Notícies

Lisi Andrés | 9 maig 2018

L’Auditori presenta la programació per la temporada 2018-2019 i estrena nova imatge creada per Frederic Amat

L’Auditori de Barcelona presenta el seu projecte artístic per la temporada 2018-2019. Una temporada que aprofundeix en la connexió entre els diferents cicles generant projectes transversals de gran envergadura.



Es consolida així el model iniciat fa cinc anys que posiciona L’Auditori com el centre de la música de Barcelona amb temporades estables de música simfònica, antiga, cambra, nova creació sonora, escenes, músiques modernes, jazz i una gran oferta per a públic escolar i familiar. Totes elles inclouen importants col·laboracions internacionals, artistes de primer nivell i diverses estrenes i encàrrecs i doten l’equipament d’una identitat pròpia dins l’ecosistema musical del país. Concretament, la propera temporada gaudirem a L’Auditori de 16 estrenes mundials, 19 estrenes nacionals i 14 encàrrecs. Seguint amb aquesta voluntat d’establir connexions, L’Auditori estrena nova imatge que signa el reconegut artista plàstic Frederic Amat. Amat ha creat una sèrie pictòrica que reforça el relat de cada una de les temporades de L’Auditori inspirant-se en els símbols i les grafies pròpies de l’escriptura musical.

Els millors conjunts europeus visiten la temporada de Música Antiga
Jordi Savall inaugurarà la temporada amb la seva Capella Reial de Catalunya. Sota el nom d’El so original, Savall interpretarà obres mestres de grans noms del repertori barroc i clàssic, com Juditha Triumphans d’Antonio Vivaldi, la Passió segons Sant Mateu de Johann Sebastian Bach i la integral de les simfonies de Ludwig van Beethoven que culminarà el 2.020 coincidint amb el 250 aniversari del seu naixement.
Els grans conjunts internacionals ompliran la Sala 1 Pau Casals. Aquesta temporada ens visitaran alguns dels millors conjunts d’Europa començant per la italiana Accademia Bizantina que representarà Marc’Antonio e Cleopatra de Johann Adolph Hasse, un dels compositors escènics més importants del segle XVIII. Per interpretar els papers de Marc Antoni i Cleopatra, l’Accademia Bizantina convida dues de les veus més destacades del moment: la de la contralt francesa Delphine Galou i la del jove contratenor Valer Barna Sabadus. La temporada serà testimoni de dos importants debuts a Barcelona, el dels britànics Arcangelo que ens portaran el magnífic Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi i el dels francesos Ensemble Pygmalion que interpretaran els emocionants motets de Johann Sebastian Bach als volts de Nadal. Un dels programes més suggerents és el que ens acostarà el formidable RIAS Kammerchor alemany en què l’antiga dialogarà amb la contemporània en un concert sense precedents amb el Rèquiem de Tomás Luis de Victoria i l’estrena mundial del Rèquiem de Bernat Vivancos.
Un altre projecte de casa, el Bach Zum Mitsingen, ens aproparà al tresor de les cantates de Johann Sebastian Bach amb la soprano austríaca Miriam Feuersinger i els participants de la Beca Bach.

Neix el Festival Llums d’Antiga: dues setmanes de concerts singulars en espais històrics de la ciutat amb artistes de primera línia
La primera edició del Festival Llums d’Antiga se celebrarà del 5 al 16 de febrer i es faran concerts a la capella de Santa Àgata, a la basílica de Sant Just i Sant Pastor, a la basílica de Santa Maria del Pi i la Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori. La programació, que ens aproparà els repertoris més llunyans i posarà llum a les partitures oblidades del passat, gira entorn a dos fils argumentals: “l’état c’est moi”, amb Lluís XIV i l’absolutisme monàrquic i la Reforma de Luter.
La basílica de Sant Just i Sant Pastor i el seu orgue recentment restaurat seran els amfitrions del concert inaugural que proposa un diàleg entre l’organista Juan de la Rubia i el poeta Manuel Forcano. A Una nit amb el Rei Sol, de la Rubia improvisarà sobre textos de l’època que relaten la gran celebració organitzada per Lluís XIV en motiu d’una victòria militar. La programació inclou altres perles del repertori de la cort de Lluís XIV com el concert que Jean Rondeau dedicarà a François Couperin, el que Lina Tur i Kenneth Weiss oferiran al voltant de la compositora Elisabeth Jacquete de la Guerre o el que ens permetrà descobrir Justin Taylor, figura revelació del clavicèmbal, sobre la saga de músics de la Família Forqueray.
La línia luterana la dibuixarà Vox Luminis, un dels conjunts vocals de referència indiscutible a centre Europa, amb el seu programa dedicat a la Reforma a la Basílica de Santa Maria del Pi; i el quartet Alternative History, qui presentarà un dels seus darrers enregistraments amb ECM dedicat al compositor Josquin Desprez, de qui Luter en va ser un gran admirador.
El festival el completen l’Accademia del Piacere i Núria Rial, amb un programa dedicat a Sebastian Durón, segurament el compositor espanyol més significatiu de la música escènica de l’època. Durón va haver de deixar el lloc d’organista de la Capella Reial de Carles II després d’haver donat públicament suport a l’Arxiduc Carles d’Àustria durant la Guerra de Successió qui va perdre davant del candidat borbònic, Felip V.

