SÍLVIA LANAO
(Girona, Espanya 1995)

Aigua

(2025) – Estrena mundial, obra encàrrec de L’Auditori (Text de Sílvia Lanao) – 10′

Cor participatiu i Coral Cantiga

DMITRI XOSTAKÓVITX
(Sant Petersburg, Rússia 1906 – Moscou, Rússia 1975)

Concert per a violoncel i orquestra n. 1, op. 107

(1959) – 28’

Allegretto
Moderato
Cadenza
Allegro con moto

Zlatomir Fung, violoncel

PAUSA 20’

NIKOLAI RIMSKI-KÓRSAKOV
(Tikhvin, Rússia 1844 – Liubensk, Rússia 1908)

Schéhérazade, op. 35

(1888) – 47’

El mar i el vaixell de Simbad (Largo e maestoso – Allegro non troppo)
La llegenda del Príncep Kalendar (Recitativo Lento – Andantino – Allegro molto)
El jove príncep i la princesa (Andantino quasi allegretto)
Festival a Bagdad. El mar. Naufragi contra les roques coronades per un guerrer de bronze (Allegro molto)

Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya

Zlatomir Fung, violoncel

COR PARTICIPATIU (del projecte canta amb l’obc)

CORAL CANTIGA

Montserrat Meneses, direcció coral

Marta Gardolinska, direcció

PRIMERS VIOLINS Vlad Stanculeasa, concertino / Maria Florea*, concertino associada invitada / Paula Banciu / Sarah Bels / Walter Ebenberger / Ana Galán / Zabdiel Hernández / Lev Mikhailovskii / Katia Novell / Ivan Percevic / Anca Ratiu / Jordi Salicrú / Pau Andreu* / Laura Custodio* / Andrés Fernández de Mera* / Daniel Gil* · SEGONS VIOLINS Christo Kasmetski*, solista invitat / Emil Bolozan, assistent / Jana Brauninger / Alzy Kim / Mireia Llorens / Melita Murgea / Laura Pastor / Ícar Solé / Robert Tomàs / Montserrat Boira* / Anna Castellani* / Natalie Dentini* / Octavi Martínez* / Arturo Seijo* · VIOLES Noemí Fúnez, assistent / Carolina Úriz*, assistent invitada / / David Derrico / Josephine Fitzpatrick / Franck Heudiard / Sophie Lasnet / Jennifer Stahl / Andreas Süssmayr / Adrià Trulls / Federica Cucignatto* / Claudia García* / Oreto Vayá* · VIOLONCELS Audun Sandvik*, solista invitat / Blai Bosser, assistent / Irene Cervera / Lourdes Duñó  / Vincent Ellegiers / Elena Gómez / Lluc Pascual / Jean-Baptiste Texier / Núria Comorera* / Laura Isbert* · CONTRABAIXOS Christoph Rahn, solista / Matthew Nelson / Jonathan Camps / Apostol Kosev / Neus Camps* / Gerard Dalmau* / Noemí Molinero* / Nil Moreno* · FLAUTES Francisco López, solista / Beatriz Cambrils / Ricardo Borrull, flautí · OBOÈS Dolors Chiralt, assistent / José Juan Pardo / Disa English, corn anglès · CLARINETS Josep Fuster, assistent / Francesc Navarro / Alfons Reverté, clarinet baix · FAGOTS Silvia Coricelli, solista / Noé Cantú / Thomas Greaves, assistent / Slawomir Krysmalski · TROMPES Juan Manuel Gómez, solista / Joan Aragó / David Bonet / Pablo Marzal, assistent · TROMPETES Mireia Farrés, solista / Miguel Herráez · TROMBONS Gaspar Montesinos, assistent / Pablo Rodríguez / Raúl García, trombó baix · TUBA José Vicente Climent* · TIMBALES David Montoya, solista · PERCUSSIÓ Joan Marc Pino, solista / Ignasi Vila / Joan carot* / Miquel Àngel Martínez* / Diego Sáenz* · ARPA Magdalena Barrera, solista · CELESTA Rodrigo de Vera*

DIRECTORA TÈCNICA María Marí
CAP DEL DEPARTAMENT ARTÍSTIC Montserrat Grau
ASSISTENT DIRECCIÓ TÈCNICA Núria Torrens
PRODUCCIÓ ARTÍSTICA Jose Sanchis
CONTRACTACIÓ EXTERNA Leticia Martín
ARXIVERA Begoña Pérez
ADMINISTRATIVA Mercè J. Puertas
ENCARREGAT D’ORQUESTRA Walter Ebenberger
RESPONSABLE TÈCNIC Luis Alberto Hernández*

