.

Al Festival Beethoven250, la Banda Municipal oferirà la música incidental d’Egmont i en el capítol d’orquestres internacionals, L’Auditori en col·laboració amb BCN Clàssics, acollirà l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Baviera, dirigida per Mariss Jansons, que interpretarà la Segona simfonia, i el pianista Evgueni Kissin, que presentarà un programa monogràfic de sonates i variacions de Beethoven.

A les Sampler Sèries es presentaran també projectes concebuts entorn a la figura de Beethoven: una obra estrena de l’artista sonora Christine Sun Kim, que pateix sordesa de naixement, coencarregada i estrenada per l’Ensemble Contrechamps; i també ‎9 Beet Stretch, una instal·lació sonora en què l’artista escandinau Leif Inge alenteix la Novena simfonia de Beethoven per convertir-la en una obra de 24 hores de durada.

Dins de la programació d’Escenes, la sordesa de Beethoven ens interpel·larà, fent-nos repensar el significat de l’art des del punt de vista perceptiu: què és la música si el creador de la Novena simfonia no va sentir mai la seva obra? Això ens connecta també amb diversos col·lectius socials que perceben la realitat, i també l’art, des de perspectives diferents.

També les Jazz Sessions tindran el segell Beethoven amb el Revisiting de la temporada, una relectura de les sonates per a piano encarregada al pianista Xavi Torres.

En la línia de treball del Servei Educatiu, orientada al públic adult, s’ha programat un cicle de converses que partiran de l’univers Beethoven per posar en diàleg Jonathan Brown, del Quartet Casals, amb personalitats rellevants del món de l’arquitectura, la cuina i de les arts plàstiques.


Ramon Humet i Pablo Carrascosa, compositors convidats

L’aposta per la nova creació és un element troncal en el projecte artístic de L’Auditori. Aquesta temporada amb Ramon Humet i Pablo Carrascosa Llopis, extraordinaris exemples de dues de les generacions de compositors més fecundes dels darrers anys, seguirem explorant noves formes de concebre l’experiència d’un concert a través de l’encàrrec i l’estrena d’obres de llarga durada, i podrem gaudir de les seves composicions a les diverses temporades de L’Auditori. Els seus noms se sumen als d’Hèctor Parra, Manuel Rodríguez Valenzuela, Raquel García-Tomás, Octavi Rumbau i Luis Codera Puzo, que han estat convidats en temporades anteriors.

Del catàleg simfònic de Ramon Humet (Barcelona, 1968), l’OBC interpretarà Gagaku sota la direcció de Cristian Măcelaru. Humet inaugurarà Sampler Sèries i Escenes amb Homenaje a Martha Graham, un cicle de cançons de 80 minuts per a soprano, piano, shakuhachi, quartet de percussió i dansa basat en textos del poeta Mario Lucarda. L’estrena incorpora l’encàrrec d’una coreografia creada per Virginie Mécène, interpretada per l’extraordinària PeiJu Chien-Pott, solista de la Martha Graham Dance Company. Un ensemble de luxe executarà la partitura: Sarah Maria Sun, Alberto Rosado, Kaoru Kakizakai i Neopercusión. El cicle coral Llum serà l’altra gran cita del compositor català.
L’obra, que presentarà el prestigiós Latvian Radio Choir, és un viatge interior a la dimensió espiritual de l’home. I a la temporada de cambra, l'Armida Quartett estrenarà Fràgil, una obra encàrrec per a quartet de corda i electrònica en què Ramon Humet amplifica fregaments, atacs i ressonàncies al límit del so.

El compositor Pablo Carrascosa Llopis (València, 1979) estrenarà en el marc de la temporada de l’OBC una obra que s’allunya de la retòrica tradicional de la música simfònica, dividint l’orquestra en diversos grups diferenciats i servint-se del loop i la cita musical com a eines compositives. Carrascosa Llopis també estrenarà White amb Frames Percussion i el Barcelona Modern Ensemble. Una obra que el compositor presenta en dos formats radicalment diferents: com a sessió de música electrònica en directe executada pel propi compositor i com a concert amb instruments exclusivament acústics. La versatilitat acústica de la Sala 4 de L’Auditori permetrà al compositor definir diferents configuracions de l’espai a cada part de l’obra.

