Notícies

Aleix Palau | 3 octubre 2019

L’estrena mundial d’Homenaje a Martha Graham amb música de Ramon Humet i coreografia de Virginie Mécène inaugura la temporada Sampler Sèries de L’Auditori

Ramon Humet és el compositor convidat de la temporada 2019_20 de L’Auditori. L’espectacle compta amb la ballarina principal de la Martha Graham Dance Company, PeiJu Chien-Pott.

El proper diumenge 6 d’octubre comença a L’Auditori la nova temporada de Sampler Sèries i d’Escenes amb l’estrena mundial de l’espectacle Homenaje a Martha Graham, amb coreografia de Virginie Mécène, coreògrafa i exballarina principal de la Martha Graham Dance Company, i música de Ramon Humet, compositor convidat de la temporada 2019_20 de L’Auditori.

L’espectacle, que és una coproducció de L’Auditori i el Centro Nacional de Difusión Musical, compta amb l’extraordinària PeiJu Chien-Pott, ballarina principal de la Martha Graham Dance Company. Un ensemble de luxe executa la partitura: la soprano Sarah Maria Sun, el pianista Alberto Rosado, el mestre del shakuhachi Kakizakai Kaoru i el quartet Neopercusión.

La música d’Homenaje a Martha Graham desplega dues plantilles diferents. Una amb veu i piano sobre uns poemes de Mario Lucarda i una altra purament instrumental. D’aquesta manera, Humet contraposa l'elaboració i el refinament de nou cançons per a soprano i piano amb deu interludis meditatius instrumentals que funcionen com a espais de distensió.


Notes de la coreògrafa Virginie Mécène
Em vaig topar amb l’àlbum Homenaje a Martha Graham de Ramon Humet el 2017 quan buscava música per a un projecte inusual. Estava coreografiant un nou solo basat en el treball perdut de Martha Graham des del 1933, Ekstasis. La coreografia original s’havia perdut i estava tornant a crear la dansa.

La música del mestre Humet estava inspirada en poemes sobre Martha Graham de Mario Lucarda, i de seguida vaig sentir una forta connexió entre la música, la poesia i la meva intuïció personal sobre el moviment del solo. Semblava que els tres —compositor, poeta i coreògrafa— ens haguéssim submergit en la mateixa font d’inspiració: alguna cosa del fons de les nostres memòries ancestrals emocionals— la font que Martha Graham va reconèixer com una pedra angular de la creativitat.

La secció curta de l’àlbum que vaig triar, l’interludi meditatiu VII, afavoria la dansa d’una manera tan espectacular que era com si haguessin estat creats un per l’altre. Des de l’estrena el febrer del 2017, Ekstasis ha estat un enorme èxit, aplaudit tant pels crítics com per l’audiència de tot el món, i ha inspirat aquest gran projecte.

L’any 2018, L’Auditori em va convidar a coreografiar solos per a cadascun dels deu interludis meditatius de l’Homenaje a Martha Graham. Per iniciar el meu procés coreogràfic, vaig deixar que la meva imaginació respongués de manera espontània a les paraules de cada poema fins que es manifestessin en un moviment inicial intuïtiu. Arran d’aquests moviments convulsius, vaig desenvolupar el ball, i a continuació vaig repetir el mateix procés per a la resta d’interludis. Vaig entrellaçar moviments amb la música de manera que es feien ressò els uns dels altres. Vaig explorar diferents graus d’intensitat de moviments, jugant amb el silenci i oposicions extremes del cos, i amb la seva forma més simple i pura —els ossos, la carn, i també el moviment primari, continu i sempre preciós de la respiració.

Per als interludis III i VI, vaig triar utilitzar seqüències filmades per oferir a l’audiència una visió íntima del cos en moviment, que els permetia veure detalls que d’una altra manera no serien visibles des de l’escenari, i considerar la bellesa miraculosa del paisatge exterior del cos. D’una manera semblant a cada un dels interludis meditatius, els quals són abstraccions de les cançons, els balls també són abstraccions dels poemes. La meva intenció és afegir una tercera perspectiva, en forma física, a aquesta meditació en moviment.


Sampler Sèries, músiques de nova creació

Sampler Sèries recull l’aposta de L’Auditori per a la nova creació sonora a través d’un recorregut amb espectacles produïts en l’actualitat que incorporen elements d’R+D en l’àmbit de la música, i constitueix la principal temporada estable del País dedicada a la nova creació musical en tota la seva diversitat. L’Auditori ha impulsat l’estrena de 160 obres a les sis temporades programades de Sampler Sèries, amb 60 estrenes mundials, 100 estrenes nacionals, i 28 obres encàrrec.

La proposta s’articula des de L’Auditori a través de diferents espais significatius del món de l’art contemporani a la ciutat de Barcelona, i es vincula també a festivals i cicles internacionals de nova creació sonora. De la música escrita a la improvisació lliure, dels instruments acústics als dispositius electrònics, de la música performativa a la instal·lació sonora o la videocreació.