*Col·laborador/a


CORAL PARTICIPATIU:

SOPRANOS Batseba Comino Fonseca / Alice Caltabiano / Abigail Holman / Alexandra Gonzàlez Cateura / Almudena Sánchez García / Ana María Soler Guijarro / Andrea Alvarado Rodríguez / Anna Brullet Humet / Arzu Kazarnovskis / Beth Garcia Fontanals / Carlota Aulet Sol / Carme Alvarez / Carolina Segarra i Rosell / Eva Sainero Viciana / Gemma Pérez Casquero / Geno Garcia Fuertes / Glòria Bassegoda Villagrasa / Imma Espunyes / Irene Mestres Bouzó / Irina Solovyeva / Judit Navarro Macip / Judith Menal Tolsa / Júlia Romeo Liesa / Karina Marianovska / Laly Jiménez / Laura Martí Fandos / Leyla Beck / Maia Surribas / Maite Gomez Pizarro / Margarita Cabrero Calmet / Mariona Chavarria Domingo / Mariona Companys Huguet / Monika Czyzewska / Natalia Delgado Galán / Núria Clotet Serra / Núria Serra Ferrer / Oleksandra Kazakova / Oleksandra Ruban / Raquel Osàcar i Andreu / Sandra de Davalillo / Teresa Canals Ros / Yuliya Dylevich · CONTRALTS Montserrat Dam i Solé / Agnès Pablos Santaeugenia / Anastasiia Puzino / Anna Nogueras Colomina / Anna Valls Pech / Arelis Benítez / Begoña Monge Chueca / Blanca Esteva / Carmen Correro Graña / Carol Fraile Maldonado / Christabel Jackson / Claudia Dörr / Cristina Ortega Palenzuela / Daniela Domínguez Di Prisco / Daria Nuzhnaya / Dolors Ferré Calvet / Elisabet Cayuelas Girabal / Eulàlia Arbós Figueras / Eulàlia Roca Tutusaus / Eulàlia Vilardell Cirera / Evgenia Butkevich Shishkareva / Fumie Araki / Gemma Torrent Escala / Hawa Sow Sarri / Inés Aranegui / Irene Blázquez Muñoz / Irene Cabré Chacón / Judit Arguimbau / Judith Montserrat Auber / Laia Abio Buil / Laia Raurich Rialp / Laura Cornadó Restoy / Laura Román González / Magda Font Callejón / Margherita Philipp / Marina Albors Freixedas / Mariví Molés Mateo / Marta Mauri Pont / Mercè vilarroig christensen / Núria Tomàs Fuster / Rosa Maria Rovira Claveras / Sara Banal Farré / Sílvia Peret Horrach / Valeriia Perian / Yingtong Zhou / Montserrat Briera Massó · TENORS Albert Costansa Frigola / Angel Comellas Peroy / Àngel Martínez-Sau / Eduard Paradís i Castellà / Ignasi Ortiz Gil / Jae-hun Park / Joan Carles López Cubota / Joan Carles Plana Prades / Jordi Martínez del Amor / Jordi Rueda Giné / Jordi Serra Flotats / Jordy Núñez / Josep Joan Centelles Serra / Kartik B Chandaria / Manel Poza Lozano / Manel Romaní Olivé / Marc Iglesias Manero / Nicholas Cooper / Oriol Bosch Farràs / Paulo Vizcaya Arnaiz / Roberto Montes López / Roberto Pujol Rafols / Víctor Martínez Puchol / Xavier Canals Ferrer / Xavier Monfort Martinez / Angel Montané Romero · BAIXOS Adrià Sánchez Lasierra (Sanlas) / Albert Bertran Muñoz / Angel Carrasco Mas / Axel Kaner-Lidstrom / Bernd Gielke / Constantí Sotelo Paradela / Dmitrii Sidenko / Enric Muñoz Pastor / Federico Sánchez / Felip Miralles Barrachina / Ignasi Nubiola Briera / Ignasi Ortiz Gil / Jaume Ferrer Guitart / Jaume Ferrer Piñol / Joan Martin Gurgui / Joaquim Ferrer / Jordi Morcego Moehres / José A. Quesada Olmo / Jose Alberto Tejero Hospi / Lluís Pagès Pons / Manuel López Grijalva / Mariano Rubio Asbrock / Matias Kauppi / Matthias Werner / Miquel Artés Haro / Oskar Salvadó Sykutera / Pere Soria Badia / Philippe Saint Paul / Rafael Franco / Xavier Manyoses i Fariñas / Xavier Nubiola Briera