Janine Jansen, Emmanuel Pahud i Ian Bostridge a la temporada de Cambra
La temporada de música de cambra acollirà recitals de solistes de renom internacional com el flautista Emmanuel Pahud, els violinistes Janine Jansen i Chad Hoopes o el pianista Lars Vogt, amb qui iniciem un projecte al voltant del gran repertori pianístic. Gaudirem d’obres de gran qualitat com els Quintets per a cordes de Wolfgang Amadeus Mozart amb l’Apollon Musagette Quartet, les Variacions Goldberg en la versió del ja anomenat Lars Vogt o el magistral Divertimento en Mi bemoll major també de Mozart a càrrec del supertrio Sepec- Zimmermann-Queyras. I serem testimonis de projectes de llarg recorregut com la sèrie Schubert Lied o la visita de Pablo Heras-Casado al capdavant de la Mahler Chamber Orchestra per a enregistrar la música de Manuel de Falla o la col·laboració entre el pianista Brad Mehldau i el tenor Ian Bostridge en un cicle de cançons compost expressament per a l’ocasió.
Com a promotor de propostes musicals elaborades braç a braç amb els intèrprets, L’Auditori presentarà
el Quartet Casals acompanyat enguany del pianista Alexander Melkinov per oferir el mític Quintet amb piano de Johannes Brahms que poques vegades es pot escoltar en directe. En la mateixa línia gaudirem del projecte Orquestra Da Camera, formada per membres dels principals quartets estatals i que inaugurarà la temporada.
L’Auditori, com a equipament públic vinculat al seu entorn més proper, també promou projectes propis de la mà dels millors artistes nacionals com ho són el Trio Arriaga amb qui tancarem la temporada o Josep Colom que ens acostarà la Música Callada de Mompou i col·labora en la recuperació del patrimoni musical català, amb el Trio Pedrell i l’obra inèdita de Robert Gerhard.

Festival Emergents Barcelona: l’espai més important on descobrir els joves talents nacionals i internacionals
Per tercer any consecutiu L’Auditori presenta el Festival Emergents. Durant una setmana, L’Auditori ofereix una vintena de concerts i presenta un centenar de joves talents de la clàssica i el jazz que es convertiran en les estrelles del futur.
En aquesta edició es consolida el projecte de la Jove Capella Reial de Catalunya que inaugurarà el festival dirigit per Lluís Vilamajó. Una de les grans novetats d’Emergents és la integració de la JONC (Jove Orquestra Nacional de Catalunya) com a instrument en residència, oferint dos ambiciosos projectes. El primer serà un concert a la Fabra i Coats en què el compositor Fritz Hauser farà un treball amb els joves músics partint de dues de les seves obres sense partitura i disposant els músics entre el públic. El segon, un concert de format simfònic tradicional a la Sala 1 de L’Auditori en què es presentaran el guanyador del Premi Maria Canals, Levon Avagyan i la violinista Sara Cubarsi que ha estat seleccionada en un concurs que realitzat entre els membres i exmembres de la JONC.
El Festival segueix oferint debuts amb les dues formacions residents a L’Auditori, l’Orquestra Simfònica i Nacional de Catalunya (OBC) i la Banda Municipal de Barcelona, dedica una jornada al quartet de corda co-comissariat amb Jonathan Brown, presenta els ECHO Rising Stars i ofereix un focus dedicat al talent del país.