Aquesta temporada presentarem artistes com Vicky Chow, Ensemble Contrechamps, Tristan Perich, Sarah Maria Sun, Latvian Radio Choir, eRikm, PeiJu Chien-Pott o l’Ensemble MusikFabrik, i tindrem Ramon Humet i Pablo Carrascosa Llopis com a compositors convidats.


Biografies Homenaje a Martha Graham

RAMON HUMET , COMPOSITOR

Extraordinari exemple d’una de les generacions de músics més fecundes dels últims anys, Ramon Humet (Barcelona, 1968) és un dels compositors convidats de la temporada 2019-20. Amb l’objectiu d’explorar noves formes de concebre l’experiència d’un concert, podrem gaudir de les seves composicions al llarg de les diverses temporades de L’Auditori. Humet inaugura avui la temporada de Sampler Sèries i Escenes amb Homenaje a Martha Graham, una estrena mundial basada en el poema de Mario Lucarda i coreografiada per Virginie Mécène. També a les Sampler Sèries sonarà Llum, presentada pel prestigiós Latvian Radio Choir. Del seu catàleg simfònic, l’OBC interpretarà Gagaku sota la direcció de Cristian Măcelaru, i a la temporada de cambra, el Quartet Armida estrenarà Fràgil, una obra encàrrec per a quartet de corda i electrònica. Compositor i enginyer, Humet ha estat guardonat amb el Premi Internacional de Composició Olivier Messiaen, el XXIV Premi Internacional de composició Reina Sofia i el XVI Premi Internacional de composició Ciutat de Tarragona. La seva música destil·la un intens amor per la natura, plasmat en algunes de les seves obres com Música del no ésser, El temps i la campana, o Escenes d’ocells, estrenades amb diferents orquestres. La música per a piano i la música tradicional japonesa per a shakuhachi són una faceta clau al catàleg d’obres d’Humet. Algunes de les seves obres més rellevants han estat enregistrades en el disc Niwa, a càrrec de la London Sinfonietta dirigida per N. Collon.

VIRGINIE MÉCÈNE, COREÒGRAFA
És una exballarina principal de la Martha Graham Dance Company. Durant la seva carrera ha coreografiat obres d’estils variats i ha rebut diversos encàrrecs d’institucions de dansa nordamericanes. Va ser ballarina principal en el Buglisi Dance Theater, en el Pearl Lang Dance Theater i en la Battery Dance Company. Ha treballat com a coreògrafa en prestigiosos escenaris com el Palais Garnier de París; el New York City Center i el Joyce Theater de Nova York; l’Adrienne Arhst Center de Miami i el Broward Center de Fort-Lauderdale, a Florida, i el Kaastban International Dance Center de Tivoli, a l’Estat de Nova York. Recentment va ser honrada amb el premi de coreografia que atorga el Consell d’Arts de l’Estat de Nova York. És membre de la Martha Graham Dance Company des de 1988, i actualment dirigeix la Graham 2 company. La seva tasca com a directora es centra en la formació de ballarins i professors. Participa habitualment en jurats de competicions de dansa internacionals

PEIJU CHIEN-POTT, BALLARINA
És una artista de dansa contemporània aclamada internacionalment, reconeguda en particular pel seu treball com a ballarina principal de la Martha Graham Dance Company. Descrita com «la ballarina Graham més atrevida dramàticament i més camaleònica físicament de la seva generació», ha rebut nombrosos reconeixements de prestigi internacional, entre els quals hi ha el premi Bessie, el guardó “Positano Premia La Danza” o el premi internacional Capri del 2018, entre d’altres. A més del seu treball artístic, PeiJu Chien-Pott ha col·laborat amb fotògrafs de renom com Lois Greenfield, Hibbard Nash, Paul B Goode, Tullio Fortuna, Jacob Sutton i NYC Dance Project. Les seves imatges s’han publicat en els principals mitjans de comunicació, publicacions comercials i revistes com The New York Times, Dance Magazine, Dance Spirit, ELLE, VOGUE, Spirit & Flesh Magazine, Capezio, GapFit Campaign, Shiatzy Chen o Dior Magazine

SARAH MARIA SUN, SOPRANO
És considerada una de les intèrprets més extraordinàries de l’escena musical contemporània. Del 2007 al 2014, va ser la primera soprano de Neue Vocalsolisten Stuttgart, conjunt pioner en música contemporània. Ha treballat amb un gran nombre de compositors, entre els quals hi ha H. Lachenmann, H. Holliger, G. Friedrich Haas, S. Sciarrino i B. Lang. També amb directors com Sir S. Rattle, K. Nagano o T. Hengelbrock, entre d’altres, i amb orquestres i conjunts de gran renom internacional. Destaca especialment la seva col·laboració amb D. Segota i T. A. Baumgartner. L’any 2017 va ser nominada a cantant de l’any pel paper d’Elsa en el monodrama de Sciarrino per Opernwelt. La seva discografia inclou més de 30 discs, alguns dels quals han estat premiats. Imparteix regularment classes magistrals en universitats i conservatoris d’Oslo, Harvard, Chicago, Estocolm, Zuric, Moscou o Berlín.

