Kazushi Ono està convençut que la música té el poder d’acostar les persones.

KAZUSHI ONO

· Director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya
· Director musical de la Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra
· Director artístic del New National Theatre Tokyo


L’estil interpretatiu de Kazushi Ono, tranquil i pausat, traspua una actitud oberta i receptiva, alhora que li permet consolidar el seu domini absolut de la música. Quan dirigeix, transmet missatges complexos amb gestos expressius fluids i una saviesa nodrida per la seva passió inesgotable per fer música amb els altres i explorar-la. Després de la feina acostuma a relaxar-se tornant a tocar passatges del programa de la vetllada al piano. En poques paraules, la música ha estat el motor essencial de la seva vida des de la infantesa.

Com a director musical de la Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra i de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Kazushi Ono, que ocupa també el càrrec de director artístic del Nou Teatre Nacional de Tòquio, gaudeix d’una posició privilegiada des de la qual encomana moltes obres i projectes nous, cosa que ha fet amb molt d’èxit. Entre aquestes obres i projectes hi ha l’èxit orquestral Hibiki, de Mark-Anthony Turnage, que es va estrenar al Suntory Hall abans de participar als Proms de la BBC, i el plaer musical del japonès Akira Nishimura, la nova òpera Asters. Com a membre del comitè cultural dels Jocs Olímpics de 2020, Kazushi Ono va proposar presentar Turandot l’estiu del 2019 amb Alex Ollé com a director i l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya al fossat. Aquesta és la primera actuació d’un projecte operístic internacional de dos anys de durada dirigit per Kazushi Ono i desenvolupat per la Tokyo Bunka Kaikan i el Nou Teatre Nacional de Tòquio que exhibeix la vida cultural japonesa en vigílies dels Jocs Olímpics i Paralímpics de 2020.

La flexibilitat musical de Kazushi Ono fa que estigui sol·licitat constantment arreu del món. La seva fama consolidada en l’àmbit operístic l’ha portat a dirigir orquestres com ara la Hallé Orchestra, la BBC Symphony Orchestra, l’Orchestre de Paris, l’Orchestre Philharmonique de Radio France, l’Orchestre de la Suisse Romande i la Houston Symphony Orchestra, on la seva aclamada actuació «es va traduir en un concert de primer ordre impregnat d’emocions fortes, d’una bellesa fràgil i d’una grandesa panoràmica». Entre les seves actuacions operístiques recents hi ha Jeanne d’Arc au bûcher (Joana d’Arc a la foguera), de Honegger (dirigida per Castellucci); la seva última producció com a director principal de l’Opéra National de Lyon, que es recuperarà aquesta temporada a la Monnaie; la lloada creació de Herrmann, Der Mieter (El llogater), estrenada a l’Òpera de Frankfurt, i l’obra The Fiery Angel, de Prokofiev, interpretada a Varsòvia i al Festival d’Ais de Provença (sota la direcció de Treliński).

Del 2008 al 2017, Kazushi Ono va ocupar el càrrec de director principal a l’Opéra National de Lyon, un període durant el qual va obtenir reconeixement internacional amb interpretacions emblemàtiques d’obres com ara The Gambler, de Prokofiev; Lulu, de Berg, i Parsifal, de Wagner. Abans de treballar a Lió, Kazushi Ono havia estat director musical del Reial Teatre de la Monnaie durant sis temporades marcades per un gran èxit, on va agafar el relleu del director Antonio Pappano. Després de la seva trajectòria com a director principal a Lió, va ser condecorat amb la insígnia d’oficial de les Arts i les Lletres per la ministra de Cultura francesa Françoise Nyssen, un altre títol honorífic més que s’afegeix al prestigiós Premi Asahi, que li havien concedit el gener de 2015 per la seva contribució a la societat japonesa. Aquest premi és un reconeixement per a les persones que han contribuït àmpliament al desenvolupament i el progrés de la cultura i la societat japoneses.

www.kazushiono.com

JAN WILLEM DE VRIEND

· Director principal de la Residiente Orkest de la Haia
· Principal Director convidat de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya


El passat 29 de juliol, Jan Willem va dirigir l’OBC al Concertgebouw d’Amsterdam.

L’holandès Jan Willem de Vriend és el principal director convidat de l’OBC, a més del director principal de la Residentie Orkest de la Haia.

De 1982 a 2015 va ser director artístic i violinista del Combattimento Consort Amsterdam, conjunt que ell mateix va fundar i que va aconseguir molts èxits, especialment amb obres poc conegudes dels segles XVII i XVIII i del repertori clàssic neerlandès d’avantguarda.

Entre les orquestres amb les quals ha col·laborat es troben la Philharmonie Zuidnederland, l’Orkest van het Oosten, la Rotterdams Philharmonisch Orkest, la National Orchestra of Flanders, l’Orchestre National de Lille, la Konzerthaus Orchester Berlin, l’NDR Orchester, la Philharmonie Stuttgart, la WDR Orchester, la Tonhalle Orchester, la Bergen Philharmonic i la Melbourne Symphony Orchestra. És destacable també la seva participació en òperes basades en obres de Monteverdi, Händel, Telemann, Bach, Gassmann o Mozart i dirigides per la directora escènica Eva Buchmann, amb les que ha girat per tota Europa i Amèrica.