COVID-19. Mesures de Seguretat per accedir a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Notícies

Aleix Palau | 30 de juliol 2021

L’Auditori de Barcelona finalitza la temporada 20-21 fent front a la pandèmia i apostant per la digitalització

L’Auditori de Barcelona finalitza la seva temporada 2020-21 havent celebrat 266 concerts i acollit 100.000 espectadors. Una temporada en la que ha fet front a la pandèmia alçant-se com una de les poques sales del món en oferir una temporada completa de concerts amb figures de renom internacional. A més, L’Auditori ha fet una passa endavant en la seva digitalització i ha presentat L’Auditori Digital, la primera plataforma de concerts en streaming i sota demanda de l’estat.

L’Auditori de Barcelona finalitza la temporada 20-21 fent front a la pandèmia i apostant per la digitalització

La temporada 2020-21 ha suposat la posada en marxa d’una nova etapa artística de L’Auditori de Barcelona, que lidera Robert Brufau, amb una programació en forma de trilogia dissenyada a partir d’un relat artístic que, per primera vegada, uneix totes les programacions de la casa i s’inspira en un cicle vital de tres fases, representat per un procés de gènesi (Temporada 20-21: Creació), desenvolupament (Temporada 21-22: Amor-odi) i final (Temporada 22-23: Mort o retorn).

D’aquesta manera, amb la Creació com a tema central de la temporada, la programació va donar el tret de sortida durant el mes setembre amb un format que repartia els concerts en tres trimestres, per tal de poder adaptar l’oferta als possibles canvis condicionats per la pandèmia.

La primera novetat va ser que el públic va poder tornar a les sales de L’Auditori després de mig any d’absència i de concerts enregistrats a porta tancada. És així com la temporada va arrencar amb la primera Biennal Internacional de Quartets de Barcelona, una iniciativa del Quartet Casals cocomissariada amb L’Auditori de Barcelona i que va consistir en una trobada de quatre dies amb algunes de les formacions més destacades de l’actualitat.

L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya va començar la temporada a l’octubre i, en la seva aposta per la normalització de les directores d’orquestra a les sales de concert, ha convidat vuit batutes femenines de gran rellevància internacional, com Gyedré Slekyte, Shiyeon Sung, Anja Bihlmaier o Marta Gardolińska. Entre els directors masculins cal destacar noms veterans, com el de Juanjo Mena i Ludovic Morlot, i figures emergents que estan conquistant els principals escenaris europeus, com Nuno Coelho o Duncan Ward, a més d’un gran nombre de solistes, com Emmanuel Pahud, Varvara, Javier Perianes, Narek Hakhnazaryan o Antoine Tamestit. A més, aquesta temporada ha nascut un festival vinculat estretament a l’OBC, el Festival Mozart Nits d’Estiu, una nova cita per gaudir de la música de Mozart i els seus contemporanis amb batutes i solistes especialitzats. Enguany s’han fet dos concerts a L’Auditori i un al Palau de la Música Catalana que han comptat amb la direcció d’Andrea Marcon, Laurence Equilbey i Jonathan Cohen i els solistes Albert Cano-Smit, Daniel Ottensammer i Rosanne Philippens.

En el marc orquestral, cal destaca també la visita, al gener de 2021, de l’Orquestra del Teatre Mariinsky, encapçalada per Valéry Gergiev i amb Alexei Volodin al piano. Es tractava de la primera gran orquestra internacional que visitava Barcelona des de l’inici de la crisi sanitària.

La Banda Municipal també ha realitzat la seva temporada amb la normalitat permesa per la pandèmia, fent concerts a L’Auditori i també a la ciutat amb directors com el titular de la formació, José R. Pascual-Vilaplana, els sotsdirector de la formació, Carlos Ramon, i batutes convidades com Salvador Brotons o Philippe Bach.