Sampler Sèries i Escenes, l’aposta de L’Auditori per la nova creació
Les Sampler Sèries posen al centre de la temporada el compositor convidat Manuel Rodríguez Valenzuela de qui s’estrenaran dues obres encàrrec.
Com és habitual, la programació de Sampler Series oferirà una visió molt oberta de les músiques de
nova creació. Gaudirem de projectes d’improvisació lliure amb referents internacionals indiscutibles com Nate Wooley Quartet, i d’un dia dedicat íntegrament als sintetitzadors modulars amb tres pesos pesants del gènere: Thomas Lehn, Thomas Ankersmit i K. Fullerton Whitman. Destaquen també un concert dedicat al nou repertori vocal amb el conjunt anglès Exaudi, un dels actuals referents en l’àmbit de la nova creació, i una sessió per a electrònica i vídeo a càrrec del músic alemany Frank Bretschneider i del videoartista Pierce Warnecke.
El focus internacional d’enguany anirà dedicat a Berlín. Un projecte de llarg recorregut que girarà entorn al reconegut compositor i director Enno Poppe.
Aquesta temporada tornarà a visitar Sampler Sèries l’extraordinari Quartet Diotima, que presentarà
quartets del compositor alemany Helmut Lachenmann i del català Joan Magrané amb l’estrena mundial de la seva nova obra encarregada per L’Auditori.

Pel què fa a Escenes, la programació que posa en diàleg la música en directe amb les arts escèniques, aquesta temporada l’espectacle inaugural farà pujar a l’escenari l’artista plàstic que ha donat vida a tota la imatge de L’Auditori: Frederic Amat. I ho farà acompanyat dels artistes sonors cabosanroque d’un
tercer element que aportarà moviment en escena que encara no es pot desvetllar. Escenes també ha convidat la companyia ATRESBANDES a treballar amb el Brossa Quartet de Corda i el musicòleg Jordi Alomar. El punt de partida d’aquesta trobada és Xostakóvitx i el recorregut reflexiona sobre la censura en la música i l’art en general. El tercer projecte d’Escenes 2018-2019 posarà en diàleg l’Ensemble Topogràfic, liderat per la ballarina i coreògrafa Anna Hierro, amb el músic Xavi Lloses i el col·lectiu d’artistes multidisciplinari nuvoläris. Junts treballaran en una producció que es podria definir com una macro instal·lació viscuda i ballada. Escenes presentarà conjuntament amb l’OBC la producció escènica de l’Agrupación Señor Serrano, amb la Novena de Beethoven. Una proposta que es planteja com una reflexió crítica de l’Europa actual.

Jazz Sessions dedica el Retrat d’Artista a Brad Mehldau i celebra els 50 anys del Festival de Jazz
L’Auditori consolida les Jazz Sessions amb una programació estable que supera la vintena de concerts durant l’any. Dins les Jazz Sessions, L’Auditori aposta per la nova creació i pels encàrrecs a través dels Revisitings que ofereixen una nova mirada al repertori clàssic o a enregistraments imprescindibles de la història de la música passant-los pel prisma del jazz. Aquest any protagonitzaran els Revisitings el saxofonista Gianni Gagliardi, qui treballarà la música de Claude Debussy en la commemoració del centenari de la seva mort; la relectura de la Suite Iberia d’Isaac Albéniz amb una big band de luxe liderada pel mestre Lluís Vidal; i la revisitació en clau jazz del Dark Side of the Moon de Pink Floyd. Inaugurarem el Retrat d’Artista 2018-2019 amb una de les actuals figures mundials del jazz, el pianista i compositor Brad Mehldau amb dos importants projectes. El primer forma part d’un ambiciós coencàrrec en que L’Auditori es posa al costat d’institucions tant rellevants com Los Angeles Philharmonic, la Philharmonie de Luxembourg o el London Jazz Festival. L’encàrrec consisteix en un concert per a piano que estrenarà l’OBC. Obrirà el programa, la Suite de l’oscaritzada pel·lícula There Will be Blood de Paul Thomas Anderson i amb música del guitarrista de Radiohead Jonny Greenwood, que continuarà amb un solo de Mehldau i culminarà amb l’estrena del seu concert per a piano i orquestra. El seu retrat es completarà amb un concert en que l’endemà d’haver-se estrenat al Wigmore Hall de Londres, interpretarà amb el tenor Ian Bostridge el cicle de cançons que ell especialment ha dedicat al tenor.
Durant la tardor L’Auditori se sumarà a la celebració del 50è aniversari del Festival Internacional de Jazz de Barcelona, del qual produirà i acollirà diversos concerts.


