Notícies

Aleix Palau | 8 octubre 2019

Jordi Savall inaugura la temporada de Música Antiga de L'Auditori amb la segona entrega de la integral de simfonies de Beethoven

Le Concert des Nations i el seu fundador interpreten la Tercera i la Cinquena de Beethoven amb tècniques i instruments d’època. El 10 d'octubre a les 20 h a la Sala 1 Pau Casals de L'Auditori. La integral de les simfonies de Beethoven es completarà a L'Auditori durant la temporada 2020-21.

El mestre Jordi Savall està dirigint per primera vegada les nou simfonies de Beethoven a L'Auditori, un projecte que va començar el passat 7 de juny i que s'estendrà fins la temporada 2020-21.

Després de l'èxit del primer concert, el dia 10 d'octubre és el torn de gaudir de la Tercera i la Cinquena de Beethoven. Dues obres icòniques de la història de la música que Savall ens aproparà de la mà de Le Concert des Nations i amb Jakob Lehmann com a concertino.

Les nou simfonies de Ludwig van Beethoven són una de les obres cabdals de la música de tots els temps. Escrites entre 1799 i 1824, van deixar una influència mai vista en la música del seu temps i són la base sobre la qual es fonamentaria la música simfònica dels segles XIX i XX.


Savall i la simfonia Heroica, 25 anys de relació

L’any 1994, Jordi Savall va enregistrar la Tercera Simfonia, coneguda com a Heroica (un àlbum reeditat el 2016 per Alia Vox). Després d’aquesta versió de gran color i dramatisme, considerada una de les interpretacions més belles que s’han realitzat amb instruments d’època, Beethoven ha quedat absent de la discografia del mestre català.

Aquest concert es tracta, doncs, d’un esdeveniment únic per escoltar de forma pionera el redescobriment del romanticisme que ret homenatge a la «revolució» beethoveniana i el retorn de Savall a aquesta simfonia.

Una interpretació basada en la recuperació històrica, el tempo i el discurs musical de Beethoven, que Jordi Savall i Le Concert des Nations ens proposen, per commemorar els 250 anys del naixement d’un dels genis més extraordinaris de la cultura musical europea.

Acadèmia Beethoven 250 la integral de les simfonies de Beethoven 2019 - 2020


El projecte europeu Acadèmia Beethoven 250 per celebrar el naixement d’un dels genis més extraordinaris de la cultura musical europea, desenvoluparem el projecte per realitzar un treball d’investigació i d’interpretació sobre la integral de les 9 simfonies repartides en 4 grans acadèmies.

2019
Primavera 1a Acadèmia: Simfonies 1, 2 i 4 (finalitzada)
Tardor 2a Acadèmia: Simfonies 3 i 5

2020
Primavera 3a Acadèmia: Simfonies 6 i 7
Tardor 4a Acadèmia: Simfonies 8 i 9

Aquest treball el desenvoluparà un important equip dirigit per mi mateix i constituït pels millors professionals que actualment estan especialitzats en els instruments d’època i el repertori: el konzertmeister Jakob Lehmann, i l’assistència del nostre concertino Manfredo Kraemer, juntament amb el nucli central dels músics professionals de Le Concert des Nations (que el 2019 celebren els 30 anys d’existència!), enriquit per la incorporació dels millors joves músics professionals d’avui, els quals van ser seleccionats a la tardor de 2018 (per les Acadèmies de 2019) i a la primavera de 2019 (per les Acadèmies de 2020). Sobre un total de 55 participants, tindrem entre un 60% i un 75% de professionals de Le Concert des Nations i entre un 25% i un 30% de joves professionals. La convocatòria d’aquesta prova per les diferents Acadèmies es va fer abans de l’estiu de 2018.

Cada Acadèmia es realitzarà en dues etapes de sis dies:
•La primera amb classes magistrals i assajos preparatoris
•La segona, un mes o 3 setmanes més tard, amb el treball d’assajos finals.

Tot el treball de les Acadèmies i les Classes magistrals s’enregistrarà (àudio i vídeo) per ulteriors difusions pedagògiques. Cada una de les Acadèmies culminarà amb concerts en sales i les institucions col·laboradores seran coproductores del projecte. De moment comptem amb: La Saline Royale d’Arc et Senans (lloc de residència de l’orquestra Le Concert des Nations), la Philharmonie de París, L’Auditori de Barcelona, la Fundació Centre Internacional de Música Antiga (de Barcelona), la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Actualment estem negociant amb altres institucions europees a Alemanya, Àustria, Portugal, Itàlia, Polònia i Hongria.

La difusió dels concerts es farà no només en les importants sales mencionades i per al públic habitual, sinó que també volem presentar aquests concerts en els barris, ciutats, teatres o espais públics en els que aquest tipus de música no hi arriba mai.

Estratègia i prioritats del projecte
•Recuperació del Patrimoni musical europeu a través de la investigació i la interpretació renovada, feta amb instruments originals de l’Orquestra del segle XIX.
•Transmissió d’una cultura musical, intangible però essencial per les noves generacions, gràcies a més de 50 anys d’experiència, d’investigació i de reflexió musical.
•Circulació transnacional d’obres mestres musicals.
•Mobilitat transnacional de músics professionals i de joves professionals.
•Desenvolupament de nous públics (més joves) en les sales importants.
•Desenvolupament també d’altres públics en nous emplaçaments marginals o poc utilitzats.
•El valor afegit europeu es destaca per la gran diversitat nacional dels músics que formen part de l’orquestra Le Concert de Nations (francesos, espanyols, italians, alemanys, belgues, portuguesos, austríacs, holandesos, argentins, etc.) i la difusió al món d’un patrimoni musical essencialment europeu com en aquest cas amb les Simfonies de Beethoven.
•Tota l’acció pedagògica i de creació musical serà difosa on-line i gravada i publicada en CD i DVD per obtenir una màxima difusió.
•Realització de la interpretació de les 9 Simfonies de Beethoven a partir de las informacions del tempo, de l’articulació, de la dinàmica i del domini dels instruments de l’època que permetran el descobriment d’un Beethoven realment «revolucionari».

Text de Jordi Savall
Director artístic