En el marc de la Música Antiga, cal destacar els concerts de Jordi Savall, que va oferir grans obres del repertori, com la Missa en si menor de Bach, i també de Les Musiciens du Louvre amb la soprano Emoke Barath i la direcció de Francesco Corti. A més, L’Auditori va celebrar una nova edició, la quarta, del Festival Llums d’Antiga, consolidat ja com una de les cites imprescindibles pels amants d’aquesta música. Amb les localitats exhaurides per als cinc concerts, el Festival Llums d’Antiga es va celebrar entre la Capella de Santa Àgata i el monestir de Sant Pau del Camp i va rebre formacions de referència internacional com Nevermind, l’Ensemble Gilles Binchois i les veus de Hana Blaziková i Roberta Invernizzi.

Seguint amb els festivals, el Festival Emergents Barcelona, la gran trobada amb el nou talent musical nacional i internacional que es fa a Catalunya, va acollir durant quatre dies formacions de cambra i vocals, solistes amb la Banda i l’OBC i músics de jazz que van omplir les sales de L’Auditori amb el present i el futur de la música, com és el cas de la prodigiosa pianista russa Alexandra Dovgan, protegida de Sokolov.

A la temporada Sit Back hem pogut veure els concerts de Nico Roig, Lina & Refree i Za! & La Transmegacopla i en l’apartat Sessions de Joana Gomila, Revisiting The Godfather, Los Aurora, Lluc Casares Septet, Alba Molina i Joselito Acedo, Álvaro Torres Trio i Philipp Gropper.

El cicle Escenes ha portat aquesta temporada el títol de Dones i Creació i és una coproducció de L'Auditori i el Festival Grec. Tanit Plana i Alba Pujol han signat dues propostes trencadores que exploren la creació des de l'òptica de la dona i que es completaran amb l'espectacle de Marina Herlop que es podrà veure el mes de setembre.  

La creació més avantguardista, dins de les Sampler Sèries, ha presentat figures com els compositors Pablo Carrascosa i Alfredo Costa Monteiro i ha dedicat un concert al pare de l’electroacústica, Karlheinz Stockhausen.

I dels grans músics als més petits, ja que enguany s’ha celebrat una nova edició de Cantània, amb l’obra titulada Virtual, escrita per Òscar Peñarroya i Cèsar Aparicio. Gairebé 13.000 nens s'han sumat al gran projecte educatiu de L'Auditori en la que ha estat una de les propostes participatives infantils més destacades que s'han fet a nivell mundial durant la pandèmia. A més, el Projecte Educatiu de L'Auditori ha estrenat l'espectacle familiar i escolar Ullsclucs, en coproducció amb la Fira Mediterrània de Manresa, que ha recuperat música tradicional catalana i va exhaurir localitats en tots els passis. 

Una seixantena de concerts d’aquesta temporada s’han pogut seguir en directe a través de L’Auditori Digital, la plataforma online de L’Auditori, un espai audiovisual que, en menys d’un any, ha fet arribar la temporada de L’Auditori a televisions, mòbils i tauletes dels cinc continents i que ha superat els 3.500 subscriptors.

Una bona mostra d’allò que passa a L’Auditori ha viatjat, gràcies a L’Auditori Digital, a Nova Zelanda, França, Estats Units o Japó –per citar alguns països– internacionalitzant un projecte artístic que des de Barcelona parla al món. També han viatjat a través de la xarxa els compositors i artistes que conformen el patrimoni musical català, així com les estrenes i els encàrrecs que han vist la llum per primera vegada a L’Auditori. Més enllà de creuar fronteres internacionals, l’aposta pel digital ha trencat també barreres més properes i s’ha convertit en una eina que garanteix l’accessibilitat a l’equipament i als seus continguts. D’aquesta manera, les escoles han pogut gaudir dels projectes educatius a les aules a través de la plataforma i complementar l’aprenentatge amb tots els materials didàctics (partitures, coreografies, tutorials…) disponibles al canal, però també les persones que tenien dificultats per desplaçar-se han pogut viure la música en directe encara que fos des de la distància.

Paral·lelament, dins de la plataforma, el segell discogràfic de L’Auditori dona cabuda als enregistraments d’estudi que es fan a la casa, ja sigui dels cossos estables - l’OBC i la Banda - com dels àlbums del Projecte Educatiu, el Museu de la Música i altres propostes de L’Auditori.

Anar al principi