L’OBC reuneix grans batutes i solistes i posa en valor l’obra escènica de Bartók

L’altre compositor que juntament amb Beethoven protagonitzarà la temporada 2019-2020 de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya és Béla Bartók, de qui l’any 2020 es commemora el 75è aniversari de la seva mort.

El Focus Béla Bartók portarà les tres obres escèniques del compositor hongarès en versió de concert. Es tracta dels ballets El mandarí meravellós i El príncep de fusta, dirigits per Kazushi Ono i Cristian Măcelaru, i l’òpera El castell de Barbablava sota la batuta de Josep Pons.

Una de les grans obres corals de Johannes Brahms, Un rèquiem alemany, obrirà la temporada amb la direcció de Kazushi Ono, director titular de l’OBC, i la participació de l’Orfeó Català. La cita inaugurarà una temporada en la qual destacaran moments com la fusió de l’OBC i l’Orquestra Simfònica del Teatre Mariïnsky, que tornaran a reunir-se després de la genial experiència de 2017, amb la batuta del Valery Gerguiev. Interpretaran la simfonia Alpina de Richard Strauss i el Concert per a piano núm. 2 de Chopin amb el pianista Seong-Jin Cho, guanyador de premis tan prestigiosos com el Chopin de Varsòvia, el Txaikovski de Moscou i el Rubinstein de Tel Aviv.

Cal destacar també la visita del pianista Simon Trpčeski, que interpretarà el Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov. A més, repetirà experiència la directora australiana Simone Young acompanyada del pianista Javier Perianes i debutarà amb l’orquestra una de les batutes actuals més respectades de la interpretació historicista, l’italià Rinaldo Alessandrini, dirigint el cèlebre Stabat Mater de Rossini amb algunes de les veus del moment, com la soprano Saioa Hernández, que ha inaugurat la present temporada de La Scala de Milà o el tenor italià Enea Scala. També visitarà l’OBC el director rus Vladimir Ashkenazy, els violoncel·listes Pablo Ferrández i Kian Soltani, el violinista Boris Belkin, la pianista Gabriela Montero, el clarinetista Andreas Ottensamer, la violinista Arabella Steinbacher, dirigida per l’antic titular de l’OBC, Lawrence Foster, o la directora Dalia Stasevska dins del Festival Emergents.

Pel·lícules de Kubrick i Hitchcock protagonitzen l’OBCPops

La temporada OBCPops, que vol apropar l’OBC a públics diferents, es consolida en la seva segona temporada. Tres grans bandes sonores encapçalen la proposta amb la projecció del clàssic d’Alfred Hitchcock North by Northwest, amb partitura de Bernard Herrmann, de la pel·lícula musical d’animació The Nightmare Before Christmas de Henry Selick, amb banda sonora de Danny Elfman i produïda per Tim Burton, i de l’obra mestra de Stanley Kubrick 2001: A Space Odyssey, en què el director nord-americà construeix mítiques simbiosis audiovisuals amb grans obres del repertori simfònic.

La projecció d’aquestes pel·lícules amb banda sonora en directe estaran acompanyades del concert familiar L’OBC balla Ravel, amb direcció escènica d’Antonio Ruz, el concert participatiu Canta amb l’OBC i el popular concert Nadal a Broadway, que dirigeix Alfonso Casado.


Debuts imprescindibles a la temporada de Música Antiga

La temporada de Música Antiga de L’Auditori tindrà l’empremta de Beethoven a través de Jordi Savall i del tema de la llibertat que s’explorarà al Festival Llums d’Antiga.

El mestre Savall, seguirà amb la integral de simfonies del compositor i inaugurarà la temporada amb la força revolucionària de l’Eroica. En aquesta temporada presentarà també la Cinquena, la Pastoral i la Setena, completant la integral la següent temporada. A més dirigirà, acompanyat de Le Concert des Nations, la Passió Segons Sant Joan de Bach.

