COVID-19. Mesures de Seguretat per accedir a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Notícies

Aleix Palau | 20 de gener 2020

La compositora Christine Sun Kim reinterpreta el so a partir de la seva pròpia sordesa acompanyada de l'Ensemble Contrechamps

L'autora nord americana estrena a Espanya l'obra Deaf, not mute on utilitza diversos mitjans i formats per revelar el so com a empremta, com a fantasma i com a potencial. La proposta, emmarcada en el Festival Beethoven250, està concebuda al voltant de la figura del compositor alemany i la seva sordesa i compta amb el prestigiós Ensemble Contrechamps.

El proper dimecres, 22 de gener, la temporada Sampler Sèries presenta, ‎dintre del marc del Festival Beethoven250, un projecte concebut entorn a ‎la figura del geni de Bonn. Es tracta d'una obra estrena de l’artista sonora Christine ‎Sun Kim, que pateix sordesa de naixement, un coencàrrec que serà estrenat a ‎l'Estat espanyol per l’Ensemble Contrechamps.‎

Amb Deaf, not mute, el conjunt de Ginebra, un dels conjunts instrumentals històrics d’Europa dedicats a la nova creació, ens mostra el seu particular homenatge a Ludwig van Beethoven tot explorant els límits de la creació sonora i musical des d’una perspectiva semàntica i perceptiva.

Per a la confecció d’aquesta obra, l’autora va demanar als intèrprets que establissin cinc graus de mudesa als seus instruments. El material videogràfic de l’obra consisteix en subtítols capturats de diferents documents audiovisuals, inclosos entre parèntesis, que fan referència a característiques del so. Kim dirigeix l’actuació projectant les captures com a ordres per als músics.

El so, doncs, aquí no és important per les seves qualitats acústiques sinó per la seva qualitat com a vehicle de significats, com a veu.

Arrodoneixen el programa la Sonata per a trompa i piano de Ludwig van Beethoven i Time, intent, memory del compositor suís Jürg Frey, que complementen formes de concebre la presència sonora que ens conviden a actes d’escolta radicalment diferenciats.

*Pots descarregar el programa de mà del concert aquí

La peça de Christine Sun Kim analitza de quina manera la paraula “sordmuda” comporta, implícitament, la noció que els sords estan desproveïts de la possibilitat de tenir una veu. En anglès, mute significa on-off en el context tecnològic, “mut” en el context de les discapacitats i “esmorteir” en el context musical.

Per a la confecció d’aquesta obra, l’autora va demanar als intèrprets que establissin cinc graus de mudesa als seus instruments. El material videogràfic de l’obra consisteix en subtítols capturats de diferents documents audiovisuals, inclosos entre parèntesis, que fan referència a característiques del so. Kim dirigeix l’actuació projectant les captures com a ordres per als músics. El so, doncs, aquí no és important per les seves qualitats acústiques sinó per la seva qualitat com a vehicle de significats, com a veu.

Arrodoneixen el programa la Sonata per a trompa i piano de Ludwig van Beethoven i Time, intent, memory del compositor suís Jürg Frey, que complementen formes de concebre la presència sonora que ens conviden a actes d’escolta radicalment diferenciats.

Un concert accessible
El Festival Beethoven250 ha fet una aposta per dotar de serveis d’accessibilitat la majoria de propostes del festival i adequar-los a les seves característiques artístiques i escèniques. Aquesta idea parteix de la sordesa de Beethoven i de la seva particular percepció de l’art.

Per al concert, la compositora, sorda de naixement, explicarà la seva obra en llengua de signes en anglès i hi haurà interpretació simultània en anglès i subtitulació simultània en català.