Sit Back, el plaer d’escoltar pop

L’encarregat d’obrir el Sit Back 2018-2019 serà el cantautor estatunidenc Damien Jurado. El músic de Seattle arribarà al Sit Back de la mà de L’Afluent en el marc de la gira que el portarà també a Madrid i València. A L’Auditori, el podrem escoltar amb format de banda presentant el seu proper disc The Horizon Just Laughed, publicat el 4 de maig.

La segona col·laboració serà amb l’In-Edit Festival de Cinema Documental Musical de Barcelona mitjançant el projecte Indiamore de l’artista Chassol amb el qual celebrarem també els 50 anys del Festival de Jazz de Barcelona. A Indiamore, Chassol viatja a les ciutats índies de Calcuta i Benarés, de les quals extreu ambients, sonoritats i músiques que tradueix i elabora amb la seva banda i que converteix en un disc i un documental imprescindibles que es podran escoltar i veure a L’Auditori. La resta de programació de la temporada 2018-2019 s’anunciarà els propers mesos.

Amb la segona edició del cicle Sit Back, L’Auditori potencia les músiques modernes en un format que prioritza les propostes artístiques i la qualitat de l’experiència del concert i treballa conjuntament amb els principals promotors de músiques modernes de la ciutat.

L’OBC i la Banda Municipal estrenen concert amb el Servei Educatiu de L’Auditori

El Servei Educatiu estrena aquesta temporada dos nous concerts amb les dues formacions residents a L’Auditori: L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i la Banda Municipal de Barcelona. A la nova proposta per a públic escolar i familiar L’OBC balla Ravel. Basat en Ma mère L’Oye sis ballarins dirigits pel coreògraf Antonio Ruz seran els encarregats de guiar-nos en aquest viatge musical i en moviment. A través del ballet Ma mère l’Oye de Ravel, ens aproparem al món de l’orquestra simfònica i els seus instruments. Un projecte que es fa en coproducció amb l’Orquestra Nacional de Lille, dins del projecte de cooperació europea Music Up Close Network. En el cas de la Banda Municipal el nou concert porta per títol Banda Ampla. Partint de la mateixa idea que la Guia d’orquestra de Benjamin Britten, Banda Ampla proposa una Guia de banda per a joves composta per Joan Albert Amargós, amb direcció escènica de Xavier Albertí i direcció musical de la subdirectora de la Banda, Beatriz Fernández.
La Cantània, el projecte estrella del Servei Educatiu pel qual cada temporada passen 50.000 nens i nenes anirà dedicada al poeta d’avantguarda Joan Brossa coincidint amb la celebració del seu centenari. A de Brossa partirà d’una combinació de poemes de Joan Brossa i un fil argumental escrit per Marta Gil que ens anirà descobrint la mirada poètica de l’artista amb música d’Eduard Iniesta.
El Servei Educatiu ofereix prop d’una vintena de concerts diferents per a públic familiar i escolar que van estretament vinculats a la resta de programacions de L’Auditori. Títols com Setze Cordes, Händel & Friends, Històries elèctriques, Pica-So, Planeta Clarinet, Els nous colors del metall, Sona Bach o Ma, me, mi... Mozart! faciliten la descoberta dels diferents gèneres musicals des dels primers anys de vida.
A més, amplia cada vegada més la seva oferta d’activitats per a adults consolidant un projecte que permet a públic de totes les edats gaudir i familiaritzar-se amb l’escolta de la música en directe.

Descarrega’t vídeo de Temporada i del Festival Llums d’Antiga

Descarrega’t dossier de premsa

Descarrega’t fotografies d’Antiga, Cambra, Emergents, Sampler Sèries, Escenes, Sit Back, Jazz Sessions, Servei Educatiu.