CORAL CANTIGA:

SOPRANOS Anna Batlle Panadès / Mar Bernal Farré / Dequidt Ombeline / Luz Marina Díaz Rodríguez / Bronwyn Faleiro / Cristina Felip Moran / Mariona Ferret Alcaraz / Míriam López Baucells / Laia López Francesch / Eulàlia Mestres Farré / Sílvia Mondon Vehils / Anna Novell Pujol / Esther Palacios Tejel / Magalí Sala Mas / Elisa Simón / Laia Torres Casas / Anna Valls Vallvé / Eli Villalta Sala / Paula Vincent Croxatto · CONTRALTS Núria Blanes Guàrdia / Júlia Brustenga / Cristina Cerdà Vallès / Natàlia Cervera Jerez / Núria Clos Costa / Angels Grabulós i Sabatés / Sophie Ozanne / Carme Pàmies Fabregat / Maite Pueyo Vigatà / Elisabet Puig Maynou / Marta Rodoreda Pujantell / Helena Roura Rodon / Núria Serrat Callís / Paula Simó Higueras / Anna Soler Casas / Gina Tomàs Fuster / Assumpta Valls i Vallvé · TENORS Alfons Agulló Montero / David Donat Balcells / Marc Donat Balcells / Francesc Giró Fontanals / Alfredo Guardo Zabaleta / Martí Guixer Mañé / Emmanuel Heurtier / Anders Jonsson / Joan Romanyà Socoró / Albert Serra Monner / Carlos Sesca Elizondo / Rafael Torner Guinart / Roger Veciana i Rovira · BAIXOS Xavier Andreu Amat / Nicolas Bertrand / Francesc Casado i Sivera / Alex Cebrian Galan / Joan Farré Valero / Xavier Folch Romaní / Pol Gríful Freixenet / Jordi Guilleumes Morell / Julià Jené Guimerà / Harry Loble / Orlando Santana Pérez / Marcel Valls Martínez

COMENTARI

per Albert Fontelles-Ramonet

El programa d’avui ens convida a endinsar-nos en tres narracions musicals, tres veus que ofereixen una visió determinada del món. La veu de la natura i de qui la conrea, en Aigua de Sílvia Lanao; la veu interior d’un compositor atrapat entre l’expressió personal i la censura política, com Xostakóvitx, i la veu fantasiosa de Les mil i una nits, evocada per Rimski-Kórsakov a Shéhérazade.        

 Aigua, obra d’encàrrec de L’Auditori, és una obra per a cor i orquestra de Sílvia Lanao creada per al projecte Canta amb l’OBC, amb la participació d’un cor participatiu i la Coral Cantiga. El text, escrit per la mateixa compositora, reflexiona sobre l’aigua com a cicle vital i com a recurs natural en perill. Amb un llenguatge directe i emotiu, l’obra conjuga compromís ecològic i esperança, en plena sintonia amb el context de sequera. «No volia fer una crítica negativa, sinó reivindicar una professió que viu en simbiosi amb la natura: la pagesia. A l’estiu del 2024, en plena onada de calor, una conversa amb la Montse, pagesa del meu poble, em va fer veure l’aigua com a cicle vital, com a element sagrat. Aquesta obra és també un homenatge a la seva mirada i a totes aquelles persones que treballen per amor a la terra», explica Lanao.  

 El 6 de juny de 1959, Dmitri Xostakóvitx escrivia al diari Sovetskaya Kultura: «La meva propera obra important serà un concert per a violoncel. El primer moviment ja està acabat. M’és difícil dir res sobre el seu contingut. Només puc dir que aquest concert va ser concebut fa força temps». Amb aquestes paraules, el compositor anunciava el naixement d’una de les seves obres més personals: el Concert per a violoncel n. 1, dedicat a Mstislav Rostropóvitx, admirador de Pau Casals. Estrenat aquell mateix any, el concert esdevé un testimoni directe de la tensió entre l’expressió artística de Xostakóvitx i el clima polític de la Unió Soviètica.  

