Notícies

Aleix Palau | 7 juny 2019

Ferran Carvajal dirigeix Història del soldat de Stravinski, nova producció de L'Auditori i el Teatro Real de Madrid

El director artístic i coreògraf proposa una lectura contemporània del clàssic del compositor rús amb un cos de ballarines i actrius. Darrera cita de la temporada OBC Cambra, cicle de música de cambra que protagonitzen els músics de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Avui i demà a les 20h a la Sala 2 Oriol Martorell de L'Auditori.

Història del soldat és una música escènica que Igor Stravinski va crear a partir d’un text de Charles Ferdinand Ramuz. L’obra la va concebre el 1917, en el seu exili a Suïssa durant la Gran Guerra, i la va pensar per a un petit grup d’intèrprets amb la idea que pogués girar amb facilitat arreu del territori com una petita troupe de circ. Posterior als grans ballets, és un precedent d’obres neoclàssiques com Pulcinella. Stravinski explica que habitualment les idees musicals se li acudien mentre treballava, però en el cas d'Història del soldat això no va succeir així. Les idees li van arribar en somnis i es va sentir molt feliç de poder-les recordar.

La Història del soldat, història fàustica per excel·lència, col·loca a un soldat de permís davant d'una elecció crucial: vendre la seva ànima, representada pel seu violí, a canvi d’un llibre màgic que li permetrà conèixer el futur i fer-se ric. Al voltant d'aquest intercanvi fatal, es construeix una faula que ressona fortament amb la nostra obsessió pel "sempre més" en una societat que ens ha fet insaciables i on la temptació és a tot arreu.

En aquesta versió, dotada d’una lectura decididament contemporània, tres intèrprets, ballarines i actrius, donen cos i veu als personatges de l’obra. La història del soldat se’ns presenta com el somni d’una dona que es troba a les portes d’un crucial dilema a la seva vida. La seva terapeuta la guiarà en el camí d’analitzar un somni recurrent, on ella és una soldat, per poder enfrontar-se als seus dimonis.

Fitxa artística i tècnica
Ferran Carvajal direcció artística i coreografia
Albert Tola i Ferran Carvajal dramaturgia i traducció

Judit Farrés, Ariadna Montfort i Anna Serra actrius/ballarines

Sarah Bels violí
Albert Prat contrabaix
Adrián Moscardó trompeta
Noé Cantú fagot
Francesc Navarro clarinet
Vicent Pérez trombó
Joan Marc Pino percussió

Roger Orra escenografia i vestuari
Marc Lleixà il·luminació
Judit Farrés espai sonor
Fátima Campos ajudant de direcció i coreografia
Cristina Raventós producció executiva
Carlos Ruiz (Lainezworks) fotografia
Giulia Grumi ajudant d’escenografia i vestuari
Guillem Pol tècnic de so companyia
Cristina C. Eujen tècnic de llums companyia


Coproducció: L'Auditori de Barcelona, Teatro Real Madrid i Thorus Arts