El Festival Emergents Barcelona omple de talent jove L’Auditori

09-Mar-2020 – Aleix Palau

La Jove Capella Reial de Catalunya va donar dissabte el tret de sortida del Festival Emergents Barcelona, una de les cites clau de la temporada de L’Auditori. Un festival que aposta pel jove talent local i internacional i que posa les sales de L’Auditori al servei de les noves generacions de músics, desde l’antiga al jazz més electrònic.

Queden encara divuit concerts per davant, on prop de 200 músics ens faran vibrar amb el seu art. Demà serà el torn del pianista Carles Marigó, de Cantoría i de Magalí Sare & Sebastià Gris.

Marigó i Cantoría són propostes fetes per Joventuts Musicals de Catalunya i L’Auditori, que dediquen la jornada de demà a joves músics catalans o formats a Catalunya. El quartet vocal Cantoría sorgeix del Departament de Música Antiga de l’Escola Superior de Música de Catalunya. Sota la direcció de Jorge Losana, el quartet, especialitzat en l’Edat d’Or peninsular, ha estat seleccionat per diversos programes europeus de formació. En el seu concert a L’Auditori presentarà un repertori centrat en grans noms del Renaixement. El polifacètic pianista Carles Marigó també es va formar a l’ESMUC i al Conservatori de Moscou. En el seu concert al Festival Emergents Barcelona interpretarà Ibèrics, un viatge per la música espanyola del segle XVI fins al segle XXI, el qual inclou obres originals de Mudarra, Cabezón, Bruna i Soler, composicions pròpies a partir de l’obra d’Albéniz i Falla i improvisacions.

Demà també gaudirem dels sensacionals Magalí Sare & Sebastià Gris, que ens presenten el seu nou disc titulat A boy and a girl de la mà del productor David Soler i Santi Careta. Després del primer disc en solitari Cançons d’amor i dimonis, Magalí Sare comença una nova etapa en què aposta per l’experimentació i la creació d’una unió entre la música clàssica i la moderna, mons que sempre han estat presents durant la seva trajectòria. D’aquí neix aquesta proposta formada per un conjunt de cançons d’orígens tan diferents com el folklore mallorquí i la música clàssica de cambra, totes elles abraçades pels diferents paisatges que crea l’electrònica.


ECHO Rising Stars i Marc Soto a l’Emergents
L’Auditori forma part de l’Organització Europea de Sales de Concerts. Cada any, l’ECHO selecciona els seus Rising Stars, un grup de joves i brillants artistes als quals ofereix una plataforma per iniciar la seva carrera internacional. El Festival Emergents Barcelona ens permetrà descobrir tres d’aquests fenòmens emergents.

El Festival Emergents Barcelona ens permetrà descobrir tres d’aquests fenòmens emergents. La precoç violinista Noa Wildschut, que amb només divuit anys ja està iniciant la seva carrera com a concertista avalada per Anne-Sophie Mutter, interpretarà un programa de compositors russos i l’estrena de Sarasvati, l’encàrrec de l’ECHO al compositor holandès Joey Roukens. El trompetista Simon Höfele, BBC Radio 3 New Generation Artist i habitual d’algunes de les principals orquestres europees, ens presenta un repertori de música dels segles XX i XXI i l’encàrrec de l’ECHO al compositor txec Miroslav Srnka. I l’acordionista João Barradas, guanyador de prestigiosos premis internacionals com el Trofeu Mundial de l’Acordió, que es mou amb la mateixa solidesa en els mons de la música clàssica i el jazz, interpretarà un programa centrat en transcripcions per a acordió d’obres de Johann Sebastian Bach i l’encàrrec de l’ECHO al compositor francès Yann Robin.

També dimecres 11 gaudirem del bateria i productor Marc Soto, que presentarà Bring that Noise, on la mescla d’estils, l’ús de samples i un directe plantejat com si es tractés d’una sessió de DJ amb música en directe origina aquest projecte, batejat en honor al tema de Public Enemy Bring the Noise. Soto crea aquí noves vies d’experimentació i relació entre la música negra i l’electrònica a partir de l’ús de mostres o samples de músiques preexistents, fent servir un procediment que és imprescindible i inherent a la cultura del hip-hop. Un espectacle en el qual es barregen el funk, el soul, l’afrobeat i el jazz amb l’electrònica, el hip-hop, el trap i el dub.


Tarda de quartets de corda i jazz
El Festival Emergents Barcelona dedica una jornada al quartet de corda, formació emblemàtica de la música de cambra. El dijous 12 visitaran la Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori l’Aris Quartett, format el 2009 a Frankfurt i guardonat en importants concursos internacionals com la Joseph Joachim Chamber Music Competition o l’ARD International Music Competition. El Dudok Quartet Amsterdam, que desenvolupa una intensa activitat concertística en escenaris d’Europa i els Estats Units d’Amèrica al costat d’artistes com Philippe Jaroussky o Kaija Saariaho. I l’Esmé Quartet, format el 2016 per quatre joves músics coreanes i que no para de rebre premis als concursos més prestigiosos d’Europa.

A més, a la Sala 3 Tete Montoliu Klaus Stroink presentarà el seu primer concert com a líder amb The Space between the Notes, un assaig sobre el groove. Stroink dissecciona teòricament un concepte tan relliscós com el de groove, aquell paràmetre musical que crea la sensació de moviment, i l’aplica a la composició d’una obra conceptual que ens el mostra des de diferents perspectives: la convergència i la divergència, la repetició, les idees de plenitud i buidor, ser a dins o a fora, i la visceralitat inseparable de tota obra de joventut.


Les grans formacions del país

La Jove Orquestra Nacional de Catalunya i el Cor Jove Nacional de Catalunya visiten l’Emergents per demostrar l’altíssim nivell de les joves formacions del nostre país. Serà el divendres 13 de març, dia en què també podrem escoltar el Liceu Jazz Grup.