La Jove Capella Reial de Catalunya, dins del Festival Emergents Barcelona, emmirallarà la música de les dues grans figures del Renaixement, Tomás Luis de Victoria i Pierluigi da Palestrina, en un programa al voltant de la Mare de Déu. I el projecte Bach Zum Mitsingen resseguirà la influència de Bach en Mendelssohn tot enfrontant composicions dels dos autors a partir dels mateixos textos.

Pel que fa als grans conjunts internacionals, l’aclamat Il Pomo d’Oro oferirà un recital d’àries de Händel i Vinci amb el contratenor Franco Fagioli, que es presentarà per primera vegada en solitari a Barcelona. També veurem el debut a la nostra ciutat de Václav Luks i el Collegium 1704, l’orquestra txeca que ha captivat John Eliot Gardiner i els auditoris europeus amb les seves interpretacions de música barroca, amb un programa sacre amb obres de Händel i Zelenka. Els belgues Vox Luminis recrearan un concert vespertí a l’església de Lübeck amb música vocal i instrumental de Buxtehude, l’organista que Johann Sebastian Bach admirava.


Festival Llums d’Antiga 2020: Llibertat. Entre el caos i l’ordre

La propera edició del Festival Llums d’Antiga, que se celebrarà el mes de febrer de 2020, girarà en torn al concepte de llibertat com a tema relacionat amb la figura Ludwig van Beethoven, del qual celebrarem el 250è aniversari del seu naixement l'any 2020. Portarà per títol Llibertat. Entre el caos i l’ordre.

El cartell artístic comptarà amb l’Ensemble O Vos Omnes que, amb direcció de Xavier Pastrana, farà un programa basat en la música florentina de l’època de Girolamo Savonarola i la Foguera de les Vanitats. El col·lectiu artístic flamenc Graindelavoix farà el programa Monsters of Early Music, que parteix d’una cita d’E.T.A. Hoffmann que considera que Beethoven va articular una nova forma d’art musical, connectat amb la monstruositat o els que els alemanys anomenen Das Ungeheur. El programa intentarà aproximar-se a aquesta monstruositat a través de les arrels de la polifonia occidental.

Dos conjunts multi premiats participaran també al Llums d’Antiga 2020. El primer serà El Gran Teatro del Mundo, guanyador de l’EEEMERGING (Emerging European Ensembles) de Música Antiga, que desenvoluparà un programa que s’endinsarà en el món oníric a través de La vida es sueño de Calderón. L’altre, el Sollazzo Ensemble, ha rebut el Diapason d’Or, l’Editor’s Choice de Gramophone i el Choral & Song Choice del BBC Music Magazine amb el disc Parle qui veut, amb cançons moralitzants de l’Edat Mitjana. El presentaran al Festival.

Després del gran èxit assolit enguany, es comptarà novament amb el jove clavecinista Justin Taylor, que tornarà al Llums d’Antiga per mostrar la versatilitat del seu instrument amb obres d’Scarlatti, el Pare Soler i Ligeti.
Per commemorar el 350è aniversari del naixement del compositor italià Antonio Caldara, estretament vinculat a la ciutat de Barcelona, La Real Cámara i la soprano María Espada interpretaran un recull d’àries d’òperes a la major glòria del rei i a conceptes vinculats a ell com poder, ordre o sublimitat, que són l’eix central del text que conforma una de les seves grans òperes, Il più Bel Nome, estrenada a la Llotja de Mar de Barcelona l’any 1708.

Respecte als espais històrics on se celebraran els concerts, ja s’ha confirmat que per a la propera edició s’hi sumarà el monestir de Sant Pau del Camp, l’església del qual és la més antiga de Barcelona.