El primer moviment, allegretto, adopta el caràcter d’una marxa grotesca estructurada al voltant d’un motiu: un criptograma musical del compositor (D–S–C–H), corresponent a les notes Re–Mi b–Do–Si. El segon moviment, moderato, ofereix un espai de recolliment, amb un lirisme contingut, que enllaça amb un tercer moviment, cadenza, concebut com un extens soliloqui del solista. Aquesta cadència, d’una força introspectiva excepcional, fa de pont entre la quietud del segon moviment i l’ímpetu del quart. El darrer moviment, allegro con moto, adopta la forma d’un rondó vibrant i irònic, amb passatges gairebé burlescos subratllats per les timbales, les fustes i el glockenspiel. El motiu epigramàtic reapareix, ara en mans de la trompa solista, un instrument amb un paper clau al llarg de l’obra. El concert clou de forma seca i continguda.

 Nikolai Rimski-Kórsakov va sentir una fascinació profunda pels contes de fades, especialment pels d’arrel oriental. La lectura de Les mil i una nits l’inspirà per compondre Shéhérazade, una suite orquestral en quatre moviments concebuda com una successió d’escenes exòtiques: «és un calidoscopi d’imatges de contes de fades i dissenys de caràcter oriental», explicava l’autor. Tot i proporcionar inicialment alguns indicis programàtics, acabà defensant una escolta oberta, deixant que fos «el gust i estat d’ànim de cada oient» qui imaginés el relat.

 La protagonista és Shéhérazade, la jove que, per salvar-se de l’execució, explica cada nit una nova història al sultà Shahriar. El solo de violí, que obre tres dels quatre moviments i també tanca l’obra, encarna la seva veu: hipnòtica, captivadora, impossible d’ignorar. Els diferents episodis musicals evoquen escenes com el viatge del príncep Kalendar, disfressat de monjo; l’encontre amorós entre un príncep i una princesa, o el festival de Bagdad, amb evocacions marineres, tempestes i naufragis. El clímax arriba amb el xoc violent d’una embarcació contra les roques, mentre el tema del sultà ressona per darrera vegada. Però Shéhérazade triomfa: és ella qui té l’última paraula, i la música s’esvaeix suaument en un final serè.  

Estrenada el 1888 a Sant Petersburg sota la direcció del mateix compositor, Shéhérazade es va consolidar ràpidament com una fita del simfonisme rus. El 1910, gràcies a Diaghilev i als Ballets Russes, revifà amb força en una versió escènica icònica, amb interpretacions memorables de Rubinstein i Nijinski.

Des del respecte per la natura fins a la lluita interior i la força transformadora de la fantasia, aquest programa és un viatge sonor per l’ànima humana i els seus paisatges.

lletres

AIGUA

No som res sense tu, tota vida és part de tu i tu ets vida.
Sempre en moviment, gota rere gota s’esmuny fugaçment, no ens manquis,
El ressò del teu rumor encantadís un reflex de color trencadís.
No plora la pluja si plora la terra, crema el Sol.
Fa basarda tanta calma, no pensis, no passa res, acluca els ulls, tot pensament se’n va lluny.
I la remor i la frescor, regalim.
Com espurneja l’aigua al Sol, com espurneja joia,
aigua quina joia. Un trist regalim, tot el que tenim no tenim per tots, prou.

Qui tot ho vol, tot ho perd. No tenim prou per tots.
Quan tots volem tot, hi perdem; primer la vida.
No tenim prou per tot el que volem tenir.
No podem comprar l’aigua, només som part d’ella, una remor indomable.

Suau davalla la gota d’aigua, un cel ple d’esperança.
Que l’atzar ens salvi d’aquest incert atzucac, amb un Sol nou de llum ardent, queixós.

Tots els que dediquen a al vida amb coratge, el dia a dia, lluita a lluita; tant d’amor.
Tant d’amor a la terra que pateix sola el desdir dels homes, un món nou.

Amb el suport de

Logotip Diputació de Barcelona

Canta amb l’OBC forma part del projecte EFA130/01 ARTIS+, que ha estat cofinançat al 65% per la Unió Europea a través del Programa Interreg VI-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2021-2027). L’objectiu del POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra.

CARREGANT…
Calendari sessions
Sessions del dia

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.