MARIO LUCARDA, POETA
Va cursar estudis d’ESADE (1966) i de Filologia Hispànica a la Universitat de Barcelona (1981). Ha publicat tres llibres de poesia: Cantos vius (1980), Voltereta en el aire (2002) i Midiendo la Inmensidad (2011). Ha estat crític literari en diversos mitjans de comunicació, així com en diverses revistes literàries. Va formar part dels equips de redacció d’algunes revistes com Hora de Poesía, Poiesis o poesia 080 barcelona. Una altra de les seves activitats ha estat la traducció, Cartas de John Keats (1982), i la poesia de Charles Simic ‘El mundo no se acaba’ y otros poemas (1999), a més de textos de Pound, Hawthorne, i poesia de Wallace Stevens, entre d’altres. Homenaje a Martha Graham es va publicar per primera vegada en plaquette per la col·lecció de Café Central (2000). Forma part de l’antologia Barcelona: 25 años de poesía en lengua española, publicada en el núm. 9 de la revista Ficciones (Granada, 2002).
El poema Homenaje a Martha Graham de Mario Lucarda està inclòs al llibre Voltereta en el aire (2002, Calima Ediciones).

ALBERTO ROSADO, PIANISTA

Alberto Rosado ha fet recitals a les principals ciutats i festivals d’Europa, Amèrica i Àsia, i ha actuat amb algunes de les millors orquestres i conjunts dirigits per P. Eötvös, S. Mälkki, J. Pons, J. Nott, F. Panisello, R. Frübeck de Burgos, J. R. Encinar, P. Halffter, A. Tamayo, Z. Nagy, J. L. Temes o P. Rundel, entre d’altres. És pianista de Plural Ensemble, des del 1997. Entre els seus enregistraments destaquen el Concert per a piano i orquestra de J. M. López amb la Deutsches Symphonie Orchestre (Kairos), el Concert per a piano de Ligeti (Neos) i l’obra completa per a piano de C. Halffter i la de J. M. López López (Verso). El seu projecte més ambiciós fins ara és e-piano_video &electronics, un CD-DVD distribuït pel segell IBS Classical amb la col·laboració de la Fundació BBVA i amb la música més recent per a piano, electrònica i vídeo de Fuentes, Paredes, Humet, Estrada, Edler-Copes, Morales-Ossío i Navarro.

KAORU KAKIZAKAI, SHAKUHACHI
És un músic i professor de renom internacional del shakuhachi, instrument que va començar a tocar als 21 anys. Va estudiar amb el mestre Yokoyama Katsuya i es va graduar al Conservatori de Música Tradicional de la NHK. Al 1997, va guanyar la prestigiosa competició Kumamoto All Japan Hogaku. Va interpretar els November Steps (Passos de novembre) de Toru Takemitsu amb l’Orquestra Simfònica de NHK, dirigida per C. Dutoit i H. Iwaki, i amb l’Orquestra Filharmònica de Sant Petersburg, dirigida per A. Naito. Ha actuat per Amèrica, Europa, Àsia i Austràlia, i ha realitzat un programa de duo amb la pianista João Pires. És professor habitual del Boulder Colorado Rocky Camp, així com del Festival Australià de Shakuhachi. Actualment és conferenciant i investigador al Tokyo College of Music, instructor de l’International Shakuhachi Kenshukan i del NHK Culture Centre, i president de les escoles International Shakuhachi Kenshukan i Higasi Yamato School.

NEOPERCUSIÓN, QUARTET DE PERCUSSIÓ
Impulsor de la creació sonora actual, el conjunt madrileny Neopercusión basa les seves obres i projectes amb la investigació, la innovació i l’experimentació. Les seves actuacions inclouen la percussió en solitari, en conjunt o en combinació amb altres instruments, performers i artistes d’altres disciplines. Els seus projectes inclouen la implementació de nous mitjans, vídeos, propostes escèniques experimentals i una àmplia varietat de gèneres musicals. Han col·laborat amb alguns dels artistes més destacats de l’actualitat com Arditti Quartet, Markus Stockhausen, Sigma Project, STOCOS, Iñaki Alberdi, Asier Polo, Raquel Andueza, Tambuco, Arbós Trio, Antonio Serrano, Andreas Prittwitz, Karolina Leedo, Roy Mercure, Especulum, Jaime del Val, Xelo Giner, Pilar Fontalba o Ricardo Descalzo, entre d’altres. Són un grup especialment compromès a promoure i fomentar la presència de dones compositores en els seus programes. QUARTET DE PERCUSSIÓ Juanjo Guillem, direcció artística i percussió Nestor Pamblanco, percussió Alejandro Tur de Carlos, percussió Marina Lafarga, percussió.