La temporada de Música de Cambra reuneix les tres gran escoles de quartet

A banda del gran capítol dedicat a Beethoven amb la marató de cambra, el quartet de corda serà un dels pilars de la temporada de Música de Cambra 2019-2020. Passaran per L’Auditori tres dels millors quartets del moment: l’Armida Quartett, el Calidore String Quartet i David Oistrakh String Quartet. Tots tres representants immillorables de les escoles de quartet americana, europea i russa, respectivament. A més del Quartet Casals, referent mundial del gènere i formació habitual a L’Auditori, que aportarà la seva visió dels darrers grans quartets de Wolfgang Amadeus Mozart en tres concerts que posaran el punt i final a la temporada.

També seran a L’Auditori artistes nacionals reconeguts més enllà de les nostres fronteres, com els músics del ]W[ Ensemble, provinents de l’Orquestra del Festival de Lucerna, amb qui s’inaugurarà la temporada, el trio dels destacats solistes Pablo Barragán, clarinetista, el pianista Juan Pérez Floristán i el violoncel·lista Andrei Ioniță o el trio liderat per la violinista Nicola Benedetti. A més del pianista Nikolai Lugansky i la finalització de dos dels cicles que s’han desenvolupat durant les tres darreres temporades: la integral dels quintets per a dues violes de Mozart amb el Cosmos Quartet i la sèrie Schubert Lied, en la qual hem pogut escoltar la integral dels lieder de Franz Schubert en la veu de joves talents europeus.

En el 30è aniversari de la seva mort, la temporada de Música de Cambra posarà l’accent en recuperar l’obra del compositor, pianista i teòric musical Josep Cercós.


El Festival Emergents Barcelona inicia un nou projecte educatiu i participatiu

El Festival Emergents de Barcelona arriba a la seva quarta edició plenament consolidat com l’espai més important de l’any en el qual podem descobrir els nous valors de la música nacional i internacional. En el marc temporal de nou dies, l’Emergents ofereix més de vint concerts amb 200 joves en totes les seves vessants: de la música antiga a la música de nova creació, del recital a la música de cambra, el concert per a solista i els grans conjunts vocals i instrumentals, així com el jazz i el flamenc local més destacat.
Entre els músics que participaran al Festival Emergents Barcelona 2020 destaquen La Jove Capella Reial de Catalunya, l’extraordinària violinista holandesa Noa Wildschut, de 18 anys, o la pianista Alexandra Dovgan, de 13 anys, apadrinada de Grigori Sokolov.
Com a novetat, en aquesta edició del Festival Emergents Barcelona s’inicia un projecte educatiu i participatiu en col·laboració amb la JONC i l’Associació de Conservatoris de Catalunya. Una selecció d’estudiants de música de grau mig de tot Catalunya tindran l’oportunitat de preparar-se i treballar una obra simfònica conjuntament amb la Jove Orquestra Nacional de Catalunya i sota la batuta del seu director Manel Valdivieso per presentar-la en concert a L’Auditori.
Els 140 joves músics escollits estrenaran una obra encarregada especialment per a l’ocasió. Enguany el compositor de l’obra serà el català Ferran Cruixent. El projecte també suposarà una experiència diferent pel públic que podrà assistir a l’assaig i viure en primera persona el muntatge de l’obra com a preàmbul del concert.


TARIFA PLANA 25

Una de les grans novetats de la temporada és el projecte Tarifa Plana 25, que té com objectiu atreure al públic més jove.

El concepte d’abonament tradicional es posa en dubte amb l’arribada de plataformes que ofereixen accés il·limitat a continguts gairebé inabastables, especialment en el món digital. Aquesta nova dinàmica de consum i d’entendre el valor de l’abonament ha arrelat amb força, especialment a les noves generacions.

L’Auditori, sensible a aquesta realitat, planteja un abonament per a menors de 25 anys, que consistirà en obtenir accés il·limitat als centenars de concerts que ofereix la casa amb una tarifa plana de 50 euros per temporada. Així, aquell que disposi d’aquest abonament, a partir de 48 hores abans de cada concert, podrà adquirir la seva entrada de forma gratuïta, sempre subjecte a disponibilitat, i accedir a una oferta que supera els 300 concerts, des de la música antiga, a l’electrònica.