Repertori
Ludwig van Beethoven: Quartet de corda núm. 16 en Fa, op. 135 (1826-28) 25′
John Adams: Absolute Jest (2012) 25′
Ludwig van Beethoven: Simfonia núm. 6 en Fa ʺPastoralʺ, op. 68 (1808) 40’
Artistes
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Quartet Casals
Nuno Coelho, direcció
Programa
Què passa si reconstruïm la música de Beethoven des de la perspectiva del segle XXI? L’admiració de John Adams per la manera en què Igor Stravinsky va revisitar músiques del segle XVIII per compondre el ballet Pulcinella és l’impuls inicial d’Absolute Jest (La broma absoluta), per a quartet de corda i orquestra. Tot i els dos segles que els separen, John Adams se sent molt proper a Beethoven: l’ús de l’energia extàtica i de la capacitat de fer estructures musicals expressives a partir de materials mínims és comú als dos autors. Adams utilitza fragments d’obres de Beethoven per elaborar-les en un teixit musical completament nou. Els scherzos dels quartets op. 131 i 135, així com fragments de la Novena simfonia o la sonata “Waldstein” configuren una música vertiginosa sota el segell inconfusible de John Adams.
El Quartet op. 135, l’últim dels seus 16 quartets de corda, i la simfonia “Pastoral” són el pòrtic ideal per endinsar-nos al cor del pensament musical de Beethoven.