La JONC i L’Auditori presenten en el marc del festival Emergents els joves solistes Evgeny Konnov, pianista guanyador del Concurs Internacional de Música Maria Canals, i el trompista Carles Chordà.

La Jove Orquestra Nacional de Catalunya no és només una orquestra de formació per a joves músics, sinó que representa un projecte de primer nivell artístic. Sota la direcció de Manel Valdivieso, la JONC tornarà a ser un dels puntals del Festival Emergents Barcelona. En el seu concert, la JONC convida dos joves músics a fer el seu debut com a solistes a L’Auditori. El pianista rus Evgeny Konnov, el darrer guanyador del Concurs Internacional de Música Maria Canals, interpretarà el Concert per a piano i orquestra núm. 1 en Si bemoll menor, op. 23 de Txaikovski.

El segon solista que acompanyarà la JONC prové de la tria que fan els seus membres i antics membres de músics que han passat per l’orquestra. En aquesta ocasió serà el trompista Carles Chordà el qual, amb només vint-i-cinc anys, ja és membre de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu. Chordà interpretarà el Concert per a trompa i orquestra en Si bemoll major, op. 91, del compositor rus Reinhold Glière. L’obra pren com a model el Concert per a violí i orquestra de Piotr Ilitx Txaikovski. Sobre aquesta base, Glière explota les possibilitats tècniques i expressives de la trompa per crear una peça plena de l’èpica i la grandiositat del simfonisme rus.

El Cor Jove Nacional de Catalunya fa el seu debut a L’Auditori dins del Festival Emergents Barcelona amb un programa consagrat a la música coral catalana i internacional dels segles XX i XXI. El CJNC sorgeix al rebuf de la seva germana gran, la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, i està integrat per una trentena de les millors veus joves nascudes o que estudien a Catalunya. El treball que els joves cantants duen a terme durant els diferents encontres uneix la vessant pedagògica, amb sessions amb professors de primer nivell, i l’artística.

En el seu concert a L’Auditori, el Cor Jove Nacional de Catalunya cantarà sota la direcció d’una de les directores de cor més prestigioses: la catalana Mireia Barrera, directora del Cor Madrigal fins al 2019 i especialista en el repertori del concert.

El Liceu Jazz Group aplega els millors alumnes del Conservatori Superior del Liceu i els dona l’oportunitat de viure una experiència artística en un entorn professional real. Enguany ho farà dins d’una programació consolidada com és el Festival Emergents de L’Auditori de Barcelona i sota la guia del saxofonista Perico Sambeat, un dels músics estatals de més prestigi i projecció internacionals. El projecte del Liceu Jazz Group parteix de l’estructura bàsica de les formacions de jazz i és una mostra de l’acompanyament, en l’àmbit de l’emprenedoria, que la institució fa als alumnes durant tota la seva formació. La unió del talent i de l’energia més joves amb els coneixements de músics de reconegut prestigi crea un espai on les noves tendències i l’experiència es potencien i multipliquen.


Talent femení al servei de l’OBC i la Banda
La directora finlandesa Dalia Stasevska, principal directora convidada de l’Orquestra Simfònica de la BBC, és l’encarregada d’obrir la porta als joves talents que enguany protagonitzen el concert “Emergents” els dies 14 i 15 de març. L’obra principal és el Doble concert per a violí i violoncel de Brahms, una peça única en el seu gènere que exigeix la màxima compenetració als dos intèrprets i que, malgrat que va ser estrenada pel famosíssim Joseph Joachim, no va gaudir del vistiplau del públic de forma immediata. Els anys, però, l’han situat al lloc que mereixia i ara està considerada una de les obres cabdals del repertori concertant simfònic.

Debutaran amb l’OBC les germanes Kristina i Margarita Balans (violí i violoncel) i també el pianista català Albert Cano, guanyador del Young Concert Artists International Auditions 2019.

Respecte a la Banda Municipal de Barcelona, el talent de la joventut es combina amb les dues obres més famoses de Gershwin i amb la música d’un dels nostres compositors més populars: Albert Guinovart. Redescobrim l’espectacular Rhapsody in blue en una versió increïble per a la trompeta solista de l’austríaca Selina Ott i estrenem un concert per a marimba —inspirat en obres d’art del Renaixement, el romanticisme i l’art naïf— en mans de l’alacantí Conrado Moya.

El concert es completa amb una suite del musical Gaudí que Guinovart va estrenar a Barcelona l’any 2002 i amb les inoblidables melodies d’Un americà a Paris, l’obra de Gershwin que també es va convertir en musical en les mans, els peus i la resta del cos del ballarí Gene Kelly. Es va endur l’Oscar a la millor pel·lícula l’any 1951: la meitat del premi, ningú no ho va dubtar, gràcies a la banda sonora.


Alexandra Dovgan, la nena prodigi protegida per Sokolov
Que una artista arribi apadrinada per una veu tan imponent com la del pianista Grigori Sokolov és motiu suficient per dedicar-li la nostra atenció. Si a més a més aquesta artista té només onze anys, això ens porta a pensar que potser tenim al davant un talent que marcarà les properes generacions d’intèrprets. Estem parlant de la pianista Alexandra Dovgan. Guanyadora de diversos concursos per a joves músics, Dovgan ja ha actuat sota la batuta de directors de la talla de Valery Gerguiev i Vladimir Spivakov i ha fet duet amb el també pianista Denis Matsuev.

El seu concert, el dimarts 17 de març, serà la cloenda de la present edició del Festival Emergents Barcelona.

* Troba imatges dels artistes del Festival Emergents aquí.

CARREGANT…
Calendari sessions
Sessions del dia

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.